خیرین مدرسه‌ساز مصداق بارز انسان کامل هستند
کد خبر: 3821092
تاریخ انتشار : ۳۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۷

خیرین مدرسه‌ساز مصداق بارز انسان کامل هستند

گروه اجتماعی ــ مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان گفت: خیرین مدرسه‌ساز به عنوان زمینه‌سازان اصلی تعلیم و تربیت، مصداق بارز انسان کامل هستند.

خیرین مدرسه ساز مصداق بارز انسان کامل هستند

به گزارش ایکنا از همدان، به نقل از روابط عمومی آموزش و پرورش استان، محمد پورداود، مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان بیست و یکمین جشنواره خیرین مدرسه‌ساز استان اظهار کرد: براساس آیات نورانی قرآن کریم، خداوند  انسان را مختار آفریده است و او می تواند از طریق بهره گیری صحیح از استعداد های ذاتی خود به بالاترین مرتبه کمال که برای یک موجود ممکن الوجود متصور است، دست پیدا کند که از آن به کمال اختیاری یا کرامت اختیاری یاد می کنند. 

پورداود افزود: چنین کمالی حتی برای ملائکه هم ممکن نیست؛ به همین دلیل در جریان خلقت انسان هنگامی که ملائکه به خداوند عرضه داشتند آیا در زمین کسی را قرار می دهی که در آن فساد و خونریزی کند؟ خداوند در پاسخ فرمود: من چیزی را می دانم که شما نمی دانید و این اشاره به حکمتی دارد که در خلق موجود مختار و اهمیت کمال اختیاری نهفته است.

وی با بیان این که انسان با برخورداری از اختیار، آگاهی و انتخاب راه و هدف صحیح می تواند به سعادت و بالاترین حد کمال نائل شود، تصریح کرد: در نظام ارزشی اسلام محور ارزش‌ها، افعال اختیاری انسان است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان با اشاره به این که رفتار اختیاری آدمی واسطه بین نیازها و اهداف اوست و بین این دو رابطه منطقی وجود دارد، افزود: به همین دلیل انسان های متعالی و کامل، کسانی هستند که هدف زندگی را به خوبی دریافته اند.

پورداود گفت: خیرین مدرسه ساز می توانند مصداق بارز انسان کامل باشند که به واسطه همان اختیاری که خداوند به آنان عطا فرموده است، دارایی خود را صرف این کار بزرگ می نمایند.

  وی اعمال خیرین مدرسه ساز را مصداق بارز اعمال ماتأخر مورد اشاره در قرآن ذکر کرد و افزود: نوع دوستی خیرین نیز مصداق بارز اعضای یک پیکر و یک گوهر است که دردمندانه بی قراران درد اعضای دیگرند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان خیرین مدرسه ساز را بستر سازان اصلی تعلیم و تربیت خواند و تصریح کرد: سرمایه روان شناختی جامعه خیرین مدرسه ساز در شایستگی و تعهد فرایندی پایدار و بی نظیر است که در فضای فرهنگ ایرانی-اسلامی شکل گرفته و با هنجار ها و ارزش های اجتماعی و دینی گام های اساسی و محکم برای حل مسائل اجتماعی برداشته اند.

پورداود افزود: این تبلوری از سرمایه فرهنگی با شایستگی های متنوع و پیش فرض های روان شناسی اسلامی در عمل خیر آنهاست.

وی خاطرنشان کرد: عمل نوع دوستی خیرین مدرسه ساز از آن جهت حائز اهمیت است که در ابعاد فردی، اجتماعی و دینی رخ داده  و تبلوری عظیم از کنش اجتماعی در عرصه مشارکت است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان با اشاره به اقدامات ارزشمند و ماندگار مرحوم دکتر حافظی در عرصه مدرسه سازی، گفت: حضور خیرین خودشکوفا در سطوح ارزش های متعالی و اکتساب قهرمانان اخلاقی همچون دکتر حافظی، علی پور، خسروشاهی، مردانی آذر و مصلی نژاد که با عشق تمام مایملک خویش را وقف مدرسه سازی کرده اند، در جامعه خیرین متجلی شده و این اوج کمال متعالی انسانی است.

انتهای پیام

captcha