افتتاح و کلنگ‌زنی 370 طرح صنعتی در کشور در دهه‌ فجر
کد خبر: 3787152
تاریخ انتشار : ۱۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۲
صالحی‌نیا خبر داد:

افتتاح و کلنگ‌زنی 370 طرح صنعتی در کشور در دهه‌ فجر

گروه اجتماعی ــ معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران از افتتاح و کلنگ‌زنی امسال 370 طرح صنعتی در کشور در دهه‌ فجر خبر داد.

افتتاح و کلنگ‌زنی 370 طرح صنعتی در کشور در دهه‌ی فجر
به گزارش ایکنا از ایلام، محسن صالحی‌نیا، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه ایلام با بیان اینکه 980 شهرک صنعتی مصوب در کشور وجود دارد که این تعداد در استان ایلام 15 شهرک و ناحیه صنعتی و معادل یک و نیم درصد است، اظهار کرد: ایلام آمار بهتری نسبت به کشور دارد، اما در مجموع با نقطه مطلوب فاصله داریم.
وی گفت: صنایع کوچک به عنوان یکی از اولویت‌ها و محورهای اصلی برنامه‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت در سال گذشته قرار گرفته است و 65 تا 70 درصد واحدهای تولیدی کشور در شهرک‌های صنعتی مستقر هستند که در ایلام این میزان هفت دهم درصد است که این آمار گویای ظرفیت‌های خوب در استان است.
صالحی‌نیا با بیان اینکه سال گذشته بیش از 78 هزار نفر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور مشغول به کار شده‌اند که با اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام این آمار تا پایان سال‌جاری چند برابر خواهد شد، تصریح کرد: نوسازی و راه‌اندازی واحدهای راکد با ظرفیت پایین، یکی از برنامه‌های شاخص شرکت شهرک‌های صنعتی است که در این راستا تاکنون یک هزار و 300 واحد صنعتی راکد و نیمه فعال به چرخه تولید بازگشته‌اند که به تبع آن در ایلام نیز همین برنامه‌ها از طریق شرکت شهرک صنعتی و سازمان صنعت، معدن تجارت دنبال خواهد شد.
وی ادامه داد: برای تأمین نقدینگی و سرمایه در گردش واحدهای کوچک و متوسط مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور تلاش می‌شود و در راستای بهره‌برداری کامل از ظرفیت‌های صنعتی، معدنی و تجاری کشور، افزایش سهم ارزش افزوده و تجارت در تولید ناخالص داخلی امری مهم و ضروری است.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: ایجاد شهرک‌های صنعتی بستر مناسبی برای جذب سرمایه‌گذار در حوزه صنعت است که این موضوع مهم در استان ایلام به خوبی نمایان است و نوسازی و راه‌اندازی این واحدها یکی از شاخص‌های کاری پیش روی شرکت شهرک‌های صنعتی است.
صالحی‌نیا ادامه داد: در استان ایلام نیز همین برنامه از طریق شرکت شهرک‌های صنعتی و سازمان صنعت، معدن و تجارت دنبال می شود و امیدواریم با تلاش های صورت گرفته یا واحد راکد نداشته یا کمترین تعداد را داشته باشیم .
معاون وزیر صمت تصریح کرد: با توجه به مرزی بودن ایلام صادرات غیر نفتی به کشور عراق فرصت خوبی برای سرمایه گذاری در استان فراهم و همکاری های متقابلی وجود دارد و وجود سرمایه‌های مادر نظیر پتروشیمی، پالایشگاه و صنعت سیمان همچنین بازارهای صادراتی می توان رونق خوبی در این صنایع داشته باشیم.
صالحی‌نیا با بیان اینکه این صنایع بزرگ زنجیره صنایع کوچکتری را به همراه خود دارد که با توجه به استقبال و حمایت های موجود امیدواریم شاهد سرمایه گذاری های بیشتر و ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی بیشتری باشیم، ادامه داد: مدیریت استان از تجربیات خوبی برخوردار است و امیدواریم صنعتگران و کارآفرینان بومی و غیربومی استان حمایت مدیران استانی از تولید در بخش صنعت را لمس کرده و شاهد توسعه و پیشرفت خوبی در آینده نزدیک باشیم .
صالحی‌نیا تصریح کرد: در دهه‌ فجر امسال  370 طرح افتتاح یا کلنگ خواهد شد.
یاراله نصیری، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان ایلام نیز در این نشست اظهار کرد: 532 واحد صنعتی در استان وجود دارد که 107 مورد از آنها از صنایع پایین دستی پتروشیمی بوده و 59 درصد اشتغال استان در این صنایع است.
وی با بیان اینکه  3260 پروانه صادر شده، 53 درصد راستی‌آزمایی شده که بر همین اساس 62 درصد آنها به اشتغال انجامیده و در مجموع  77 درصد مصوبات جلسات اجرایی شده و به واسطه نشست‌های رفع موانع تولید 22 واحد صنعتی نیز با اشتغال 533 نفر به چرخه تولید بازگشته است.
نصیری با بیان اینکه امسال ظرفیت 38 واحد صنعتی و کشاورزی با 980 نفر اشتغال در سطح استان افزایش یافته است، تصریح کرد: در مجموع 892 شغل ایجاد و تثبیت شده است.
مرتضی دارایی، مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی ایلام نیز در این نشست اظهار کرد: اختصاص اعتبارات عمرانی ضامن تکمیل زیرساخت شهرک‌های صنعتی ایلام است و این شرکت همه تلاش خود را برای حمایت و تأمین اعتبارات لازم از منابع ملی برای ایجاد زیرساخت‌های مورد نیاز شهرک‌ها و نواحی صنعتی را به کار خواهد گرفت.
وی با بیان اینکه شهرک‌ها و نواحی صنعتی کانون اصلی تولید و اشتغال هستند و ضرورت توجه به تکمیل زیرساخت‌ها و تأسیسات این شهرها و نواحی صنعتی باید بیشتر شود، ادامه داد: 9  پروژه عمرانی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان دهه فجر سال جاری با اعتباری بیش از 20 میلیارد ریال در شهرک ها و نواحی صنعتی استان همزمان با آغاز چهلمین بهار انقلاب افتتاح می‌شود.
مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی ایلام گفت: این شرکت تمام تلاش خود را برای حمایت و تامین اعتبارات لازم از منابع ملی برای ایجاد زیرساخت های مورد نیاز شهرک‌ها و نواحی صنعتی به کار خواهد گرفت.
وی افزود: طی 9 ماهه امسال 22 طرح و واحد صنعتی و کشاورزی با اشتغال 891 نفر احیا شده این طرح ها و واحدها با همکاری مجموعه مدیریتی استان یا با روش تامین مالی و تعیین تکلیف بدهی های بانکی و مالیاتی صورت گرفته است.
دارایی تصریح کرد: 15 ناحیه صنعتی و شهرک در استان ایلام وجود دارد که از این تعداد 12 واحد فعال هستند همچنین در سطح شهرستان ها نیز 12 شهرک و ناحیه صنعتی وجود دارد که زیرساخت‌های آنها آماده است و باید سرمایه‌گذاری شوند.
وی اضافه کرد: 388 قرارداد صنعتی در استان ایلام ثبت شده که از این تعداد 268 واحد دارای پروانه بهره برداری هستند که نشان از بهبود نسبی فضای کسب و کار دارد.
انتهای پیام
captcha