گزارش دومین روز نشست تخصصی شورای عالی قرآن + عکس
کد خبر: 3770235
تاریخ انتشار : ۱۶ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۷

گزارش دومین روز نشست تخصصی شورای عالی قرآن + عکس

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ چهاردهمین نشست دو روزه استادان، قاریان، حافظان، مؤذنان و دعاخوانان ممتاز کشور از روز گذشته آغاز شده است و از صبح امروز نیز نهمین و دهمین مقاله این نشست ارائه شد.

به گزارش ایکنا؛ دومین روز از چهاردهمین نشست تخصصی استادان، قاریان، حافظان، مؤذنان و دعاخوانان ممتاز کشور به‌طور رسمی از صبح امروز جمعه 16 آذرماه آغاز شد.

گزارش روز نخست را اینجا ببینید.
در طلیعه برنامه‌های روز دوم، سیدحمیدرضا مقدسی از استان قم به تلاوت آیاتی از قرآن کریم پرداخت.
پس از آن محمدحسین سعیدیان از استان تهران مقاله خویش را که نهمین مقاله نشست چهاردهم در موضوع «دعاخوانی و دعاخوان – آداب و شرایط/ بایدها و نبایدها» بود، ارائه کرد.
در چکیده این مقاله آمده است؛ دعا در لغت و اصطلاح به معنای درخواست و کمک خواستن همراه با خضوع، استغاثه و ابتهال از خداوند متعال است و نوعی پیوند میان داعی و مدعو و خالق و مخلوق است که باید با قلبی آکنده از مهر و محبت و آداب باشد تا به استجابت قرین شود. انسان داعی در مکتب قرآن و اهل بیت(ع) آموخته است که چگونه دعا کند و چه بخواهد. جهت رسیدن به کمال و مقامات انسانی همانند انبیاء عظام، هدایت و معرفت را طلب و همواره علم حقیقی و نافع را درخواست نماید و در رفع نیازهای خود در طلب روزی، امنیت و پیروزی و غلبه بر دشمنان به درگاه خداوند عرض نیاز کند.
ادب دیگر در دعاخوانی، خواندن صحیح عبارات دعا و اجتناب از «تلحین» دعاست که در روایات چنین آمده؛ دعای ملحون یعنی از جهت عبارت و اعراب غلط خوانده شود، چنین­ دعایی به سوی خدا بالا نمی‌رود، چرا که ادب در خواندن دعا فهم درست از معارف دعا و خواندن صحیح عبارات آن است؛ و نیز خواندن عبارات دعا بدون کم و زیاد کردن مورد تأکید ائمه طاهرین می­باشد.
در ادامه برنامه‌های امروز دهمین مقاله چهاردهمین نشست تخصصی استادان، قاریان، حافظان، مؤذنان و دعاخوانان ممتاز کشور با موضوع «دعاخوان آداب و شرایط و نسخه‌شناسی، متن‌شناسی، مخاطب‌شناسی و شرح و ترجمعه دعا» نیز توسط مرتضی توکلی از استان تهران ارائه شد.
وی  بیان کرد: یکی از مزایای مهم مکتب اهل بیت(ع) دعاهای بسیار عالی، روح­‌پرور، پرمحتوا و آموزنده­ای است که از آن امامان بزرگوار به یادگار مانده است. دعاهایی که بعضی از آن­ها همچون دعای کمیل، صباح، ندبه، ابوحمزه و عرفه در فصاحت و بلاغت شبیه اعجاز است. مجموعه‌­ای که مرحوم شیخ عباس قمی از این دعاهای نغز و زیارات بینش‌­ساز تحت عنوان «مفاتیح الجنان» گردآوری کرده، در حقیقت دائرة المعارفی است که بیان­گر اعتقادات مکتب شیعه به‌عنوان طائفه محقه و فرقه ناجیه است. بخشی از این مجموعه، دربردارنده سخن برترین مخلوق با خالق خود است که در آن امام(ره) به زبان خود، خدا را توصیف کرده و سپس با معرفی خویش، با معبودش راز و نیاز می‌­کند و در این میان زیباترین کلمات و عبارات از زبان آن حضرات صادر شده است. بخش دیگر حاوی زیاراتی پرمحتواست که شیعه را در کلاس امام­‌شناسی می­‌نشاند و در قالب عباراتی کوتاه و مختصر به معرفی چهره حقیقی ائمه از زبان ایشان و بیان عقاید شیعه می‌­پردازد.
توکلی افزود: ارایه این ادعیه و زیارات ناب برای عموم مردم از طریق رسانه، به گونه‌­ای که بتواند آنان را با این چشمه‌­های جوشان معرفت آشنا و سیراب کند، ضرورتی است که عده­‌ای برای تحقق آن همت خویش را مصروف داشته‌­اند و پاداش آن­ها در نزد خداوند محفوظ است. اما کارهای جدید در این راستا که بتواند با دقت بیشتر و متن ساده­‌تر، ترجمه‌­ای دقیق، شرحی روان و همه‌­پسند ارائه دهد، بسیار مغتنم و مفید فایده خواهد بود. از این‌­رو انتخاب ادعیه و زیارات، سند شناسی، نسخه پژوهی و تقطیع ادعیه و در نهایت مخاطب شناسی برای تعلیم و ترویج این میراث گران­‌بها از اهمیت خاصی برخوردار است.
وی خاطرنشان کرد: متأسفانه در حوزه دعا و مطالب مربوط به آن(سندشناسی، نسخه­‌پژوهی و مخاطب‌­شناسی) با یک نقیصه جدی مواجه هستیم و رسانه با تمام تلاش‌­هایی که تاکنون در این زمینه داشته است هنوز جای کار بسیار دارد و اگر بگوییم ثقل اصغر در این زمینه مهجور مانده است سخنی به گزاف نگفته‌­ایم.

در ادامه سعید رحمانی، مقاله «جایگاه تجوید و وقف و ابتدا در قرائت دعا» را ارائه داد. بخش بعد از ظهر نیز اختصاص به جمع‌بندی نشست‌های تخصصی درباره قرائت ترتیل قرآن داشت.

چهاردهمین نشست تخصصی استادان، قاریان، حافظان، مؤذنان و دعاخوانان ممتاز کشور از سایت لحظه‌نگار و از رادیو قرآن پخش شد. برای مشاهده لحظه‌نگار اینجا و برای مشاهده جدول زمان‌بندی ارائه مقالات اینجا کلیک شود.

انتهای پیام

 

captcha