هنر تلاوت قرآن را به خوبی بیاموزیم/ ‌از لایه‌های ابتدایی کلام‌الله عبور کنیم
کد خبر: 3809720
تاریخ انتشار : ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۳
پای صحبت‌های پیشکسوت قرآنی؛

هنر تلاوت قرآن را به خوبی بیاموزیم/ ‌از لایه‌های ابتدایی کلام‌الله عبور کنیم

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ یک معلم قرآن با تأکید بر اینکه ظاهر و باطن انسان باید به‌واسطه قرآن تقویت شود، گفت: تشبیه قرآن همانند یک گردو است که دارای لایه‌های مختلفی است برای دست‌یابی به مغز قرآن که همان عمل به آیات الهی است باید ابتدا از لایه‌های ابتدایی یعنی روخوانی، و روان خوانی، تجوید و ... قرآن عبور کرد.

اول آموزگار هستی خداوند یکتا است / باید در محضر قرآن افتادگی کرد تا به اوج رسید به مناسبت هفته معلم و همزمان با ماه مبارک رمضان اعضای ‌خبرگزاری ایکنای همدان دیداری با یک پیشکسوت و معلم قرآن که به مدت 18 سال جلسات پیوسته تفسیر قرآن در مسجد جامع همدان را برگزار می‌کند، داشتند.
در این دیدار صمیمی حسین دهقانی، معلم و پیشکسوت قرآنی استان ضمن قدردانی از زحمات خبرگزاری ایکنا در طول سال، اظهار کرد: اعیاد شعبانیه مقدمه‌‌ای است برای ورود به عید واقعی که عید قرآن است.
وی با بیان اینکه برای تولد هر انسان و موجودی جشنی گرفته می‌شود، افزود: متأسفانه برای تولد قرآن، که مصادف با لیالی قدر است به‌دلیل تقارن با شهادت حضرت علی(ع) برنامه‌ای در کشور وجود ندارد.
دهقانی با اشاره به اینکه حضرت علی(ع) قرآن ناطق است، ادامه داد: در شب‌های قدر، قرآن ناطق، قرآن صامت را می‌پوشاند و مردم به‌دنبال تکرار اذکار ارزشمندی همچون علی(ع) هستند.
این معلم قرآن با بیان اینکه قرآن از آسمان به زمین نازل شده و ذکر علی از زمین به آسمان، لذا مردم در شب‌های نزول قرآن وقت بیشتری را صرف دعا و مناجات می‌کنند تا خود قرآن.
دهقانی با بیان اینکه دعا‌های قبل و پس از ماه رمضان مردم را به قرآن تشویق می‌کند، ابراز کرد: سیر و سلوک مردم به سوی خالق خویش از 2 مسیر «قرآن و اهل بیت(ع)» میسر می‌شود.
وی با اشاره به اینکه روخوانی و روان‌خوانی قرآن کریم مقدمه‌ای است برای ورود به تدبر و عمل به آیات الهی، ادامه داد: روخوانی و روان‌خوانی قرآن کریم با سایر کتب آسمانی همچون تورات و انجیل تفاوت دارد و حتی نگاه به آیات این مصحف شریف نورانیت و اجری اخروی نزد پرودگار دارد.
این فعال قرآنی با اشاره به اینکه اول آموزگار هستی خداوند یکتا است، ادامه داد: طبق آیات شریفه سوره «الرحمن» و بسیاری دیگر از آیات، خداوند خود تمامی اسماء و نورانیت هستی از آسمان تا قعر دریا‌ها را به واسطه قرآن به انسان آموخته است.

کتاب برای عوام و حکمت برای خواص مردم است
وی گفت: طبق آیه «وَعَلَّمْنَاهُ صَنْعَةَ لَبُوسٍ لَكُمْ لِتُحْصِنَكُمْ مِنْ بَأْسِكُمْ ۖ فَهَلْ أَنْتُمْ شَاكِرُونَ؛ و ما به داود صنعت زره ساختن آموختیم تا شما را از زخم شمشیر و آزار یکدیگر محفوظ دارد، آیا شکر به جای می‌آورید» (انبیا/ آیه 80) خداوند خود به حضرت داود چگونگی تهیه لباس و زره را به او آموزش می‌دهد.
دهقانی بیان کرد: و در آیاتی دیگر از قرآن کریم نیز خداوند می‌فرماید «‌همانا به عیسی(ع) کتاب و حکمت آموختیم»، گفتنی است کتاب برای عوام و حکمت برای خواص مردم است.
این معلم قرآن اظهار کرد: طبق آیه «فَوَجَدَا عَبْدًا مِنْ عِبَادِنَا آتَيْنَاهُ رَحْمَةً مِنْ عِنْدِنَا وَعَلَّمْنَاهُ مِنْ لَدُنَّا عِلْمًا؛ گاه بنده‏اى از بندگان ما [خضر] را يافتند كه به او رحمتى از سوى خويش ارزانى داشته و از پيشگاه خود به او علم [لدنى‏] آموخته بوديم»(کهف/ آیه 65). خداوند از سوی خود علمی به حضرت خضر(ع) می‌بخشد که این نیز به اول آموزگار هستی یعنی خداوند اشاره دارد.
وی با اشاره به اینکه تمام فتوحات زندگی و رمز و راز انسان در سوره نساء ذکر شده است، گفت: در سوره نساء نیز خداوند به پیغمبر(ص) می‌فرماید «... وَأَنْزَلَ اللَّهُ عَلَيْكَ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ مَا لَمْ تَكُنْ تَعْلَمُ ۚ وَكَانَ فَضْلُ اللَّهِ عَلَيْكَ عَظِيمًا؛ و خدا به تو این کتاب(قرآن مجید) و(مقام) حکمت(و نبوت) را عطا کرده و آنچه را که نمی‌دانستی به تو بیاموخت» (نساء/ آیه 113).
دهقانی با بیان اینکه دست هر کسی به سادگی به قرآن نمی‌رسد، ابراز کرد: بسیاری دوست دارند قرآن تلاوت کرده و یا تفسیر و معنای آن را درک کنند اما به سادگی برای هر کسی مقدر نخواهد بود مگر آنکه معلم واقعی او خداوند باشد.
این پیشکوت قرآنی با بیان اینکه ابتدا باید زمینه پذیرش کلام حق در قلب ما انسان‌ها فراهم شود، ادامه داد: خداوند به پیغمبر(ص) می‌فرماید «... وَقُلْ رَبِّ زِدْنِي عِلْمً؛... پروردگارا بر علم من بیفزا»(طه/ آیه 114).

آنگاه که ظرف علم بزرگ شود سرریزی و طغیان صورت نخواهد گرفت
وی با بیان اینکه جایگاه رسول خدا(ص) در نزد پرودگار جایگاه والایی است، بیان کرد: تمام هستی در دستان پیامبر(ص) بود، ایشان بر تمام علوم سیطره داشته‌اند و هیچ پیامبری جزء پیغمبر(ص) از سوی خداوند به معراج دعوت نشده است اما با این وجود خداوند از او می‌خواهد که از خالق خویش افزایش علم طلب کند.
دهقانی ادامه داد: خداوند در این آیه از پیامبر(ص) می‌خواهد که افزایش ظرفیت علم خود را از خالق هستی طلب کند، آنگاه که ظرف علم بزرگ شود، سرریزی و طغیان صورت نخواهد گرفت.
این معلم قرآن با اشاره به اینکه اکثر طغیان‌گران، ظرف وجودی کوچکی دارند، ابراز کرد: خداوند که خود معلم قرآن است راهکار را به انسان آموخته است «يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا ادْخُلُوا فِي السِّلْمِ کَافَّةً ...؛ ای کسانی که ایمان آورده‌اید همگی بدون هیچ اختلافی تسلیم خدا شوید...»(بقره/ آیه 208).
وی با اشاره به اینکه در این آیه مذکور خداوند دستور کلی به انسان داده است، گفت: جایگاه خداوند در قلب مؤمن است مؤمنی که تسلیم امر خداوند شد، در این بین اسلام از نظر قرآن دارای سه رکن اصلی یعنی «اعتقاد، اخلاق و احکام» است.
این فعال قرآنی با بیان اینکه اگر کسی به دنبال زیارت ائمه اطهار(ع) و اولیا خدا است باید به قرآن مراجعه کند، ادامه داد: قرائت یک آیه در ماه مبارک رمضان، معادل یک ختم قرآن در طول سال است.

‌از لایه‌های ابتدایی قرآن عبور کنیم
دهقانی با تأکید بر اینکه ظاهر و باطن انسان باید به واسطه قرآن تقویت شود، گفت: تشبیه قرآن همانند یک گردو است که دارای لایه‌های مختلفی است برای دست‌یابی به مغز قرآن که همان عمل به آیات الهی است باید ابتدا از لایه‌های ابتدایی یعنی روخوانی، و روان خوانی، تجوید و ... قرآن عبور کرد.
وی با بیان اینکه دست‌یابی به تمام هنر‌های دنیا نیازمند تلاش، سختی و کسب علم و تجربه در محضر اساتید است، گفت: ثمره یک درخت ابتدا رسیده و سپس از شاخه جدا می‌شود اما قرآن عکس این مهم است به گونه‌ای که ابتدا باید در محضر قرآن افتادگی کرد تا به اوج رسید.
دهقانی بیان کرد: بسیاری از افراد هنر تلاوت قرآن را به خوبی آموخته و اوج گرفتند اما از آنجا که تواضع نداشتند به زمین افتادند، لذا انسان باید برای خدا قرآن را بیاموزد و برای خداوند در زندگی خود آیات را پیاده کند و به دیگران آموزش دهد.
این معلم قرآن ادامه داد: اگر در کشور، جامعه، خانواده و حتی وجود انسانی هریک از ما قرآن به اندازه ظرف وجودی هر شخصی پیاده شود مملکت از کسالت روحی خارج خواهد شد.
انتهای پیام

captcha