ایمان بدون مقاومت جایگاهی ندارد
کد خبر: 3817278
تاریخ انتشار : ۱۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۵:۲۷

ایمان بدون مقاومت جایگاهی ندارد

گروه سیاست و اقتصاد- امام جمعه موقت مشهد گفت: ایمان بدون مقاومت جایگاهی ندارد و این جایگاه به عنوان صبر در اسلام قابل مشاهده است. بر این اساس آخرین سوره‌ای که بر پیامبر نازل شد نیز به لزوم استقامت اشاره دارد.

گروه سیاست و اقتصاد- امام جمعه موقت مشهد گفت: ایمان بدون مقاومت جایگاهی ندارد و این جایگاه صبر در اسلام قابل مشاهده است، به گونه‌ای که در قرآن مشاهده می‌شود هنگامیکه جبرئیل دومین بار بر پیامبر نازل می‌شود به ایشان می‌گوید که «هیچگاه به ستمگران اعتماد نکنید، چرا که همواره خشم خداوند را به دنبال خواهد داشت». از این رو آخرین سوره‌ای که بر پیامبر نازل شد به مقامت اشاره دارد.به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدباقر فرزانه، امام جمعه موقت مشهد، شامگاه گذشته چهاردهم خرداد ماه، در مراسمی به مناسبت سی‌امین سالگرد رحلت بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، امام خمینی(ره) که با حضور مقامات لشکری و کشوری و برخی از مسئولین در حرم مطهر رضوی برگزار شد، با بیان اینکه در سخنان امام علی(ع) مقاومت در تمام زوایای زندگی یک ضرورت است، اظهار کرد: هنگامیکه به نهضت و انقلاب اسلامی می‌نگریم مشاهده می‌کنیم که انقلاب با مقاومت آغاز شده، ادامه پیدا کرده، به رشد و تداوم رسیده، در دل رژیم غاصب به پیروزی دست یافته، تاکنون ادامه داشته و در ادامه نیز با مقاومت به آرزوها و اهداف خود دست پیدا می‌کند.

امام خمینی(ره) با مقاومت توانست نهضت خود را ادامه دهد
وی افزود: روزی به امام(ره) گفتند: «اگر شما نهضت خود را ادامه دهید، تنها می‌شوید و دیگر هیچ کس از شما پیروی نخواهد کرد.» اما ایشان زیر بار این فریب نرفتند، هرگز نلرزیدند و در مقابل چنین فریب‌ها و سخنان تنها کاری که انجام دادند این بود که مقاومت پیشه کردند و به نهضت خود پرداختند.
امام جمعه موقت مشهد عنوان کرد: حتی عده‌ای نزد ایشان رفتند و گفتند: «اگر جنگ شود جوانان زیادی شهید خواهند شد و مادران زیادی داغدار می‌شوند»، اما باز هم ایشان مقاومت را در پیش گرفتند و به راه خود ادامه دادند. بنابراین همواره ما در جای جای از دین شاهد مقاومت هستیم و نمی‌توان هیچ جایی را پیدا کرد که در آن مقاومت به کار گرفته نشده باشد.
فرزانه خاطرنشان کرد: در واقع امام(ره) انقلاب را با مقاومت آغاز کردند و آن ‌را ادامه دادند تا جایی که انقلابی را ایجاد کردند و این نمونه بارزی است که می‌توان به جایگاه بی بدیل مقاومت پی برد. آنچه که امام به وسیله آن در مقابل دشمن حرف اول را می‌زدند و دشمن را از صحنه خارج می‌کند، در قرآن، تاریخ و گفتار ائمه بزرگوار(ع) تحت عنوان مقاومت یاد شده است.
وی گفت: امسال این مراسم در شرایطی برگزار می‌شود که مومنان و مسلمانان، یک ماه عبادت، بندگی، شب قدر و راز و نیاز با پروردگار خود و روز قدس را که امسال بهتر و با شکوه تر از سال‌های گذشته برگزار کردند، پشت سر گذاشتند و فریاد تنفر و انزجار خود از استکبار و دشمنان برای دفاع از مردم مظلوم فلسطین را به گوش جهانیان رسانیدند.

مقاومت و ایستادگی مردم ایران؛ راس مثلث شوم دشمن
امام جمعه موقت مشهد اضافه کرد: در مثلث شوم استکبار و صیهونیست که به گفته مقام معظم رهبری، مقاومت و ایستادگی مردم نیز راس این مثلث را تشکیل می‌‎دهد، مشکلاتی برای مردم ایجاد شد و شرایطی را رقم زد که حد اعلای خباثت آن‌ها را نشان می‎دهد.
فرزانه تاکید کرد: در واقع مقاومت یعنی ایستادگی در برابر عواقب شرآفرین، عواقب اعتمادزا به دشمن، عواقب سلطه طلب در برابر شیطان، منویات نفسانی و در نهایت استکبار جهانی و این ایستادگی است که در نهایت می‌تواند، مقاومت اسلامی را ایجاد کند.
وی گفت: همواره در مجموعه مقررات دینی مکتب اسلام، مقاومت و ایستادگی از جایگاه خاصی برخوردار است، این در حالی است که در سخنی از امام علی(ع) تعبیر شده که صبر مانند سر است نسبت به بدن. ایشان بر امر مقاومت تاکید داشتند و فرمودند: «بر شما باد مقاومت.» بنابراین مقاومت در ایمان و اسلام به منزله سر است به بدن و همانطور که بدن بی سر خیری نیست به همان اندازه هم ایمان و اسلام بدون مقاومت خیری ندارد.
امام جمعه موقت مشهد اظهار کرد: در واقع ایمان بدون مقاومت جایگاهی ندارد و این جایگاه صبر در اسلام قابل مشاهده است، به گونه‌ای که در قرآن مشاهده می‌شود هنگامیکه جبرئیل دومین بار بر پیامبر نازل می‌شود به ایشان می‌گوید که «هیچگاه به ستمگران اعتماد نکنید، چرا که همواره خشم خداوند را به دنبال خواهد داشت». از این رو آخرین سوره‌ای که بر پیامبر نازل شد به مقامت اشاره دارد.
وی با بیان اینکه ملت صابر، پیروزی را از دست نخواهد داد مگر با استفاده از مقاومت و ایستادگی که همیشه حرف اول می‌زند، اظهار کرد: اگر ما نگاهی به داستان‌های تاریخی و مذهبی خود بیندازیم خواهیم دید که همه آن چیزی که تمام ساخته‌ها و داشته‌های فرعون را نابود کرد همواره ایستادگی بنی‌اسرائیل بوده است و این کار به نوعی نمونه بارزی است که می‌تواند به عنوان حرف آخر باشد و در نهایت منجر به نابودی دشمن شود.

تاثیر گذاری مقاومت بر روی صداقت
امام جمعه موقت مشهد گفت: در واقع فضای مناسبی که می‌تواند صدای ناله انسان مومن را به خدا برساند و دعای او را مستجاب کند، فضای مقاومت است و به نوعی مقاومت و ایستادگی است که در هرجایی سبب می‌شوند تا خداوند پاسخ دعای انسان را بدهد.
فرزانه خاطرنشان کرد: مسئله بعدی که وجود دارد، آن چیزی است صداقت یک ملت را به نمایش می‌گذارد، هرچه این صداقت بیشتر باشد کمک پروردگار هم بیشتر خواهد بود و از طرفی نیز اگر درجه صداقت کم باشد به همان نسبت هم کمک پروردگار کمتر خواهد شد.
وی اضافه کرد: بنابراین آنچه که صداقت را بیشتر می‌کند مقاومت است. به گونه‌ای که هنگامیکه خداوند صداقت و اخلاص ما را ببیند دشمنان ما را شکست خواهد داد. همواره صداقت در مقاومت معنا می‌شود و اخلاص در مقاومت به نمایش گذاشته می‌شود، در این صورت است که خداوند هم به ما کمک می‌کند.
امام جمعه موقت مشهد تصریح کرد: در تاریخ استکبار از دو چیز، ترساندن و خسته کردن استفاده کرده است و ما امروزه شاهد هستیم که با استفاده از تحریم‌ها قصد دارد ما را خسته کند، در مقابل هم وظیفه ما این است که بتوانیم مقاومت خود را در این عرصه نشان دهیم. بنابراین، این است داستان مقاومتی که در همه زمینه‌ها موثر و قابل تامل است و همیشه از آن یاد می‌شود.
فزرانه عنوان کرد: آنچه که واقعه عاشورا را نسبت به وقایع دیگر برتر ساخت، چیزی جز مقاومت بی‌بدیل این قیام نبود. همواره این قیام یک حادثه بی‌نظیر است، چرا که مقاومت بی‎نظیری در طی آن انجام شده است.

انتهای پیام

captcha