«عطر شب‌بوها»؛ نگاهی به زندگی پرافتخار سردار شهید حاج محمود شهبازی
کد خبر: 3801970
تاریخ انتشار : ۳۰ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۵

«عطر شب‌بوها»؛ نگاهی به زندگی پرافتخار سردار شهید حاج محمود شهبازی

گروه فرهنگی ـ کتاب «عطر شب بوها» زندگینامه داستانی سردار شهید حاج محمود شهبازی، از فرماندهان سپاه در دوران دفاع مقدس است که در آن به گوشه‌هایی از زندگی و رشادت‌های این سردار پرافتخار در سال‌های حماسه و پایداری پرداخته شده است.

 

«عطر شب‌بوها» نگاهی به زندگی پرافتخار سردار شهید حاج محمود شهبازیبه گزارش ایکنا از همدان کتاب «عطر شب‌بوها» نوشته حمید حسام، زندگینامه داستانی سردار شهید حاج محمود شهبازی، از فرماندهان سپاه در دوران دفاع مقدس است که در آن به گوشه‌هایی از زندگی و رشادت‌های این سردار پرافتخار در سال‌های حماسه و پایداری پرداخته شده است.
کتاب‌های «قصه فرماندهان» که تا به حال بیست و پنج عنوان از آنها منتشر شده است، مجموعه آثار خواندنی به قلم نویسندگان مختلف کشورمان است که در هر یک از آنها به زندگی و رشادت‌های یکی از فرماندهان دوران دفاع مقدس پرداخته می‌شود.
این مجموعه آثار برای گروه سنی مخاطبان نوجوان تألیف می‌شود که در نگارش و انتشار همگی آنها تقریباً یک شکل و شیوه نوشتاری رعایت شده و اکنون قطع و یونیفرم این مجموعه برای مخاطبان ادبیات پایداری در کشورمان شناخته شده و آشناست.
کتاب عطر شب‌بوها از یک مقدمه کوتاه در معرفی سردار شهید حاج محمود شهبازی به قلم نویسنده و هشت فصل کوتاه تشکیل شده که در مقدمه اثر، بیوگرافی کوتاهی از شهید شهبازی ارائه شده و این چهره تاثیرگذار در ایام مبارزات انقلابی و همچنین سال‌های حماسه و مقاومت به خواننده اثر معرفی شده است.
این که شهید محمود شهبازی در یکم بهمن ماه سال 1337 به دنیا آمده، در کودکی با نجوای قرائت قرآن مادر مأنوس شده و از همان کودکی راه مسجد را شناخته است و خواندن نهج‌البلاغه راه های شناخت صحیح زندگی را به او آموخته است.
با ورود به دانشگاه علم و صنعت تهران و تحصیل در رشته مهندسی صنایع، در سال 1355، باب جدیدی از فعالیت‌های سیاسی و مبارزاتی در زندگی او گشوده شده است، در سازماندهی دانشجویان مبارز علیه حکومت شاه نقش اساسی داشته و در 12 بهمن 1357 در سمت مسئول حلقه امنیتی بهشت زهرا(س)، حلقه دانشجویان دانشگاه‌های تهران را به عنوان پیش قراولان ارادت به مشی امام مدیریت کرده است.
در واقعه فتح لانه جاسوسی امریکا در سال 1358، از هسته‌های اصلی دانشجویان خط امام و فاتحان لانه جاسوسی بوده است، سرانجام در شکل گیری هسته‌های اولیه سپاه در استان‌های کشور، از پایه گذاران سپاه های تازه تأسیس در استان‌ها بوده که در معرفی فرماندهان سپاه های استان‌ها نقش اساسی داشته است.
این فرمانده رشید سپاه سرانجام از سوی سردار محمد بروجردی به عنوان فرمانده سپاه استان همدان معرفی می‌شود که بعدها سمت قائم مقامی تیپ 27 محمد رسول الله به فرماندهی حاج احمد متوسلیان هم به وی سپرده می‌شود.
وی سرانجام با رشارت‌های زیادی که در عملیات‌های متعدد در غرب و جنوب از خود به نمایش می‌گذارد، در شامگاه سوم خرداد و در آستانه آزادسازی خرمشهر به آرزوی دیرینه‌اش، شهادت نائل می‌شود.
فصل‌های هشت گانه کتاب عطر شب بوها، هر یک به برهه‌ای از این زندگی کوتاه، اما پر ماجرا اختصاص یافته که فصل اول آن با عنوان «امانت فرمانده کل سپاه» به ماجرای معرفی محمود شهبازی از سوی محمد بروجردی به عنوان فرمانده سپاه استان همدان می‌پردازد.
در این فصل محمد بروجردی همراه محمود شهبازی به میان بچه های سپاه استان همدان می‌آید تا فرمانده جدید آنها را معرفی کند و در بخشی از صحبت هایش می‌گوید:«برادرمون، محمود شهبازی، امانت فرمانده کل سپاه پیش منه، ایشون توی کردستان و غرب کشور خدمت کرده و ان شاءالله امانت من خواهد بود در دست شما...»
فصل دوم کتاب با عنوان «استقبال از رئیس جمهور» هم به حضور محمود شهبازی در سپاه استان همدان می‌پردازد که موضوع اصلی آن آمدن رئیس جمهور وقت، بنی صدر به این شهر است که محمود شهبازی مخالفت خود با دیدار رئیس جمهور از سپاه همدان را با شجاعت اعلام می‌کند که مورد تحسین بچه‌های سپاه این شهر قرار می‌گیرد.

«باغبان یا فرمانده» نگاهی به روحیات شهید شهبازی
«باغبان یا فرمانده»، فصل بعدی کتاب است که طی آن مخاطب با روحیات محمود شهبازی بیشتر آشنا می‌شود؛ روزبه از دوستان قدیمی محمود که در گذشته طرفدار مارکسیست‌ها بوده اکنون پشیمان شده و برای اعلام برائت از گذشته ناخوشایند خود به سراغ دوست قدیمی‌اش، محمود شهبازی آمده است، بدون این که از موقعیت و جایگاه جدید او در مقام فرماندهی آگاه باشد درباره خود و خواسته‌اش می‌گوید: «از یه گذشته هیچ و پوچ فرار کردم، اومدم یه نامه بگیرم؛ یه امان نامه.»
فصل بعدی کتاب با عنوان «تشنه، کنار آب»به حضور محمود شهبازی در مناطق جنگی می‌پردازد، او با نیروهای تحت امرش در منطقه قراویز رشادت‌های بسیاری از خود به نمایش می‌گذارند که باعث می‌شود دشمن در تپه قراویز به اهداف خود نرسد، هر چند تعدادی از نیروها و همرزمان محمود شهبازی در جریان این مقاومت به شهادت می‌رسند.
در فصل«میثاق حج» به سفر معنوی محمود شهبازی به حج پرداخته می‌شود که طی آن او با دوست دیرینه اش، حاج احمد متوسلیان و همچنین حاج ابراهیم همت همسفر می‌شود. آنها بعد از بازگشت از این سفر معنوی به فکر تأسیس تیپ 27 محمد رسول الله می‌افتند که تصمیم آنها عملی می‌شود.
در فصل «مهاجر» جزئیات این تصمیم و نحوه تحقق آن به تفصیل روایت شده است. در دو فصل پایانی «حلالم کن» و «آخرین نماز»اقدامات تحسین برانگیز محمود شهبازی در خطوط مقدم نبرد در جبهه‌های جنوب با قلم شیوای نویسنده روایت شده است.
چاپ اول (1391) کتاب «عطر شب بوها» با محوریت زندگینامه داستانی سردار شهید حاج محمود شهبازی نوشته حمید حسام با شمارگان 10000، 64 صفحه و قیمت 1500 تومان از سوی انتشارات سوره مهر حوزه هنری در تهران چاپ و منتشر شده است.
این اثر یکصد و شانزدهمین کتاب واحد کودک و نوجوان و ششصد و بیست و یکمین محصول دفتر ادبیات و هنر مقاومت حوزه هنری محسوب می‌شود که اتوسط انتشارات سوره مهر در تهران چاپ و منتشر شده است.
انتهای پیام

captcha