فرهنگ غذایی و روش زندگی دو مولفه افزایش بیماری‌های غیرواگیر
کد خبر: 3758810
تاریخ انتشار : ۰۳ آبان ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۶

فرهنگ غذایی و روش زندگی دو مولفه افزایش بیماری‌های غیرواگیر

گروه اجتماعی- رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: بخشی از بیماری‌های غیرواگیر ناشی از عوارض صنعتی شدن و روش زندگی است و بخشی دیگر به جغرافیا و فرهنگ غذایی مربوط است.

فرهنگ غذایی و روش زندگی دو مولفه افزایش بیماری‌های غیرواگیر

به گزارش ایکنا از مازندران سید عباس موسوی رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران امروز سوم آبان ماه در اولین همایش مجمع سلامت شهرستان ساری که در دانشکده پرستاری مامایی نسیبه ساری برگزار شد، گفت: برای حل مشکل سلامت باید همه آحاد به درک مشکل برسند  تا برای مبارزه با این مشکلات اقدام کنیم.

وی آمار برخی از بیماری‌ها را وحشت‌آور دانست و افزود: بخشی از این بیماری‌ها عوارض صنعتی شدن و نوع زندگی است و بخشی دیگر به جغرافیا و فرهنگ غذایی مربوط است.

موسوی تصریح کرد: کاهش فعالیت‌های فیزیکی و فعالیت‌های بدنی و ترویج زندگی ماشینی و بی‌تحرکی از عوامل بروز بیماری‌های غیرواگیر است.

وی با بیان اینکه در گذشته بیماری غیرواگیر کمتر بود، افزود: وجود مواد غذایی ارگانیک، سادگی در تغذیه و مصرف طبیعی سبب سلامت افراد  بود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران با اشاره به وجود احادیث درباره استحباب نمک، اظهار کرد: در گذشته به دلیل کمبود نمک و نبود نمک در مصرف مواد غذایی به خوردن نمک در قبل و بعد غذا توصیه شده بود و در آن زمان مردمان به شدت فعالیت بدنی و تعریق بالایی داشتند که سبب دفع نمک بدن می‌شد و اکنون با توجه به غلظت نمک در خوراکی‌ها خوردن نمک خالص موضوعیت ندارد.

وی افزود: 25 تا 30 درصد مردم دارای یک اختلال روانپزشکی هستند که ممکن است منجر به افسردگی و اضطراب شود.

موسوی گفت: اگر به مقوله پیشگیری از بیماری‌های غیر واگیر مپردازیم در آینده نردیک اگر تمام درآمد کشور را خرج درمان این بیماری‌ها کنیم باز هم موفق به کنترل آن نخواهیم شد.

 وی با تاکید بر اینکه باید تولید خودروهای غیر ایمن را تعطیل کرد،  افزود: متاسفانه سالانه تصادفات ناشی از این خودروها معلولینی تحویل جامعه می‌دهد که بار گرانی بر دوش دولت خواهد بود.

موسوی عنوان کرد: باید راه شهرسازی در ساختن راه‌های ایمن و صنعت، معدن تجارت در صدور استاندارهای لازم به تولیدات مواد غذایی بیشتر حساسیت داشته باشند.

وی ادامه داد: رعایت فرهنگ رانندگی و توجه اداره کل ورزش و جوانان و آموزش و پرورش به ورزش همگانی می تواند تاثیر زیادی در شکل‌گیری جامعه‌ای سالم داشته باشد.

فعالیت 270 کانون سلامت در محلات مازندران

در ادامه حسین رنجبران معاون اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: 270 کانون سلامت در محلات استان شکل گرفت و استان مازندران در موضوع چاقی، دیابت، فشارخون، قند وضعیت مناسبی ندارد.

وی با بیان اینکه در گذشته بیماری وبا در یک سال جان 30 هزار نفر را می‌گرفت، افزود: خدا را شاکریم که اکنون بیماری‌های واگیردار در کشور کنترل شد.

رنجبران با بیان اینکه اکنون در کنترل موضوع بیماری‌های غیر واگیر همچون؛ دیابت، فشارخون، چاقی، بیماری های قلبی و عروقی مشکل داریم، اظهار کرد: سطح مبتلایان کشور به بیماری‌های غی واگیر همچون کشورهای اروپایی و آمریکایی است.

باید تلاش کنیم با کمک همه مردم و دستگاه‌ها وضعیت بیماری‌های غیر واگیر نیز کنترل شود.

در این همایش فرماندار ساری با تاکید بر نهادینه کردن فرهنگ پیشگیری از بیماری، افزود: برای بالابردن سطح سواد سلامت باید آموزش و پرورش از دوران ابتدایی وارد شود و حوزه سلامت را جدی بگیرد.

ورزش همگانی ارجح از ورزش قهرمانی

رضایی با تاکید بر ترویج ورزش همگانی، تصریح کرد: ورزش همگانی از ورزش قهرمانی ارجح‌ است چرا که اگر جامعه سالم و تندرست نباشد ورزش قهرمانی به وجود نخواهد آمد.

فرماندار ساری گفت: همه باید احساس مسئولیت کنند تا حوزه سلامت با رویکرد پیشگیری دنبال شود تا به طوری که  20 درصد اعتبارات صرف درمان و 80 درصد صرف پیشگیری شود.

انتهای پیام

captcha