ثبت 9 میلیارد و 200 میلیون تومان زکات در همدان
کد خبر: 3812884
تاریخ انتشار : ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۲

ثبت 9 میلیارد و 200 میلیون تومان زکات در همدان

گروه اجتماعی ـ مدیر کل کمیته امداد استان همدان با بیان اینکه پیش‌بینی زکات در سال 97، 8 میلیارد و 800 میلیون تومان بود، افزود: به لطف خداوند این رقم 9 میلیارد و 200 میلیون تومان در شورای زکات استان به ثبت رسید.

ثبت 9 میلیارد و 200 میلیون تومان زکات در همدانبه گزارش ایکنا از همدان، پیمان ترکمانه، مدیر کل کمیته امداد استان همدان، یکشنبه، 29 اردیبهشت ماه، در نشست شورای زکات استان گفت: قانون زکات با شاکله محکم خود در سال 90 در کشور مصوب شد.
وی با بیان اینکه پیش‌بینی زکات در سال 97، 8 میلیارد و 800 میلیون تومان بود، افزود: به لطف خداوند این رقم 9 میلیارد و 200 میلیون تومان در شورای زکات استان به ثبت رسید.
ترکمانه اضافه کرد: از این مبلغ 1 میلیارد و 500 میلیون تومان زکات سهم واجب محرومین، 790میلیون تومان زکات مستحبی جمع آوری شده از شهرستان‌های استان، 3 میلیارد و 300 میلیون تومان زکات فطریه، 3 میلیارد و 610 میلیون تومان نیز برای پروژه‌های عمرانی در نظر گرفته شد.
مدیر کل کمیته امداد استان با بیان اینکه در سال گذشته در مجموع 9 میلیارد و 200 میلیون تومان زکات در بخش‌های مختلف وصول شده است، ادامه داد: تعداد کل مودیان زکات استان در سال گذشته، 3 هزار و 835 نفر و دفترچه‌های زکات توزیع شده نیز 3 هزار 907 عدد بوده است.
ترکمانه با بیان اینکه عاملین زکات در استان هزار و 4 نفر است عنوان کرد: سال گذشته، از 319 مودی، 62 مبلغ و 164 نفر از عاملین برتر زکات استان تقدیر به عمل آمد همچنین در سال 97، 700 شورای زکات تشکیل و 15 آئین شکر گذاری زکات در سطح روستا برگزار شد.
وی با بیان اینکه سال گذشته 620 مبلغ در بحث آموزش و تبلیغ در استان با مجموعه کمیته امداد همکاری داشته اند گفت: سال 97، 68 برنامه تبلیغی و آموزشی زکات در سطح استان برگزار شد، 23 برنامه نیز توسط صدا و سیما در این راستا تهیه و پخش شد.
مدیر کل کمیته امداد استان با اشاره به اینکه 8 عامل ثابت زکات در شهرستان‌های استان وجود دارد، ابراز کرد: سال گذشته، 94 برنامه مشترک با اعضای شورای زکات در سرفصل‌های مختلف تشکیل شده است و 173 میلیون تومان نیز برای برگزاری همایش، جلسات و تقدیرات هزینه شده است.

صرف 59 درصد از درآمد‌های حاصل از زکات در راستای کمک به محرومین
ترکمانه ادامه داد: 59 درصد از درآمد‌های حاصل از زکات به مبلغ 5 میلیارد و 400 میلیون تومان در راستای کمک به محرومین در سرفصل‌های تهیه جهیزیه، درمان، تحصیل دانش آموزان، احداث مسکن و تعمیر آن، هزینه‌های معیشتی و ... هزینه شده است و 41 درصد مابقی نیز برای پیش برد پروژه‌های عمرانی همچون ساخت فاطمیه، خانه عالم، غسال‌خانه و ... در سطح روستا‌ها صرف شده است.
وی بیان کرد: از اقدامات مهم این مجموعه جهت تشویق و حضور پررنگ مردم در حوزه پرداخت زکات، صرف هزینه درآمد‌های حاصل از زکات در دو حوزه «کمک به محرومین و پروژه‌های عمرانی» هر روستا برای آن روستا بوده است.
ترکمانه ادامه داد: اگر 20 درصد از ظرفیت‌های موجود استان زکات پرداخت کنند، حداقل می‌توان گفت که 50 میلیارد تومان زکات در استان جمع می‌شود اما این عدد با مبلغ 9 میلیارد و 200 میلیون تومانی تفاوت بسیاری دارد که این نشان از آن دارد که دستگاه‌ها و نهاد‌ها آن‌گونه که باید بسیج نشده‌اند.
وی اظهار کرد: میزان گندم جمع‌آوری‌شده در استان طی 2 سال اخیر تغییر چندانی نداشته است و وجه دریافتی توسط کشاورزان درازای فروش گندم مبلغ قابل‌توجهی نبوده است لذا باعث شد که مردم استقبال چندانی در حوزه پرداخت زکات نداشته باشند.
این مقام مسئول بیان کرد: پیش‌بینی زکات استان برای سال 98، 12 میلیارد تومان است، با همکاری خوب این مجموعه با بهزیستی و استانداری، در قالب شورای زکات، امسال نیز فطریه جمع و با تعامل خوب دستگاه‌ها در جهت کمک به خانواد‌ه‌های نیازمند هزینه می‌شود.
ترکمانه بابیان اینکه چند سالی است همایش استانی زکات برگزار نمی‌شود ادامه داد: پیشنهاد می‌شود در سال 98، یک همایش استانی زکات همراه با یک پروژه علمی برگزار شود که بی‌شک این مهم می‌تواند راهگشا باشد.
وی عنوان کرد: پیشنهاد می‌شود برای رونق بیشتر امر زکات، حداقل سه جلسه شورای زکات استان برگزار شود که این باعث خواهد شد در سطح شهرستان‌ها نیز به این مهم با جدیت توجه شود.
ترکمانه ادامه داد: در امر فرهنگ‌سازی و تبلیغ زکات، دستگاه‌های مهمی همچون، صداوسیما، تبلیغات اسلامی و دفتر نمایندگی ولی‌فقیه در استان می‌توانند بسیار مؤثر واقع شوند دراین‌بین استفاده از ظرفیت شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی نیز می‌تواند در این میان راهگشا باشد.
وی اظهار کرد: سه کمیته مهم در شورای زکات استان تشکیل‌شده است که شامل کمیته تبلیغ و اطلاع‌رسانی، کمیته پایش و ارزیابی و کمیته آموزش و پژوهش است که تا سال 97، مدیریت این 3 کمیته با دبیرخانه شورا یا همان کمیته امداد بود که پیشنهاد می‌شود هریک از مسئولیت این کمیته‌ها به یکی از دستگاه‌های مرتبط واگذار شود.
انتهای پیام

captcha