«رایگان‌سازی تحصیل» و «سند تحول بنیادین»؛ از اقدامات مؤثر تعلیم و تربیت پس از انقلاب
کد خبر: 3786047
تاریخ انتشار : ۱۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۱
فراز چهلم/۸

«رایگان‌سازی تحصیل» و «سند تحول بنیادین»؛ از اقدامات مؤثر تعلیم و تربیت پس از انقلاب

گروه اجتماعی ـ استاد فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه بوعلی سینا بیان کرد: رایگان‌سازی تحصیل در مدارس و طرح جالب و کامل سند تحول بنیادین آموزش و پرورش یکی از کارهای انجام شده در این حوزه پس از انقلاب است.

سند تحول بنیادین؛ طرحی جالب در حوزه تعلیم و تربیت پس از انقلابانقلاب اسلامی ایران دستاوردهای فراوانی داشته است؛ یکی از این دستاوردها در حوزه اجتماعی و ایجاد امنیت در جامعه بوده است. در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب به منظور بررسی وضعیت تعلیم و تربیت پس از انقلاب گفت‌وگویی با یکی از اساتید دانشگاه بوعلی سینا صورت گرفت.
فرامرز محمدی‌پویا، استاد فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه بوعلی سینا در گفت‌وگو با ایکنا از همدان، بیان کرد: زمانی‌که از پیشرفت آموزشی سخن می‌گوییم لازم است که به نقد آن هم توجه داشته باشیم که به تراز انقلاب رسیده‌ایم یا خیر؟
وی با اشاره به اینکه بخش‌های مختلفی از جمله بخش عمومی، بخش آموزشی و بخش فرآیند عمومی در آموزش و پرورش وجود دارد‌، افزود: رایگان‌سازی تحصیل در مدارس و طرح جالب و کامل سند تحول بنیادین آموزش و پرورش یکی از کارهای انجام شده در این حوزه پس از انقلاب است.
این استاد دانشگاه اظهار کرد: تأسیس دانشگاه فرهنگیان، خود یک انقلاب محسوب می‌شود و اگر افراد با‌سواد در سطح کشور را در سال 1355 و 1395 مقایسه کنیم شاهد پیشرفت دو برابری در این حوزه هستیم. در سال 55 بسیاری از افراد شرایط تحصیل نداشته‌اند اما در حال حاضر امکان تحصیل برای تمام افراد فراهم است.

تفکیک جنسیتی در محیط‌های آموزشی قبل و پس از انقلاب
محمدی‌پویا با اشاره به تفکیک جنسیتی و نابرابری جنسیتی در محیط‌های آموزشی قبل و پس از انقلاب افزود: میزان تحصیلات زن و مرد و نابرابری بین آنها در سال‌های قبل از 1357 حدود 99 درصد بوده است که در سال‌های پس از انقلاب هم مردان تحصیل می‌کنند هم زنان. هم چنین شاهد حضور زنان در جامعه و اشتغال آنان نیز هستیم.
وی از رشد اختلاف سواد بعد از انقلاب در شهر و روستا ابراز خرسندی کرد و گفت: در سال 1355 میزان سواد مردم 35 درصد بوده و در سال 1395 رشدی دوبرابر داشته است، البته در روستاهای محروم این رشد 5 برابر بوده است که بسیاری از سازمان‌های انقلابی از جمله «بنیاد برکت» و «خیرین مدرسه‌ساز» در این عرصه شرکت داشته‌اند.
وی با ارائه آمارهایی از اداره آموزش و پرورش اعلام کرد: حدود 1072 واحد مدرسه تخصصی ورزش در ایران وجود دارد، هشتاد درصد معلمان دارای مدرک لیسانس و بالاتر از لیسانس هستند که دارای رشدی هفت برابری است. تعداد دانش‌آموزن در حال حاضر 14.5 میلیون نفر است.

فعال‌ترین کانون‌ها در دوره پهلوی
محمدی‌پویا با اشاره به اینکه تعداد کانون‌های فرهنگی در دوره پهلوی حدود 10016 بوده است، ابراز کرد: کانون‌هایی همچون کاخ جوانان و دوره‌های پیش‌آهنگی در آن دوران فعال‌ترین کانون‌ها بوده که از لحاظ کمی اگر در نظر بگیریم تعداد آنها امروزه 9 برابر شده است.
وی از اجرای طرح تحول سلامت دانش‌آموزان ابراز خرسندی کرد و گفت: این طرح شامل تمامی آموزش‌ها از قبیل پیشگیری قبل از درمان است که اطلاعات به صورت محرمانه مانده است و شامل غربالگری نیز می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: درباره ویژگی مثبت کتب درسی می‌توان به کتاب اقلیت‌های دینی، جغرافیای استان‌ها و آموزش احکام دختران و پسران اشاره کرد.
این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه خصوصی‌سازی افت است اما حُسن‌هایی هم دارد، ابراز کرد: این آفت شامل مدارس خصوصی و غیرانتفاعی می‌شود، هم‌چنین کنکورزدگی یکی از آفت‌هایی است که روی دانش‌آموزان تأثیر روانی منفی داشته است.
انتهای پیام

captcha