فهم گروه‌های تندرو از قرآن ناقص و اشتباه است
کد خبر: 3812974
تاریخ انتشار : ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۲

فهم گروه‌های تندرو از قرآن ناقص و اشتباه است

گروه معارف ــ مدیرگروه الهیات و معارف اسلامی دانشگاه قم گفت: امروزه در جامعه اسلامی با عده‌ای از افراطیون مواجه هستیم که برداشت‌های عجیب و غریبی از قرآن دارند و کارهایی می‌کنند که با قرآن و سیره پیامبر(ص) و معصومین(ع) سازگار نیست.

اندیشه‌ها و افکار شخصی افراد نباید بر تفسیرشان از قرآن تاثیر بگذاردحجت‌الاسلام‌والمسلمین ابوالفضل موسویان، مدیرگروه الهیات و معارف اسلامی دانشگاه قم در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان، درباره نقش قرآن در زندگی امروز بشر، اظهار کرد: قرآن کتابی است که همواره نیاز است در زندگی مردم نهادینه شود، زیرا بشر باید همیشه با توجه به نیازهای روزش از آن استفاده کند. امیرالمؤمنین(ع) در این زمینه می‌فرمایند: «قرآن را استنطاق کنید»؛ یعنی آن را به نطق در آورده و سپس سؤالات خود را مطرح کنید.
وی با بیان اینکه بشریت امروزه بیش از هرچیزی به اخلاق نیازمند است، ادامه داد: اخلاق گمشده بشر امروز است و متأسفانه جامعه بشری با وجود همه پیشرفت‌های علمی‌اش، در سطح جهان به بی‌اخلاقی‌هایی کشیده شده که نتیجه آن از بین رفتن اخلاق، بی‌خانمان شدن، فقیر شدن تعداد زیادی از انسان‌ها و گرفتار شدن انسانیت است.
مدیرگروه الهیات و معارف اسلامی دانشگاه قم افزود: رسالت انبیا و قرآن نیز متکی بر فهم و آگاهی و رعایت انصاف برای هدایت انسان‌ها و جلوگیری از ظلم و تعدی است. از این رو خداوند در آیه 25 سوره حدید می‌فرماید: « لَقَدْ أَرْسَلْنا رُسُلَنا بِالْبَيِّناتِ وَ أَنْزَلْنا مَعَهُمُ الْکِتابَ وَ الْميزانَ لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ؛ همانا ما پیامبران خود را با دلایل قاطع و معجزاتى که حقانیت رسالت آنان را آشکار مى‌ساخت فرستادیم و با آنها کتاب آسمانى و دین را که معیار عقاید و اعمال انسان‌هاست فرود آوردیم، تا مردم همواره به عدل و داد برپا باشند».

مشکل امروز بشر
موسویان خاطرنشان کرد: با توجه به این آیه می‌توان گفت عدالت از اساسی‌ترین نکاتی است که قرآن نسبت به همه انبیا مطرح کرده؛ چرا که تمام تلاش انبیا این بوده که عدالت در جهان گسترش یابد. امروزه نیز همه ما به عدالت نیاز داریم، عدالتی در رابطه با اطرافیان و در ابعاد سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و قضایی. بی‌عدالتی، آن هم در سطح جهانی، از بزرگترین مشکلات امروز بشر است.
وی گفت: قرآن گرچه در امور متغیر تأکید زیادی نداشته و این امور در شرایط مختلف زمان و مکان تغییر می‌یابند و از این رو بیشتر کلیات را مطرح کرده، اما مسئله مهم برداشت‌هایی است که ما از قرآن داریم. از مشکلاتی که امروزه مسلمانان با آن دست به گریبان هستند، برداشت‌های متضادی است که از قرآن و سنت پیامبر صورت می‌گیرد که بعضا بسیاری از این برداشت‌ها مطابق اصول مورد تأیید علما و دانشمندان نیست.
موسویان تأکید کرد: ما بر اساس اصول و قواعد زبان باید دقت کنیم که چه برداشت‌هایی ممکن است از یک متن صورت بگیرد و از خودمان برداشتی نداشته باشیم. حتی در دوره پیامبر(ص) نیز برخی قصد چنین برداشت‌هایی داشتند که ایشان فرمودند: «کسی که بخواهد با رای خودش قرآن را تفسیر کند جایگاهش در دوزخ است». یعنی هیچ کس نباید اندیشه و افکار شخصی‌اش را به قرآن تحمیل کند.

داعش؛ نتیجه فهم نادرست از قرآن
مدیرگروه الهیات و معارف اسلامی دانشگاه قم اضافه کرد: متاسفانه امروزه در جامعه اسلامی با عده‌ای از افراطیون مواجه هستیم که برداشت‌های عجیب و غریبی از قرآن دارند و کارهایی می‌کنند که نه با قرآن سازگار است و نه با سیره پیامبر(ص) و معصومین(ع). این افراد چهره زشتی از اسلام و اندیشه‌های پیامبر(ص) ارائه می‌کنند.
موسویان تصرح کرد: تا زمانی که ما با چنین مسائلی مواجه هستیم، متأسفانه برداشت درستی از قرآن ارائه نشده و بعضاً برخی از مغرضین تصور می‌کنند که دین واقعی همانی است که توسط داعش یا افکار تند گروه‌هایی مانند طالبان ارائه می‌شود. اینها چهره زشتی از قرآن ترسیم کرده‌اند که حتی با اصول زبانی نیز ناسازگار است. برای فهم هر متن لازم است اصولی رعایت شود که این اصول در این برداشت‌ها رعایت نشده است.
انتهای پیام

 

captcha