فقه‌القرآن درس رسمی حوزه شود/ تربیت الگوهای هدایت در حوزه
کد خبر: 3750432
تاریخ انتشار : ۰۴ مهر ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۵
آیت‌الله العظمی سبحانی:

فقه‌القرآن درس رسمی حوزه شود/ تربیت الگوهای هدایت در حوزه

گروه حوزه‌های علمیه ــ مرجع تقلید شیعیان جهان با تاکید بر اهمیت دادن به ادبیات عرب در المصطفی(ص) گفت: یکی دیگر از کارهای لازم تدریس رسمی فقه‌القرآن در این نهاد حوزوی است.

فقه‌القرآن درس رسمی حوزه شود/ تربیت الگوهای هدایت در حوزهبه گزارش ایکنا؛ آیت‌الله العظمی جعفر سبحانی، مرجع تقلید شیعیان امروز چهارم مهرماه در مراسم آغاز سال تحصیلی جامعةالمصطفی(ص) با بیان اینکه مسیحیان از واژه تبشیر برای کارهای تبلیغی خود بهره می‌برند ولی ما از واژه تبلیغ گفت: برای موفقیت در تبلیغ خودسازی لازم است و اولین مرحله در خودسازی مبلغ این است که از لحاظ مبانی علمی به اسلام مسلط باشد.

وی با بیان اینکه جهان، جهان علم است ادامه داد: مردمی که پای منبر شما هستند دو نوع هستند؛ گاهی اسلام را به تمام معنا پذیرفته‌اند و مطلب عقلانی چندان برای آنان مهم نیست ولی جمعیت زیادی هم هستند که اسلام را می‌خواهند با دلائل عقلانی بپذیرند.

این مفسر قرآن بیان کرد: مبلغ باید از جهان خارج آگاه باشد و مشکلات جوانان را بداند و آن را مورد توجه قرار دهد؛ امام صادق(ع) در 1200 سال قبل فرمود که اگر به مسائل زمان آشنا باشید تهاجم عقائد و افکار مختلف به شما آسیبی نمی‌رساند؛ بنابراین آگاهی از اوضاع زمانه ضروری است.

مرجع تقلید شیعیان افزود: کتب تبلیغی 150 سال پیش چاپ شده است که اگر با بیان مرحوم فلسفی در دوره خود در تبلیغ دین مقایسه کنیم، می‌بینیم هر دو دوره مبلغان، سرباز امام زمان(عج) بوده‌اند ولی بیان 150 سال پیش کجا و بیان فلسفی کجا؟ بیان 150 سال قبل برای امروز تاثیر لازم را ندارد.

سبحانی افزود: آشپزی صد سال پیش کجا و امروز کجا؟ اگرچه مواد یکی است؛ این مسئله در کتاب و سنت هم هست، مواد یکی است ولی ارائه مطلب باید متفاوت باشد؛ لذا مبلغ باید به مسائل روز و علوم امروز آگاه باشد.

این مرجع تقلید تصریح کرد: امروز کسانی که ضد اسلام و الهیات هستند افکار خود را به جهان ارائه می‌کنند و ما در مقابل چنین ابزار قوی و جهانی قرار داریم؛ المصطفی(ص) باید مطابق با نیازهای روز برنامه‌ریزی آموزشی و تحقیقی داشته باشد تا مبلغان ما موثر باشند.

توجه به ادبیات عرب

آیت‌الله سبحانی با بیان اینکه برنامه طلاب ایرانی و خارجی با هم باید فرق داشته باشد عنوان کرد: برای طلاب المصطفی(ص) باید اهمیت بیشتری به قرآن و سیره و تاریخ اسلام و ادبیات عرب بدهیم تا بتوانند خطابه عربی بخوانند.

تدریس فقه القرآن

استاد برجسته حوزه علمیه با بیان اینکه از نظر علمی باید خیلی محکم باشیم گفت: من در اینجا پیشنهادی دارم؛ در دانشگاه‌هایی که من در کشورهای دیگر رفته‌ام فقه‌القرآن درسی رسمی است و اگر بتوانیم ما هم فقه قرآن را از طهارت تا دیات درس رسمی کنیم، بسیار کارآمد خواهد بود. بر دو نکته تاکید دارم؛ یکی ادبیات عرب و دیگری فقه القرآن؛ از طهارت تا دیات که هم به علم و هم به تبلیغ کمک می‌کند.

آیت‌الله سبحانی در ادامه عنوان کرد: طلاب المصطفی(ص) باید مجسمه اخلاق باشند؛ یعنی وقتی وارد منطقه و کشور خود شدند، زندگی آنان برای دیگران الگو باشد؛ خیلی از افرادی که مسلمان شده‌اند به خاطر برخورد و رفتارهای مناسب اسلامی بوده است.

وی افزود: سیره پیامبر(ص) می‌تواند مردم را جلب کند، از این‌رو اخلاق مهم است اما سه مرحله برای  آن داریم که باید تفکیک کنیم؛ مرحله اول علم اخلاق است که در جامع السعادة یا در «احیاء العلوم» غزالی بیان شده است اما علم اخلاق، نسخه است و دوا نیست. ما در حوزه، نسخه اخلاق داریم ولی دوا هم می‌خواهیم؛ جامع‌السعاده و ... نسخه هستند اما دارو هم لازم داریم.

سبحانی تصریح کرد: مرحله دوم خود اخلاق است؛ اخلاق به ما یاد می دهد که چه کنیم فضائل را کسب و رذائل را از خود دور کنیم و چگونه به کمال و سعادت برسیم و از رذائل دور بمانیم؛ بنابراین باید علاوه بر علم اخلاق خود اخلاق را هم فرا بگیریم و به جامعه هم منتقل کنیم و زندگی ما الگو شود.

آیت‌الله سبحانی با بیان اینکه قرآن، پیامبر(ص) را به عنوان اسوه حسنه معرفی کرده است، تصریح کرد: مرحوم آیت‌الله صدوقی می‌فرمود: هرگاه امام خمینی(ره) وارد فیضیه می‌شد چشم‌ها متوجه اخلاق و رفتار و گفتار و نشستن و برخاستن او بود و بنده هم این مسئله را از امام دیدم.

تربیت الگو در حوزه

وی افزود: امروز برای هدایت جامعه الگو لازم است خواه الگوهای بد و یا خوب؛ اگر مردم ببینند که یک روحانی زندگی متوسطی دارد و در حد بقیه مردم زندگی می‌کند الگو برای آنان می‌شود؛ بنابراین الگو بودن روحانی ده‌ها برابر کلام و بیان تاثیر می‌گذارد.

سبحانی بیان کرد: قبل از انقلاب 5 نفر طلبه خارجی داشتیم که در حوزه تحصیل می‌کردند اما در پرتو انقلاب چنین مجموعه عظیمی ایجاد شده که باید قدر بدانیم؛ من از اساتید خواهش می‌کنم که شاگردان را تشویق کنید؛ زیرا خیلی اثرگذار است. شب و روز با آنان زندگی کنید تا به حدی برسند که بروند پیام شیعه را به جهان برسانند چون امروز استبصار در دنیا به کوری چشم دشمنان پیش می‌رود اما این پیشرفت نیازمند معلم است.

انتهای پیام

captcha