آمادگی وزارت خارجه برای توسعه فعالیت‌های محیط زیستی/ 1250 هکتار به فضای سبز پایتخت افزوده می‌شود
کد خبر: 3796745
تاریخ انتشار : ۱۹ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۹
در آئین کاشت درخت صلح و دوستی بیان شد؛

آمادگی وزارت خارجه برای توسعه فعالیت‌های محیط زیستی/ 1250 هکتار به فضای سبز پایتخت افزوده می‌شود

گروه جامعه ــ سخنگوی وزارت خارجه در آئین کاشت درخت صلح و دوستی و نشست مشترک شهردار تهران که با رؤسای هیئت‌های دیپلماتیک برگزار شد، بر آمادگی این وزارتخانه برای توسعه فعالیت‌های محیط زیستی با همکاری شهرداری تهران و بازیافت این نعمت خدادادی تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ آئین کاشت درخت صلح و دوستی و نشست مشترک شهردار تهران با رؤسای هیئت‌های دیپلماتیک امروز یکشنبه، ۱۹ اسفند‌ماه، با حضور پیروز حناچی، شهردار تهران، بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه، علی‌محمد مختاری، مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران و جمعی از سفرای مختلف کشور‌های اسلامی در باغ کتاب تهران برگزار شد.

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه در این مراسم با بیان اینکه یک ارتباط گسترده و وسیع بین وزارت خارجه و شهرداری تهران از گذشته ایجاد شده و امروز تقویت شده است، اظهار کرد: با این ارتباطات می‌توانیم در مسیر خدمت و توسعه خدمات در حوزه شهری و شهرداری باشیم.
 
وی افزود: حضور نمایندگان کشور‌های مختلف در این مراسم نشان از علاقه‌مندی همکاری آن‌ها با کشور در موضوعات مختلف است و امیدواریم این حرکت پیش‌رو حرکت‌های بعدی برای همکاری‌های گسترده در این حوزه باشد.

قاسمی با اشاره به جایگاه درخت و درخت‌کاری اظهار کرد: تردیدی نیست امروز با توجه به افزایش روز تکنولوژی و به تبع آن افزایش آلودگی‌های زیست‌محیطی، نیاز روز افزون به محیط زیست، درخت و درختکاری و توسعه محیط زیست به یکی از دغدغه‌های جوامع تبدیل شده است و به عنوان یکی از مولفه‌های عصر جدید در زندگی به حساب می‌آید.

سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه در محیط دینی، آیات و روایات بسیاری در حوزه محیط زیست داریم که موکدا به آن‌ها اشاره شده است، اظهار کرد: دین اسلام حفاظت از محیط زیست را به واسطه یک نعمت پرسود الهی کاری انسانی و ایمانی معرفی کرده است که ثواب بسیاری را برای آن دانسته است. همچنین در ادبیات باستانی هم بر حساسیت زندگی در کنار طبیعت و محیط زیست اشاره شده است تا جایی که هر درخت را یک سنبل و نشانه معرفی کرده است. تمام این موارد نشان دهنده عمق فرهنگ ایرانی و اسلامی ما در توجه به محیط زیست است.

وی در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر اینکه وزارت خارجه در بخش بین‌الملل و دیپلماسی با همکاری سمن‌های مختلف در بحث محیط زیست این موضوع را با جدیت دنبال خواهد کرد، گفت: تلاش می‌کنیم با توجه به این موضوع زندگی سالم را گسترش دهیم. این تعامل و همکاری با شهرداری تهران هم افزایش پیدا کرده است و ما نیز دستورالعمل سرمایه‌گذاری در حوزه‌های مختلف محیط زیستی را در برنامه خود داریم و این هدف را در جهت بازیافت این سرمایه‌های خدادای دنبال خواهیم کرد.

علی‌محمد مختاری، مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران در بخش دیگری از این مراسم با بیان اینکه درخت در فرهنگ و ادبیات ما جایگاه ویژه‌ای دارد، گفت: راه‌حل مقابله با آلودگی هوای تهران، کاشت درخت است و ما باید دست در دست هم دهیم و هر چه بیشتر به توسعه فضای سبز کمک کنیم.

وی با بیان اینکه در شرایط ایده‌آلی از نظر فضای سبز قرار نداریم، عنوان کرد: با وجود اینکه راه زیادی داریم تا به شرایط مناسب برسیم، به برکت نظام جمهوری اسلامی ایران و خون شهدا در طول این چهار دهه پیشرفت‌های بسیاری داشته‌ایم. این در حالی است که کشور اقلیمی خشک دارد و سرانه بارش آن کم‌تر از ۲۲۰ میلیمتر است. با این وجود سعی کردیم درخت‌هایی مناسب با این اقلیم در تهران بکاریم.

مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران افزود: قبل از انقلاب سرانه فضای سبز هر شهروند در تهران زیر یک متر مربع بود و تهران به طور کلی ۷۵ پارک داشت و ۳ پارک‌های جنگلی داشت و کل مساحت فضای سبز شهر تهران ۴ هزار و ۲۲۰ هکتار بود، اما امروز تعداد بوستان‌های تهران به ۲ هزار و ۲۶۲ مورد رسیده است و بوستان‌هایی داریم که فضای سبز آن بیش از ۱۵۰ هکتار است.

مختاری در ادامه گفت: تلاش داریم امسال هزار و ۲۵۰ هکتار (از جاده تلو تا وردآورد) به فضای سبز شهر تهران اضافه کنیم که این طرح طی مراسمی با حضور رئیس جمهور افتتاح خواهد شد. با اجرای طرح مذکور مساحت فضای سبز شهر تهران به ۴۲ هزار هکتار افزایش پیدا می‌کند که ۱۴ هزار و ۵۰۰ هکتار آن داخل شهر قرار دارد. فضای سبز حاشیه خیابان ولیعصر (عج) نیز در پروژه‌ای دو ساله با کاشت درختانی ۱۵ الی ۲۰ ساله احیا خواهند شد.

به گزارش ایکنا، در بخشی از این مراسم پیروز حناچی، شهردار تهران به تأکیدات دینی و قرآنی در مورد محیط زیست اشاره کرد و گفت: بعد از دستور رهبر معظم انقلاب اقدامات ما برای احیای درختان شهر تهران آغاز شد و بر همین اساس راهکار‌های جدیدی مورد توجه قرار گرفت و تلاش شد تا این روند اصلاح شود؛ بر همین اساس تلاش می‌کنیم علاوه بر سرمایه‌گذاری در حوزه‌های مختلف به فرصت‌های تهران اضافه و توسعه قلمرو عمومی را در این رابطه آغاز کنیم.

پایان‌بخش این برنامه کاشت درخت صلح و دوستی توسط هر کدام از رؤسای هیئت‌های دیپلماتیک، بود که با همراهی شهردار تهران به نام کشور خود آنان غرس شد.
انتهای پیام
captcha