استضعاف، عذر موجهی برای عدم بندگی خداوند نیست/ انتقاد از حزبی‌گرایی در انتصاب مسئولیت‌ها
کد خبر: 3750466
تاریخ انتشار : ۰۴ مهر ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۴
آيت‌الله دژكام:

استضعاف، عذر موجهی برای عدم بندگی خداوند نیست/ انتقاد از حزبی‌گرایی در انتصاب مسئولیت‌ها

گروه اجتماعی ـ نماینده ولی فقیه در استان فارس با یادآوری اقدامات مهاجرین صدر اسلام برای بندگی خداوند گفت: طبق آیات قرآن خداوند در قیامت از بندگان می‌پرسد که چرا بندگی خداوند نکردید و در جواب می‌گویند ما مستضعف بودیم و خدای متعال نمی‌پذیرد.

به گزارش ايكنا از فارس، آيت‌الله لطف‌الله دژكام،‌ نماينده ولي فقيه در استان فارس امروز،4 مهرماه در مراسم گراميداشت هفته دفاع مقدس بسيج اساتيد اين استان با اشاره به آيه 100 سوره توبه «وَالسَّابِقُونَ الْأَوَّلُونَ مِنَ الْمُهَاجِرِينَ وَالْأَنْصَارِ وَالَّذِينَ اتَّبَعُوهُمْ بِإِحْسَانٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمْ وَرَضُوا عَنْهُ...؛ و پيشگامان نخستين از مهاجران و انصار و كسانى كه با نيكوكارى از آنان پيروى كردند خدا از ايشان خشنود و آنان [نيز] از او خشنودند...»، گفت: در قرآن کریم نگاه به بزرگداشت کسانی که قبلا زحمت کشیده‌اند منعطف است به اینکه مسیر درست آن‌ها ادامه پیدا کند.
وي افزود: امروز ما بدهكار كساني هستيم که زحمت کشیده‌اند و باید تلاش کنیم این چراغی که آن‌ها روشن کرده‌اند خاموش نشود. البته کار آسانی نیست اما آن‌هایی که قبل از ما بوده‌اند کارهایی از این سخت‌تر و دشوارتر کرده‌اند.
آيت‌الله دژكام با يادآوري اينكه در آيه مذكور خداوند از 3 گروه تعريف كرده است، افزود: گروه اول مهاجران بوده‌اند. مهاجران کسانی بودند که در خانه خودشان اجازه نمی‌دادند زندگی کنند وگرنه کسی مهاجرت نمی‌کند. به خاطر اینکه در خانه خودشان اجازه نداشتند آزادانه بندگی خدا کنند از شهر و دیار خود دل برکندند و رفتند و این یک وظیفه‌ای است که تا امروز هم ادامه دارد.

خداوند استضعاف را به عنوان عذری برای عدم بندگی نمی‌پذيرد
امام جمعه شيراز ادامه داد: خدای متعال فرموده است از آن‌هایی که عبادت خدا را نکردند روز قیامت سئوال می‌کنیم که چرا شما بندگی و عبادت خدا نکردید؟ در جواب می‌گویند ما مستضعف بودیم و خدای متعال نمی‌پذیرد و می‌فرماید من زمین را گسترده قرار دادم که اگر اینجا نشد به جای دیگری بروید اما بساط بندگی حق تعطیل نشود.

امروز نوع ديگري از مهاجرت بر گردن ماست
وي يادآور شد: امروز یک نوع دیگری مهاجرت گردن ما را گرفته است و باید مهاجرت کنیم و چون مهاجرت نمی‌کنیم این‌گونه گیر افتاده‌ایم و احساس می‌کنیم هیچ تغییری نمی‌توانیم ایجاد کنیم.

از خود بيرون زدن، يك نوع مهاجرت است
آيت‌الله دژكام با تصريح اينكه از خود بیرون زدن یک نوع مهاجرت است،‌ گفت: از اتاق، میز، میکروفون و تریبون بیرون زدن مهاجرت است. جامعه ما نیاز به این‌گونه مهاجرت‌ها دارد. مهاجرت نکردیم که امروزه مثل سیل یک مسئله اقتصادی که قابل کنترل بود این‌گونه از دست همه بیرون رفت. ما برخي اوقات آن‌قدر چسبیدیم به اینکه حتماً اینجا باشیم و حتما این میز مال من باشد و حتماً این جایگاه به اسم من تمام شود که نتیجه‌اش ضرر بزرگی به ملت می‌شود و اصلا خم به ابرو نمی‌آوریم که مشکلی پیش آمده است.
وي گفت:‌ ما این همه شهید دادیم و سر آن‌ها رفت و بعد خیال می‌کنیم اگر کسی ما را هل دهد مشکلی پیش می‌آید؟ مهاجرت نمی‌کنیم وگرنه می‌توانستیم با این مسائل دست و پنجه نرم کنیم.

امروز جامعه تاوان می‌دهد كه عده‌اي از خودشان بيرون نمی‌آيند
نماينده رهبر معظم انقلاب در استان فارس بيان كرد: امروز جامعه ما دارد تاوان اين مي‌دهد كه عده‌اي از خودشان بيرون نمي‌آيند وگرنه مردم کوچه و خیابان و همین جوان‌ها که به نظر می‌رسد با بقیه قهر هستند اگر احساس کنند یکی از خودش بیرون آمده است، او را تحویل می‌گیرند و به او محبت می‌کنند و با او راه می‌آیند و هنوز حاضرند در راه خدا کشته شوند.
وي با بيان اينكه در شيراز 800 جوان براي دفاع از حرم حضرت زينب(س) نام‌نويسي كردند، گفت: ما نباید گمان کنیم دیگر جوانان این‌گونه نیستند بلکه مسئله سر این است که آن‌ها با کسانی مواجه می‌شوند که در خود فرو رفته‌اند و گیر هستند.
آيت‌الله دژكام اظهار كرد:‌ گروه دوم انصار است که خدا از انصار هم راضی است. مهاجرین از خانه‌شان فرار کرده‌اند چون نمی‌گذاشتند بندگی کنند و انصار خانه‌شان را در اختیار مهاجرین می‌گذارند و می‌گویند بیایید با هم شریک باشیم. واقعاً ما همین‌گونه شریک هم می‌توانیم باشیم؟
وي با يادآوري اينكه كار انصار به جايي رسيد كه مهاجرين از آن‌ها ارث بردند، گفت:‌ اگر حرکتی در ایران شروع شد و دنیا را متوجه خود کرد برای این بود که عده‌ای جلودار این حرکت بودند که یا مهاجر بودند یا انصار یا از خود گذشته بودند یا دیگری را در همه چیزی که داشتند شریک خود کرده بودند. امروز جامعه ما چشم می‌گرداند ببیند ادامه دهنده راه آن‌ها کیست و چه می‌شود؟

امروز بايد از تابعين باشيم
امام جمعه شيراز با تأكيد بر اينكه ‌امروز ما اگر بخواهیم خودمان را در دسته‌بندی‌ها بیاوریم باید از تابعین باشیم، گفت: ما بايد دنبال كساني باشيم كه زحمت‌ها كشيده‌اند و بايد راه آنان را ادامه دهيم.

اشاره به تعريف احسان
وي در ادامه با طرح اين سئوال كه احسان چيست، به بيان روايتي از حضرت محمد(ص) در اين باره پرداخت و گفت: ما احسان را به نیکوکاری معنا می‌کنیم اما پیامبر فرمود خدا را چنان عبادت كن كه گويى او را مى‌بينى و اگر تو او را نمى‌بينى او تو را مى‌بيند. احسان آن است که کاری را که انجام می‌دهیم خدا را در نظر بگیریم؛ ما گمان مي‌كنيم فقط در نماز باید اینگونه باشیم؛ خير، پشت میز که نشسته‌اید و مدیر یک جمع اسلامی هستید خدا را می‌بینید یا خیر؟ گیر ما بر سر مسئله احسان است.

انتقاد از حزبی‌گرايی در انتصاب مسئوليت‌ها
وي يادآور شد: من خیلی رنج می‌برم گاهی متوجه می‌شوم به واسطه یک نگاه حزبی و سیاسی- چه این دسته و چه آن دسته- شایسته‌ترین افراد باید کنار بروند و آدمی که قد اندازه‌اش نیست سرکار بیاید. اگر کسی شایسته‌تر است باید کار را در دست بگیرد اما متأسفانه شایستگان باید کنار روند و نگاه کنند و کسی که نالایق است بیاید و زمام امور را در دست گیرد و این دارد جامعه ما را عقب می‌برد. آن کسی که این حکم را صادر می‌كند یعنی دارد خدا را می‌بیند؟
آيت‌الله دژكام اضافه با تصريح اينكه یک نفر کاندیدا می‌شود و همه اعضای ستادش رؤسای شهر و كشور ما هستند چون عضو ستاد بوده‌اند،‌ گفت: اینکه اين افراد برای اداره کشور چقدر توانایی دارند ما نمی‌دانیم اما کاش می‌دانستند و می‌توانستند و هیچ دریغی نیست و چه اشکالی دارد کار را انجام دهند اما اصلاً این کاره نیست و فقط در ستاد کاندیدا عضو بوده است. گاهی حتی مي‌گويد من پول خرج کرده‌ام و طلبکارم.
امام جمعه شيراز خطاب به اساتيد بسيجي گفت:‌ شما امروز باید صدای شایسته سالاری را بلند کنید. زمانی که بخواهید بنشینید بر مسندی باید شایسته آن مسند باشید، اگر شایسته نیستید باید کنار بروید. خدا را در نظر نگرفته‌ایم که اینگونه شد.

خدا را در تمام كارها مدنظر گرفتن، معناي احسان است
وي تأكيد كرد: احسان یعنی اینکه وقتی یک کار را انجام می‌دهید خدا را ببینید و اگر چشم و دلتان باز نیست که خدا را ببینید یقین داشته باشید که خدا شما را می‌بیند.
آيت‌الله دژكام اين نكته را يادآور شد كه در تفكر اسلامي مي‌گوييم كه بايد در پيشگاه خداوند جوابگوي تمام اعمالمان باشيم و با خدا وارد معامله مي‌شويم و مي‌گوييم كار براي خداست و مزد كار را خدا مي‌دهد و سپس ادامه داد: مسلماً جامعه ما صاحب دارد؛ خدا كه غايب نشده است بلكه ما غافل شده‌ايم؛ خدا هست و روزي بايد به او پاسخ دهيم و اين معناي احسان است لذا اگر اين معنا را به درستي درك كرديم بايد كارها را درست انجام دهيم.

هنوز درگير اسم و رسم هستيم
نماينده رهبر معظم انقلاب در فارس تأكيد كرد: خداوند از كساني كه احسان در کارشان هست راضی است و بقیه غافل هستيم و خیلی درگیر اسم و رسم هستیم و قیافه می‌گیریم. در حالي كه اگر خدا را مي‌بينيم نيازي به توجه ديگران نداريم.
وي با تأكيد بر اينكه اگر کسی برای خدا کار می‌کند مطمئن باشد خدا اجر کار او را ضایع نمی‌کند، گفت: مشغول امور دیگری هستیم و این مطالب را یادمان رفته است و همین است که مردم ما را ناراحت کرده است.
انتهاي پيام

captcha