سایه بیکاری از سر تولیدکنندگان پوشاک کم می‌شود
کد خبر: 3765571
تاریخ انتشار : ۲۹ آبان ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۲
توکلی:

سایه بیکاری از سر تولیدکنندگان پوشاک کم می‌شود

گروه جامعه ــ دبیر کارگروه بررسی و پیگیری تأمین مواد اولیه واحدهای تولیدی پوشاک‌ با تضمین اینکه فعالیت این کارگروه منجر به کاهش قیمت‌ مواد اولیه می‌شود و این کاهش را مردم حس خواهندکرد، گفت: مخالفان این کارگروه از شفاف‌سازی می‌ترسند.

محمد توکلی، دبیر کارگروه بررسی و پیگیری تأمین مواد اولیه واحدهای تولیدی پوشاک‌، در گفت‌وگو با ایکنا؛ با بیان اینکه این کارگروه زیر نظر وزارت صنعت، معدن و تجارت و اتاق اصناف تشکیل شده و در حال فعالیت است، گفت: تجار برای واردات مواد اولیه به این کارگروه مراجعه می‌کنند و ما از آن‌ها تعهد محضری می‌گیریم تا جنسی را که با ارز دولتی وارد می‌شود در این کارگروه توزیع کنند.

وی با تأکید بر حذف واسطه‌ها در این روند، گفت: در این کارگروه پنج اتحادیه عضو هستند و بر ارزی که به واردکننده داده می‌شود نظارت می‌کنند تا قیمت محصولی که با این ارز تهیه می‌شود به صورت عادلانه محاسبه شده و سود آن به واردکننده و تولیدکننده اختصاص داده شود. با این روش دیگر تجار نمی‌توانند ارز دولتی گرفته و با هر قیمتی که می‌خواهند کالا و مواد اولیه وارد شده را بفروشند.

توکلی از توزیع اولین کالاها و مواد اولیه بین تولید‌کنندگان از سوی کارگروه روز پنج‌شنبه هفته گذشته خبر داد و گفت: این اتفاق با حضور وزیر صنعت، معدن و رخ داد و مواد اولیه وارد شده با 20 هزار تومان زیر قیمت بازار بین تولید‌کنندگان توزیع شد.

کاهش قیمت پوشاک را به زودی مصرف‌کننده حس می‌کند

وی از کاهش قیمت‌ تولیدات پوشاک خبر داد و گفت: این کاهش قیمت‌ها را مصرف‌کننده‌ها به زودی حس خواهند‌ کرد. روز پنجشنبه پارچه جین بین تولید‌کنندگان توزیع و منجر به کاهش 10 هزار تومانی قیمت این پارچه در کارخانه‌های نساجی تهران شد.  

توکلی از نتیجه‌بخش بودن فعالیت این کارگروه سخن گفت و اظهار کرد: اگر در سایر بخش‌ها نیز چنین کارگروه‌هایی تشکیل شود، با حذف واسطه‌ها و نظارت بر قیمت محصولات واردشده به کاهش قیمت‌ها منجر خواهد شد. اکنون بسیاری از تولیدی‌ها در این کارگروه حضور پیدا کرده و خواستار دریافت مواد اولیه هستند.

دبیر کارگروه بررسی و پیگیری تأمین مواد اولیه واحدهای تولیدی پوشاک‌ تصریح کرد: این اقدامات سایه بیکاری را از سر تولید کنندگان خرد و کلان حوزه پوشاک بر خواهد داشت.

با جان و دل از حضور سایر افراد در این کارگروه استقبال می‌کنیم

وی در ادامه اظهار کرد: اواسط شهریور ماه با همکاری و حکم یدالله صادقی، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران و ابراهیم درستی، نایب رئیس اول اتاق اصناف تهران که رئیس این کارگروه هستند و اتحادیه‌های دیگر فعالیت این کارگروه آغاز شد. البته کار این کارگروه در اتاق شیشه‌ای است و اگر افراد دیگری خواهان حضور در این کارگروه هستند با جان و دل استقبال می‌کنیم.

وی در پاسخ به این سؤال که گروه‌های آسیب پذیرتری مثل زنان سرپرست خانوار در حوزه پوشاک وارد شده و تولیدی تأسیس کرده‌اند، آیا کارگروه با این گروه‌ها نرم‌تر رفتار می‌کند؟ گفت: قیمتی که در کارگروه تعیین می‌شود عادلانه‌ترین قیمت است و با توجه به اینکه مبتنی بر ارز دولتی است، ما بر آن نظارت می‌کنیم تا قیمت افزایش نیابد و چون مواد اولیه با ارز دولتی خریداری می‌شود خود به خود قیمت مواد اولیه پایین است و تاجر سود عادلانه‌ای را که قانون تصویب کرده دریافت می‌کند و این محصولات به دارندگان جواز تولیدی ارائه می‌شود. پس هر تولیدی که خواهان استفاده از این مواد اولیه ارزان است باید جواز تولید داشته باشد یا آن را دریافت کند.

دبیر کارگروه بررسی و پیگیری تأمین مواد اولیه واحدهای تولیدی پوشاک‌ در پاسخ به این سؤال که چرا هرگز بر روی تولید مواد اولیه لباس در ایران سرمایه‌گذاری نشده است؟ گفت: این یک بعد مسئله است اما بیشترین بعد قضیه این است که چرا قیمت مواد اولیه گران است. پارچه گردبافت در کشور به صورت 100 درصد تولید می‌شود، اما پارچه تخت مثل جین، کرپ و ... 30 تا 40 درصد نیاز تولید می‌شود. از سوی دیگر تعرفه مواد اولیه 35 درصد است که اگر این تعرفه برداشته شود، قیمت مواد اولیه که 70 درصد آن واردات است خود به خود شکسته می‌شود.

توکلی از نبود نظارت بر کارخانه‌هایی که مواد اولیه‌ای مانند رنگ، نخ، پارچه و ... را با ارز دولتی خریداری کرده اما با قیمت دلخواه و ناعادلانه محصولات خود را می‌فروشند سخن گفت و تصریح کرد: اگر به این کارگروه کمک شود، می‌توانیم بر عملکرد کارخانه‌ها نظارت کنیم.

توکلی در پاسخ به این پرسش که چه کسی باید کمک کند تا این نظارت محقق شود؟ افزود: وزارت صنعت، معدن تجارت، امور اقتصاد و دارایی، بانک‌ها و... البته نامه درخواست همکاری به آن‌ها ارسال شده‌ است.

دبیر کارگروه بررسی و پیگیری تأمین مواد اولیه واحدهای تولیدی پوشاک‌ اعلام کرد: برای فعالیتی که در این کارگروه انجام می‌شود از تولیدکننده‌ها کمک گرفته‌ایم نه افرادی که تخصصی در این حوزه ندارند. همچنین، وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز همکاری بسیار گسترده‌ای در این خصوص داشته‌اند.

وی در پاسخ به این سؤال که برنامه بعدی و چشم‌انداز فعالیت آینده شما چیست؟ گفت: نظارت بر کارخانه‌های نساجی و البته همچنان در حال ترسیم چشم‌انداز هستیم.

توکلی از مخالفان فعالیت این کارگروه نیز سخن گفت و اظهار کرد: مخالفان زیادی داریم و کسانی که با این کارگروه مخالفت می‌کنند از شفاف‌سازی می‌ترسند و نمی‌خواهند صنعت پوشاک جان بگیرد. 

انتهای پیام

captcha