به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ؛ هیئت علمی پیروان مکتب حضرت محمد(ص)، مجلس سوگواری شهادت امام حسین(ع) و اصحاب باوفایشان و همچنین مصائب حضرت زینب کبری(س) را با سخنرانی استاد احمد محتشمنیا؛ پژوهشگر و کارشناس قرآنی و فرهنگی، و حجتالاسلاموالمسلمین ناصرالدین کمرهای؛ استاد حوزه علمیه و دانشگاه و فرزند آیتالله میرزا خلیل کمرهای برگزار کرد.
حجتالاسلام والمسلمین کمرهای در این مراسم با قرائت آیه «فَجَعَلْناهُ سَمِيعاً بَصِيراً»(سوره انسان، آیه دوم) گفت: امام حسین(ع) در روز عاشورا خطاب به لشکر دشمن نفرمودند «مرا یا عملکرد مرا ببینید» بلکه فرمودند «سخن من را بشنوید»؛ موضوعی که نشاندهنده اهمیت حس شنوایی در انسانها است.
وی افزود: حس شنوایی نسبت به حس بینایی به چند دلیل مهمتر است؛ 1) انسان صدا را از شش جهت میشنود، درحالیکه چشم این توانایی را ندارد، 2- گوش زودتر از چشم در انسان، یعنی در دوران شکلگیری جنین در رحم مادر، رشد میکند، 3- خواندن تلقین در گوش انسان مرده به این دلیل است که طبق پژوهشهای علمی گوش انسان بین 48 تا 72 ساعت پس از مرگ، همچنان میشنود، درحالی که چشم این قابلیت را ندارد.
این استاد حوزه علمیه و دانشگاه خاطرنشان کرد: خداوند بارها در آیات قرآن کریم، انسانها را به استماع دقیق و تدبر در آیات الهی توصیه میکند؛ همین موضوع نیز نشاندهنده جایگاه برتر و برجستهتر شنوایی نسبت به بینایی است.
وجود بهشت و جهنم در صورت بیاختیار بودن انسان، بیمعناست
حجتالاسلاموالمسلمین کمرهای در بخش دیگری از سخنانش، با اشاره به آیه «اِنَّ اللّهَ لا یُغَیِّرُ ما بِقَومٍ حَتّیَ یُغَیِّروا ما بِاَنفُسِهِم»(سوره رعد، آیه 11)، گفت: انتخاب راه خوب یا بد، و مسیر درست یا نادرست، با خود انسان است، البته خداوند به انسانها کمک میکند و به آنان نیرو میبخشد. به عبارت دیگر، انسان در انجام اعمال خود صاحب اختیار است که اگر نبود و موضوع جبر در کار بود، آنگاه وجود بهشت یا جهنم بیمعنا میشد.
وی در ادامه با اشاره به داستان حضرت یوسف در قرآن کریم، گفت: برادران یوسف(ع) زمانی قصد کشتن برادر خود را کردند اما پس از گذشت حدود 40 سال، دچار تحول روحی شدند و زمانی که نزد یوسف که در آن هنگام عزیز مصر بود، رسیدند به او گفتند یکی از ما را نزد خود نگه دار و بنیامین را همراه ما نزد پدرمان بفرست. تحول روحی برادران یوسف و گذشت و ایثار آنان، نشان از عبرتآموزی آنان از ماجرای یوسف دارد.
تحول روحی حر با مشاهده گذشت امام حسین(ع)
این استاد حوزه علمیه و دانشگاه افزود: تحول در برادران یوسف را روزگار پدید آورد اما تحول در حر ریاحی را امام حسین(ع) پدید آورد. حر ریاحی که آب را همراه با لشکر هزار نفرهاش به روی حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) بست، وقتی گذشت امام حسین(ع) را بر تقدیم آب به خود مشاهده کرد، دچار تحول روحی شد، توبه کرد و در رکاب حضرت سیدالشهدا(ع) به شهادت رسید.
حجتالاسلام والمسلمین کمرهای با اشاره به آیه «قُلْ يَا عِبَادِيَ الَّذِينَ أَسْرَفُوا عَلَى أَنْفُسِهِمْ لَا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِيعًا إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ» (سوره زمر، آیه 53) خاطرنشان کرد: خدا بر پایه فیاض بودنِ مستمر خودش، هر کس را که توبه واقعی کند، میبخشد. بر این اساس، به نظر من، آیه 53 سوره زمر، امیدوارکنندهترین آیه قرآن است.
بنا بر این گزارش، محسن چایچیان، شاعر و ذاکر اهل بیت(ع) و فرزند مرحوم حبیبالله چایچیان(متخلص به حسان) در ادامه این مراسم، اشعاری در وصف امام حسین(ع)، حضرت زینب(س) و مصائب واقعه عظیم عاشورا، قرائت کرد.
این گزارش میافزاید، استاد احمد محتشمنیا، پژوهشگر و کارشناس حوزههای دینی و فرهنگ در ادامه مراسم سوگواری حسینی در هیئت علمی پیروان مکتب محمد(ص) با بیان اینکه طبق روایت «یک ساعت تفکر، ارزشمندتر از 70 سال عبادت بدون تفکر است»، گفت: ما بر همین اساس، در سال 1341 این هیئت را با رویکرد معرفتافزایی و ترغیب انسانها به اندیشیدن بیشتر تأسیس کردیم.
وی در ادامه با اشاره به برخی معجزات امام حسین(ع) و علاقه غیر مسلمانان به این حضرت، گفت: دستگاه حضرت سیدالشهدا(ع)، معجزات خاصی دارد که موجب تعجب همگان شده است. همین معجزات و از شخصیت عظیم حضرت ابا عبدالله(ع) موجب شده است که اکنون نیز پس از گذشت 14 قرن، مراسم سوگواری آن حضرت در سراسر ایران و جهان برگزار شود.
امامشناسی ما ضعیف است
استاد محتشمنیا با بیان اینکه امامشناسی دقیق و معرفت به ائمه اطهار(ع) یکی از اهدافِ تأسیس هیئت علمی پیروان مکتب حضرت محمد(ص) بوده است، خاطرنشان کرد: متاسفانه امامان معصوم(ع) را به خوبی به ما معرفی نکردهاند و امامشناسی ما ضعیف است.
مؤسس و مسئول هیئت علمی پیروان مکتب حضرت محمد(ص) اظهار کرد: متأسفانه برخی رسانهها مانند تلویزیون نیز در این زمینه ضعیف عمل کردهاند؛ واقعیتی که به وضوح در سریال مختارنامه مشاهده میشود. در این سریال مشاهده کردیم که مختار حتی یک بار نزد امام زمانش یعنی حضرت سجاد(ع) نرفت؛ در حالی که شیعیان همیشه باید نزد امام معصوم(ع) بروند و با اذن آنان دست به قیام بزنند.
یادآور میشود، «هیئت علمی پیروان مکتب حضرت محمد(ص)» سال 1341 با رویکرد افزایش اطلاعات دینی و تعمیق باورهای مذهبی مردم، پایهگذاری شد و شخصیتهای برجسته علمی و فرهنگی کشور در آن حضور داشته و سخنرانی کردهاند که برخی از آنان عبارتند از: پرفسور حسن سپهبان، آیتالله مهدی حائری تهرانی، طاهره صفارزاده، آیتالله صفدری، سیاوش آگاه، آیتالله سیدرضا حسینی مازندرانی، آیتالله ناصرالدین کوه کمرهای، حجتالاسلاموالمسلمین حاج رضا اربابی فرد، دکتر علی مصطفوی، سرهنگ خسرو رمزگویان، حبیبالله چایچیان(متخلص به حسان) و آیتالله علی غیوری.
لیلا پورقاسم
انتهای پیام