بهره‌گیری از تعالیم دینی؛ راهکار شهردار برای احیای درختان تهران/ توسعه قلمرو عمومی پایتخت
کد خبر: 3796698
تاریخ انتشار : ۱۹ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۶
حناچی در مراسم کاشت درخت «صلح و دوستی»:

بهره‌گیری از تعالیم دینی؛ راهکار شهردار برای احیای درختان تهران/ توسعه قلمرو عمومی پایتخت

گروه جامعه ــ شهردار تهران در مراسم کاشت درخت «صلح و دوستی» به تأکید دینی و قرآنی در مورد محیط زیست اشاره کرد و گفت: بعد از دستور رهبر معظم انقلاب، اقدامات شهرداری برای احیای درختان شهر تهران آغاز شد. بر همین اساس تلاش می‌کنیم تا علاوه بر سرمایه‌گذاری در حوزه‌های مختلف، توسعه قلمرو عمومی را در این باره آغاز کنیم.

قلمرو عمومی پایتخت توسعه‌پیدا می‌کند/ راهکارشهردار برای احیای درختان تهران باتوجه به تاکیدات دینی

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ آئین کاشت درخت صلح و دوستی و نشست مشترک شهردار تهران با رؤسای هیئت‌های دیپلماتیک امروز یکشنبه، ۱۹ اسفند‌ماه، با حضور پیروز حناچی، شهردار تهران، بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه و جمعی از سفرای مختلف کشور‌های اسلامی در باغ کتاب تهران برگزار شد.

حناچی در این نشست ضمن تسلیت به مناسبت شهادت امام هادی(ع)، اظهار کرد: در کشور ما به دلیل قدمت و تمدن موجود، بسیاری از مفاهیم در قالب ادبیات و شعر بیان شده است؛ حافظ شیرازی در خصوص کاشت درخت می‌فرماید: «درخت دوستی بنشان که کام دل به بار آرد/ نهال دشمنی برکن که رنج بی‌شمار آرد» این شعر با دقت و ظرافت خاصی به بیان صلح و دشمنی پرداخته و دوستی را با نماد درخت و دشمنی را با نهال معرفی کرده و این امر نشان از آن دارد که دشمنی را باید قبل از اینکه رشد کند و در همان مراحل اولیه از خودمان دور کنیم.

شهردار تهران در ادامه با بیان اینکه تهران به عنوان پایتخت ایران اسلامی به چنار‌هایش معروف است و قدیمی‌ترین محور در شهر تهران با این چنار‌ها شناخته می‌شود، افزود: تلاش می‌کنیم این درخت‌ها را احیا کنیم. البته سال گذشته بیش از ۷۰۰ و امسال بیش از هزار درخت برای احیای خیابان ولیعصر(عج) غرس کردیم و تلاش می‌کنیم این مسیر را که در جهان بی‌نظیر است احیا و ثبت جهانی کنیم.

وی با اشاره به عارضه‌های مختلف در کلان‌شهرها، گفت: حل این عارضه‌ها و مشکلات راه‌حل و اصولی دارد که باید به صورت مستمر و علمی تعقیب شود و شهرداری تهران هم بر این راه‌حل‌ها تأکید دارد. یکی از مواردی که می‌تواند عارضه‌های محیط زیستی را از بین ببرد و آن را کاهش دهد، کاشت درخت است و این مسئله در جوامع مختلف مورد تأکید و شناخته قرار گرفته است.

حناچی در ادامه با اشاره به تأکیدات دینی و قرآنی در مورد محیط زیست و درخت، گفت: در آموزه‌های اسلامی و براساس آیات قرآن کریم یکی از مواهب و نعمت‌های خداوند در آخرت و یکی از ویژگی‌های بهشت که در آیات کریمه و روایات بار‌ها به آن اشاره شده وجود درخت در آنجاست. پیامبر گرامی اسلام(ص) نیز ضمن آنکه خودشان به کاشت درختان و زراعت اقدام می‌فرمودند، به نگهداری و حفاظت از این نعمت‌های الهی نیز تأکید داشتند. در روایات آمده است که پیامبر گرامی اسلام(ص) شکستن شاخه درختان را به شکستن بال فرشتگان تشبیه کرده‌اند و همین تأکیدات باعث شده که بسیاری از بزرگان دین ما به اهمیت درختکاری تأکید و خود نیز به درختکاری اهتمام داشته باشند.

شهردار تهران در ادامه به دستور مقام معظم رهبری در سال ۹۳ به شهرداری و شورای شهر تهران درخصوص احیای درختان شهر اشاره کرد و افزود: بعد از دستور رهبر معظم انقلاب، اقدامات ما برای احیای درختان شهر تهران آغاز شد و یکی از اقداماتی که به تازگی در این خصوص انجام شده است، توقف احداث برج‌باغ‌ها و مدیریت و برنامه‌ریزی آن‌ها در مکان دیگری بود. در این خصوص راهکار‌های جدیدی مورد توجه قرار گرفت و تلاش شد تا این روند اصلاح شود. وقتی قطاری با سرعت ٢٠٠ کیلومتر در حرکت است و بعد ناگهان ترمز می‌کند، طبیعی است که یک کیلومتر هم طول بکشد تا متوقف شود. ۶٢ پرونده‌ای که هفته گذشته در رسانه‌ها مطرح شد، همان ترمزی است که طول می‌کشد تا متوقف شود.

وی تصریح کرد: تلاش می‌کنیم علاوه بر سرمایه‌گذاری در حوزه‌های مختلف، به فرصت‌های تهران هم اضافه و توسعه قلمرو عمومی را در این حوزه آغاز کنیم. توجه به بافت قدیمی تهران یکی دیگر از موضوعات محوری ما خواهد بود و کاری می‌کنیم که فضا‌های شهری را در این حوزه افزایش دهیم.

حناچی بیان کرد: یکی از دلایل پیدایش «ری» و به تبع آن تهران، روددره‌هایی بود که در جای‌جای این منطقه وجود داشت. نگاه ما این است که این روددره‌ها تبدیل به فضا‌های شهری شوند. این موضوع را حتماً تعقیب خواهیم کرد و همچنین ظرفیت‌های مهمی را که در پهنه شمالی البرز وجود دارند شکوفا می‌کنیم.

شهردار تهران سخنانش را با خوانش کامل این شعر «سیاوش کسرایی» به پایان رساند:

تو قامت بلند تمنایی‌ ای درخت
همواره خفته است در آغوشت آسمان
بالایی‌ ای درخت
دستت پر از ستاره و چشمت پر از بهار
زیبایی‌ای درخت
وقتی که باد‌ها
در برگ‌های درهم تو لانه می‌کنند
وقتی که باد‌ها
گیسوی سبزفام تو را شانه می‌کنند
غوغایی‌ای درخت
وقتی که چنگ وحشی باران گشوده است
در بزم سرد او
خنیاگر غمین خوش آوایی‌ ای درخت
در زیر پای تو
این‌جا شب است و شب زدگانی که چشمشان
صبحی ندیده است
تو روز را کجا
خورشید را کجا
در دشت دیده غرق تماشایی‌ای درخت.
چون با هزار رشته تو با جان خاکیان
پیوند می‌کنی
پروا مکن ز رعد
پروا مکن ز برق که بر جایی‌ ای درخت
سر برکش‌ ای رمیده که همچون امید ما
با مایی‌ ای یگانه و تنهایی‌ ای درخت
 
قلمرو عمومی پایتخت توسعه‌پیدا می‌کند/ راهکارشهردار برای احیای درختان تهران باتوجه به تاکیدات دینی

به گزارش ایکنا؛ در پایان این مراسم هر کدام از رؤسای هیئت‌های دیپلماتیک درخت صلح و دوستی را با همراهی شهردار تهران به نام کشور خود غرس کردند.

انتهای پیام
captcha