ایجاد مراکز پژوهشی حوزه علمیه خواهران در استان‌ها/ تربیت نظریه‌پرداز علوم دینی
کد خبر: 3772427
تاریخ انتشار : ۲۴ آذر ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۲
معاون پژوهش حوزه خواهران:

ایجاد مراکز پژوهشی حوزه علمیه خواهران در استان‌ها/ تربیت نظریه‌پرداز علوم دینی

گروه حوزه‌های علمیه ــ حجت‌الاسلام حصاری با بیان اینکه تا پایان سال 98 حوزه‌های علمیه خواهران در تمامی استان‌ها دارای مرکز پژوهشی خواهند شد، گفت: مرحله سوم سیاست راهبردی پژوهش خوزه تربیت نظریه‌پرداز علوم دینی است.

زیرساخت تفسیر علمی معارف دین در حوزه خواهران فراهم نیست/ ایجاد مراکز پژوهشی در همه استان‌هابه گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین علی‌اکبر حصاری، معاون پژوهش حوزه علمیه خواهران امروز، ۲۴ آذرماه، در نشستی خبری به مناسبت هفته پژوهش گفت: راهبرد پژوهشی حوزه علمیه خواهران از سال ۱۳۹۰ تا ۱۴۰۴ در سه مقطع تعریف شده و در حال دنبال شدن است.

وی افزود: مرحله نخست مربوط به سال‌های ۹۰ تا ۹۵ است و هدف ما تربیت پژوهشگر عمومی در حوزه خواهران و ایجاد زیرساخت لازم در تربیت پژوهشگر در این دوره پنج‌ساله و با شعار «هر طلبه یک پژوهشگر» بوده است.

حصاری با بیان اینکه امروز پژوهش در حوزه خواهران به امری نهادینه تبدیل شده و تکاپوی آن در تمامی مدارس و در خواهران طلبه وجود دارد، اظهار کرد: مرحله دوم طرح راهبردی حوزه خواهران در عرصه پژوهش مربوط به سال‌های ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۰ است و در این مرحله ضمن اقدام برای تربیت پژوهشگر حرفه‌ای زیرساخت‌های لازم رسیدن به تولید علم دینی نیز فراهم می‌شود.

حصاری با بیان اینکه تمرکز ما در سال قبل بر روی ایجاد مراکز پژوهشی و امسال برای بازآفرینی و بازتولید علم دینی است، اظهار کرد: ظرف دو سه سال آینده در همه نقاط کشور پژوهشکده و مرکز پژوهشی ایجاد می‌شود و مرحله سوم سیاست راهبردی پژوهش نیز تربیت نظریه‌پرداز علوم دینی است.

معاون پژوهش حوزه خواهران با بیان اینکه بازتولید علم دینی مرحله میانی رسیدن به تولید و کشف علم دینی است، ادامه داد: هدف ما برگردان کردن آثار علما و اندیشمندان و محققانی است که در قرون متمادی به ویژه در دهه‌های گذشته چرخه علم اسلامی را هدایت کردند و پاسخ به سؤالات فراوانی در طول این قرون داشته‌اند، ولی این آثار با مخاطب امروزی ارتباط لازم را برقرار نمی‌کند و نیازمند بازتولید ادبیات متناسب با امروز هستیم.

حصاری ادامه داد: اگر این تولیدات متناسب با نیاز‌های روز بازآفرینی و ادبیات آن تولید شود خواهیم توانست این علوم را در دوره کنونی به خوبی مورد استفاده قرار دهیم.

ایجاد مرکز پژوهشی در سراسر کشور

معاون پژوهش حوزه خواهران با بیان اینکه آمادگی حوزه خواهران برای تولید علم دینی از اهداف بزرگ ما هست، تصریح کرد: هم‌اکنون ۵ مرکز پژوهشی در حوزه خواهران ایجاد شده و ده مرکز دیگر نیز درخواست داشته‌اند و تا پایان سال ۹۷ ایجاد می‌شوند و تا پایان سال ۹۸ هم، تمامی استان‌ها دارای این مراکز خواهند شد.

وی با بیان اینکه عمده جامعه حوصله خواندن کتب قطور و تخصصی را ندارند، بیان کرد: گزینش آثار متناسب با ذائقه مخاطبان روز و بهره‌برداری از فضای مجازی از دیگر سیاست‌های حوزه خواهران است.

وی از ساماندهی ۴۵۰ هسته پژوهشی خبر داد و گفت: جشنواره رشد با هدف ترویج پژوهش گروهی با مشارکت هزار و ۳۰۰ گروه در حال برگزاری است و امسال هفتمین دوره آن برگزار خواهد شد.

حصاری اظهار کرد: آسیب‌های اجتماعی و سبک زندگی دینی به نظر بنده ابرپروژه علمی دینی است، زیرا نیازمند تعریف ده‌ها کلان پروژه در ذیل آن است، همچنین انجام تحقیق در زمینه نیاز‌های روز جامعه از جمله گام‌هایی است که حوزه خواهران در عرصه پژوهش برداشته است.

۱۱۰۰ کرسی آزاداندیشی

معاون پژوهش حوزه خواهران با بیان اینکه حوزه خواهران برپایی کرسی‌های آزاداندیشی را از سال ۱۳۹۰ آغاز کرده است، ادامه داد: حوزه خواهران در برپایی این کرسی‌ها پیشگام است و این حرکت امروز نهادینه و به جریان بدل شده است و تاکنون هزار و صد کرسی آزاداندیشی برگزار کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه با این وجود در بحث تفسیر علمی از معارف دینی و قرآنی و روایی، زیرساخت‌های لازم در حوزه خواهران فراهم نیست، تصریح کرد: البته بحث تفسیر علمی از معارف دینی، بحثی سنگینی است و برخی نیز اصولاً آن را بر نمی‌تابند، ولی معتقدیم وقتی تلاقی میان علوم مختلف و توصیه آموزه‌های دینی وجود دارد باید تحقیقات مشترک آن علم و دین تعریف شود البته بنده معتقدم که این نوع تحقیقات را نمی‌توان به طلبه‌ها سپرد؛ زیرا از توان لازم علمی برخوردار نیستند، مگر اینکه افرادی در هر دو حوزه تخصص لازم را داشته باشند.

وی غنابخشی به نظام تعلیم و تربیت در حوزه خواهران و ارتقای استاندارد‌های علمی، تربیت محقق، تولید علم دینی همچنین غنابخشی به تبلیغ و تدریس را سه هدف کلی حوزه خواهران برشمرد و تأکید کرد: یکی از کار‌هایی که در هفته پژوهش امسال صورت می‌گیرد ایجاد مرکز مشاوره پژوهشی با حضور برجسته‌ترین استادان و همچنین راه‌اندازی اطلاع‌رسانی علمی برای حوزه خواهران سراسر کشور است.

حصاری به برنامه‌های هفته پژوهش امسال اشاره و اظهار کرد: بازآفرینی؛ ماهیت و بایسته‌ها، بازآفرینی مفاهیم نظری انقلاب اسلامی، بازآفرینی و جنبش علمی، بازخوانی تعاملات علمی، بازآفرینی و رسالت علمی فرهیختگان و بازآفرینی میراث گران‌بهای علمی موضوعات هفته پژوهش امسال در حوزه خواهران است.

وی افزود: فضاسازی در مدارس علمیه، برپایی نشست یا کرسی‌های آزاداندیشی با موضوعات هفته، برپایی نمایشگاه دستاورد‌های پژوهشی طلاب، معرفی و تجلیل از پژوهشگران مدرسه‌ای و استانی همچنین دعوت از چهره‌های علمی با اولویت استادان ایثارگر و شخصیت‌های ملی و منطقه‌ای با هدف توسعه تبادلات علمی از جمله برنامه‌هایی است که انجام خواهد شد.

انتهای پیام

 

captcha