نهمین اثر «دانش‌نامه‌ همدان» رونمایی شد
کد خبر: 3789401
تاریخ انتشار : ۲۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۴

نهمین اثر «دانش‌نامه‌ همدان» رونمایی شد

گروه فرهنگی ــ «فرهنگ نام‌جا‌های همدان تا دهه ۵۰» که نهمین کتاب چاپ‌شده از مجموعه بزرگ دانش‌نامه فرهنگ، تمدن و مشاهیر استان همدان است، رونمایی شد.

نهمین اثر «دانش‌نامه‌ همدان» رونمایی شدبه گزارش ایکنا از همدان، به نقل از روابط عمومی حوزه هنری استان همدان، نویسنده‌ اثر دانش‌نامه‌ همدان با اشاره به اینکه هر مکانی که نامی داشته، در این کتاب معرفی شده و آدرس آن آورده شده است، افزود: سعی شده تمام کوچه‌ها، بن‌بست‌ها، محله‌ها، چمن‌ها، چشمه‌ها، حمام‌ها، مسجدها، قلعه‌ها، باغچه‌ها، پل‌ها، راسته بازارها، کاروانسراها، و.. شناسایی و به همراه یک فهرست تطبیقی در کتاب آورده شود تا با کمک این فهرست، بتوان اطلاعات و نام قدیم محله‌های امروزی را یافت.
میری ادامه داد: برای تهیه این اثر هرآنچه کتاب و سند درباره همدان بود مطالعه کردم، اطلاعات خوبی بود اما تقریبا درباره محلات چیزی نداشت پس به تحقیق میدانی روی آوردم و برای جلوگیری از دریافت اطلاعات غلط، با افراد موثقی صحبت کردم و خوشحالم که افرادی به دعوت من لبیک گفتند که نه تنها اطلاعات ذی‌قیمتی در اختیار بنده گذاشتند، که کوچه به کوچه و محله به محله را به من نشان دادند.
این پژوهشگر با اشاره به اینکه از 15 نفر اطلاعات جامع گردآوری شده است، افزود: علاوه بر این، از افراد مسنی هم که از هر محله در حال عبور بودند، سوالاتی پرسیده می‌شد، مثلا در محله‌ شالبافان با فر معمری درباره وجه تسمیه محله عنابی‌ها صحبت شد و وی خاطرات خود را از دوران کودکی‌اش با لهجه‌ غلیظ همدانی بیان کرد.
میری با اشاره به اینکه گردآوری اطلاعات برای این اثر یک سال و نیم طول کشید و مراحل فنی تا چاپ این اثر نیز یک سال و نیم زمان برد، افزود: چاپ کتاب مشکلات بسیاری دارد.
وی در پایان با اشاره به اینکه این کتاب نام محلات تا سال 1350 را دربرمی‌گیرد، توضیح داد: از اواخر دهه 40 و اوایل دهه 50، با افزایش قیمت نفت، توسعه شهر سرعت گرفت و بعد از انقلاب محله‌های قدیمی تخریب شد که دیگر نشانی از همدان قدیم وجود ندارد.
در پایان این نشست، از میرهاشم میری به دلیل سال‌ها فعالیت پژوهشی و ادبی تجلیل و از کتاب «فرهنگ نام‌جاهای همدان تا دهه50» رونمایی شد.
انتهای پیام

captcha