مدارس، عشق به قرآن را آموزش دهند
کد خبر: 3796644
تاریخ انتشار : ۱۹ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۹
علی‌اصغر شعاعی:

مدارس، عشق به قرآن را آموزش دهند

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ قاری بین‌المللی قرآن با اشاره به اینکه فرهنگ‌سازی در زمینه قرآن آنطور که باید صورت نمی‌گیرد، گفت: در مدارس ما در ابتدا عشق به قرآن را باید آموزش دهند سپس آموزش خود قرآن را.

آموزش عشق به قرآن مقدم بر آموزش خود قرآنبه گزارش ایکنا از همدان، علی‌اصغر شعاعی، استاد و قاری بین‌المللی قرآن کریم، امروز، در همایش شیوه‌های نوین آموزش قرآن کریم در دانشگاه بوعلی سینا برگزارشد، ابراز کرد: فراگیر نشدن فرهنگ قرآن موجب شده است برخی افراد با شنیدن آیات قرآن به یاد مجالس ترحیم بیفتند.
شعاعی اظهار کرد: سوره الرحمن جزء سوره‌هایی که در مجالس ختم باید خوانده شود نیست و تنها در ایران است که این سوره در مجالس ترحیم تلاوت می‌شود، الرحمن عروس قرآن است و در اصل باید در مجالس عروسی و شادی تلاوت شود.
شعاعی یادآور شد: خواندن سوره‌هایی همچون صافات، یس، آیت‌الکرسی و صف در مجالس ختم توصیه شده است. اینکه در اصطلاحات خود می‎گوییم بوی الرحمن کسی بلند شد کاملاً اشتباه است، از این رو برای اموات قرآن می‌خوانند که آنها در حال زنده شدن هستند.
وی با اشاره به سفر خود به کشور سودان افزود: در این کشور مساجد در طول شبانه‌روز باز هستند و آموزش قرآن در مساجد به صورت مداوم وجود دارد، در این کشور گرفتن دیپلم مشروط به حفظ کامل قرآن است.
این استاد برجسته قرآن با اشاره به اینکه در سودان روزانه هر شخص دو یا سه خط از آیات قرآن را حفظ می‌کند، گفت: دانش‌آموزان مدارس قرآن را در مساجد آموزش می‌بینند، به این صورت که هر گروه به مدت 30 دقیقه در مسجد حضور پیدا کرده و با تکرار نوشتن آیات آنها را حفظ می‌کنند.
وی اضافه کرد: در روستاهای این کشور و مناطقی که مردم بضاعت تهیه کاغذ را ندارند آیات را بر شن‌های کوچه و یا حیاط خود می‌نویسند تا آنها را حفظ کنند.
شعاعی با تأکید بر اینکه فرهنگ حفظ و آموزش قرآن در این کشور نهادینه شده است، ابراز کرد: بعد از هر نماز، نمازگزاران حدود 5 صفحه از قرآن را بنا بر برنامه‌ای مشخص تلاوت می‌کنند، مصحف قرآن در مساجد هر دو سال یکبار تعویض می‌شود چراکه به دلیل استفاده و تلاوت زیاد قرآن فرسوده و پاره می‌شوند.
وی با اشاره به اینکه برخی از دانش‌آموزان ما بعد از اخذ دیپلم نمی‌توانند قرآن را بخوانند، گفت: در مدارس ما در ابتدا باید عشق به قرآن را آموزش دهند تا آموزش خود قرآن را، همانطور که برای ایجاد جذابیت شبکه قرآن نباید آموزش‌محور عمل کرد بلکه باید تنها قرآن را تبلیغ کرد، همانطور که شبکه ورزش آموزش نمی‌دهد بلکه بیشتر در قالب تبلیغ برنامه‌های خود را پخش می‌کند.
وی با اشاره به اینکه فرهنگ‌سازی در زمینه قرآن در کشور ما آنطور که باید صورت نمی‌گیرد، ادامه داد: تخصیص 20 میلیارد بودجه برای فعالیت‌‎های قرآنی کشور مبلغ بسیار کمی است.
این استاد بین‌المللی قرآن کریم در پایان با آموزش لحن رست و بیات زیباخوانی و قرائت صحیح برخی از واژگان عربی را برای دانشجویان توضیح داد.
انتهای پیام

captcha