جایگاه سلامت روان در افراد دارای دلبستگی معنوی
کد خبر: 3817843
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۱۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۹
در یک تحقیق بررسی شد؛

جایگاه سلامت روان در افراد دارای دلبستگی معنوی

گروه دانشگاه ــ برگزیده نخست مقطع کارشناسی ارشد در هجدهمین جشنواره ملی پایان نامه‌های برتر قرآنی با اشاره به فعالیت‌های تحقیقاتی خود گفت: با تهیه پرسشنامه‌هایی دریافتیم که دلبستگی معنوی، متغیر پیش‌بینی مناسبی برای سلامت روان است، یعنی افرادی که دارای دلبستگی معنوی هستند، با اطمینان ۷۵ درصدی می‌توان گفت، دارای سلامت روان هستند.

فارغ‌التحصیلان رشته‌های علوم قرآنی بیش از سایر رشته‌ها دچار مشکل بیکاری هستندبه گزارش ایکنا؛ هجدهمین جشنواره ملی پایان نامه‌های برتر قرآنی همزمان با ایام ماه مبارک رمضان برگزار شد و در روز‌های پایانی این ماه مبارک، نتایج این دوره از سوی اداره کل فرهنگی و اجتماعی معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اعلام شد. بر این اساس پنج برگزیده در مقطع کارشناسی ارشد و پنج برگزیده در مقطع دکتری معرفی شدند که قرار است طی مراسمی در شهریورماه و همزمان با اختتامیه سی‌وچهارمین جشنواره قرآن و عترت دانشجویان از این برگزیدگان تقدیر شود.
 
سیده راضیه پورمحمدی، با عنوان پایان‌نامه «تحلیل اثباتی – آماری تأثیر دلبستگی معنوی بر سلامت روان، از منظر آیات و روایات، موردپژوهی: دانشجویان دانشگاه قم» توانسته است در این دوره از جشنواره رتبه نخست مقطع کارشناسی ارشد را کسب کند. پورمحمدی متولد ۱۳۷۱، ساکن استان لرستان، شهرستان نورآباد دلفان است. این برگزیده، دارای ۲۵ مقاله در همایش‌ها و مجلات مختلف علمی از جمله مجلات علمی پژوهشی، ترویجی و تخصصی است، همچنین موفق به کسب رتبه دوم در همایش ملی سلامت در سال ۹۴ و کسب رتبه ۱۹ در همایش اسلام و جاهلیت مدرن در سال ۹۵ شده است. با او گفت‌وگویی داشتیم که در ادامه می‌خوانید.

سیده راضیه پورمحمدی درباره گرایش خود به تحصیل در رشته علوم قرآنی گفت: دیپلم حسابداری داشتم و در مقطع کاردانی و در رشته حسابداری بازرگانی در دانشکده روزانه فنی و حرفه‌ای خرم‌آباد درس خواندم. دو سال کارشناسی را در رشته تربیت معلم قرآن در دانشکده علوم قرآن قم تحصیل کردم و رشته تحصیلی‌ام در مقطع ارشد نیز در همین دانشگاه و رشته تفسیر قرآن کریم بوده است.

وی درباره عنوان پایان‌نامه خود و علت انتخاب آن گفت: عنوان پایان‌نامه من تحلیل اثباتی - آماری تأثیر دلبستگی معنوی بر سلامت روان، از منظر آیات و روایات، مورد پژوهی: دانشجویان دانشگاه قم است، که به دو طریق (نظری و عملی) بر روی آن کار کرده‌ام. سه فصل نخست پایان‌نامه‌ام را مباحث نظری تشکیل داده و یک فصل آن نیز از طریق انجام نظرسنجی با تهیه پرسشنامه در دانشگاه قم به صورت آماری انجام گرفته است. عنوان پایان نامه‌ام از جمله موضوعات پیشنهادی دانشکده بود، با این تفاوت که بخش آماری کار را خودم اضافه کردم و نظرم این بود که اگر قرار است پژوهشی انجام شود، بهتر است صرفا نظری نباشد، بلکه نتایج عینی را در آن شاهد باشیم و همین مباحث پایان‌نامه را به صورت عملی به کار گیریم و دانشجویان پاسخگوی سوالات باشند. قبل‌تر هم در رابطه با سلامت روان مقالاتی داشتم، که در همایش ملی سلامت رتبه دوم را کسب کرد، علاقه‌مند بودم بیشتر در این خصوص تحقیق کنم.
 
سلامت روان در افراد دارای دلبستگی معنوی
این برگزیده هجدهمین جشنواره ملی پایان نامه‌های برتر قرآنی درباره یافته‌های پژوهش خود بیان کرد: بررسی عوامل و اهداف سلامت روان و همچنین تأثیر دلبستگی‌های بینشی و کنشی در سلامت روان از منظر قرآن کریم، حاکی از این است که معنویت می‌تواند امر قدسی، غیبی، ارزش‌های اخلاقی، دین، عرفان و ... باشد که هر نوع معنابخشی در زندگی را دربرگیرد؛ همچنین سلامت روان هر شخص با توجه به جهان اطرافش و جامعه سنجیده می‌شود و نمی‌توان گفت سلامت روان یک امر فردی است و تنها به خصوصیات فردی بسنده کرد، از این‌رو با تهیه پرسشنامه‌هایی دریافتیم که دلبستگی معنوی متغیر پیش‌بینی مناسبی برای سلامت روان است، یعنی افرادی که دارای دلبستگی معنوی هستند، با اطمینان ۷۵ درصدی می‌توان گفت، دارای سلامت روان هستند.
پورمحمدی در پاسخ به این پرسش که با وجود آنکه رشته‌های علوم قرآنی همچون سایر رشته‌ها با نبود شغل مناسب فارغ‌التحصیلان این رشته دست و پنجه نرم می‌کنند، چرا این رشته را انتخاب کردید؟ اظهار کرد: چهار سال از مقطع تحصیلی‌ام را رشته حسابداری خواندم و به این دلیل که خیلی به رشته علوم قرآنی علاقه داشتم و کتاب‌های مرتبط با این رشته، از جمله کتاب‌های شهید مطهری را مطالعه می‌کردم و دوره‌هایی هم در این زمینه می‌رفتم، به همین خاطر تغییر رشته دادم، علی‌رغم میل خانواده‌ام که دوست داشتند رشته حسابداری را به این دلیل که وضعیت شغلی بهتری نسبت به علوم قرآنی دارد، ادامه دهم، اما خودم نپذیرفتم و در پی دستیابی به سوال‌های بی‌پاسخی بودم که در ذهنم بود و سعی داشتم و دارم که با تحقیق و پژوهش به جواب خیلی از آن‌ها برسم. از این جهت نیز خدا را شاکرم که من را در مسیر قرآن و اهل‌بیت(ع) قرار داد و توانستم در دانشکده از نفرات برتر آموزشی و پژوهشی شوم.
 
وی ادامه داد:‌ دو سال پژوهشگر نمونه دانشگاه معرفی شدم، اما مسئله اشتغال هنوز از دغدغه‌های من است و هنوز موفق به اشتغال مرتبط با رشته تحصیلی‌ام نشده‌ام و جایی مشغول به کار نیستم. دانشجویان و فارغ‌التحصیلان این رشته بیش از دیگر رشته‌ها با مشکل بیکاری مواجه هستند، امیدوارم مسئولان امر بتوانند برای جذب دانشجویان در این رشته تدابیری بیاندیشند.
 
بی‌طرف بودن و امانتداری؛ مهمترین ویژگی یک پژوهشگر
وی همچنین درباره اینکه مهم‌ترین دغدغه‌های یک پژوهشگر علوم قرآنی چه چیز‌هایی باید باشد، گفت: یک پژوهشگر باید در هر زمینه‌ای از پژوهش مسئولیت‌پذیر باشد و هدفمند عمل کند و از جمله مهمترین دغدغه‌های یک پژوهشگر به عقیده من بی‌طرف بودن در حین تحقیق است. متاسفانه در اکثر پژوهش‌های قرآنی سعی بر اثبات فرضیه است تا روشن شدن قضایا و این خود می‌تواند بزرگترین ضعف یک تحقیق باشد و آثار سوئی نیز برجای بگذارد. همچنین امانتداری علمی نیز باید مورد توجه یک پژوهشگر باشد، استفاده از متون و نظرات بدون ارجاع به آن نه تنها از نظر اخلاقی صحیح نیست، بلکه موجب تکرار مکررات در پژوهش می‌شود و درواقع خروجی و علم خاصی از آن حاصل نمی‌شود.

پورمحمدی درباره جشنواره پایان نامه‌های برتر قرآنی نیز چنین گفت: برگزاری این جشنواره می‌تواند موجب ترغیب بسیاری از دانشجویان برای انجام پایان نامه و پژوهش شود، اما به نظرم بهتر است این جشنواره بیشتر تبلیغ شود تا دانشجویان بیشتری در این طرح شرکت کنند.

برگزیده مقطع کارشناسی ارشد هجدهمین جشنواره ملی پایان نامه‌های برتر قرآنی در پایان گفت: وظیفه خود می‌دانم، از پدر و مادر عزیزم که در سختی‌ها و دشوار‌ی‌های زندگی همواره یاوری دلسوز و فداکار و پشتیبانی محکم برایم بوده‌اند تشکر کنم. همچنین از استادم، حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی باکویی که مرا در انجام پژوهش یاری کردند تشکر می‌کنم.

انتهای پیام
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۲
غیر قابل انتشار: ۰
دانشجوی دانشگا ه علوم ومعارف قران
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۰۳/۱۹ - ۱۴:۱۰
0
0
سلام.باتوجه به شناختی که ازایشان دارم پژوهشگر پرکاری هستند اما این که میفرمایند دو سال پژوهشگر برتر شدم باید به این دوست عزیز و مسولان فرهنگی دانشگاه متذکر شوم ک به غیر ایشان پژوهشگران خوب و پرکاری وجوددارد ک متاسفانه علار غم ارایه مدارک و به دلیل شناخت کامل نداشتند ایشان درطول این مدت تحصیلشان به عنوان پژوهشگر برتر شناخته شدند.
دانشجوی دانشگاه علوم و معارف قم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۰۳/۲۰ - ۱۷:۵۴
0
0
با سلام و احترام با توجه به شناختی که از سر کار خانم سیده پور محمدی داریم، خوشبختانه نتیجه تلاش و زحمات شبانه روزی خودشون رو بابت تحقیق و پژوهش دیده اند، بنده این افتخار آفرینی را به ایشان و جامعه قرآنی تبریک عرض می کنم، بابت کامنتی که دوست عزیز گذاشتن باید عرض کنم اگر پژوهشگر پرکاری در رقابت با ایشان وجود می داشت شتابان خود را معرفی کرده بود و به نظرم دانشگاه در این خصوص اطلاع رسانی و ارزیابی خوبی داشته اند، با تشکر.
زهرا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۰۳/۲۴ - ۱۰:۰۹
0
0
ان شاءالله موفقیت روز افزون راضیه عزیزم
captcha