مفاهیم اسلامی به صورت پله پله آموزش داده شود
کد خبر: 3821713
تاریخ انتشار : ۰۳ تير ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۶

مفاهیم اسلامی به صورت پله پله آموزش داده شود

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ معاون و استاد قرآنی حوزه علمیه امام حسین(ع) با تأکید بر اینکه «تدبر در قرآن» در یک جمله، فهم روش‌مند قرآن است، گفت: این روش به شما می‌آموزد تا بفهمید چطور باید قرآن کریم را یاد بگیرید، در حقیقت در کلاس‌های تدبر به جای دادن ماهی، ماهیگیری را آموزش می‌دهند.

تدبر، فهم روش‌مند در قرآن کریم است/ مفاهیم اسلامی به صورت پله پله آموزش داده شوندحجت‌الاسلام‌والمسلمین هادی عیوضی، معاون و استاد قرآنی حوزه علمیه امام حسین(ع) ‌در گفت‌وگو با ایکنا از همدان، اظهار کرد: مدرسه امام حسین(ع) حوزه علمیه‌ای است که علاوه بر آموزش دروس حوزوی به طور تخصصی به حفظ قرآن می‌پردازد.

وی افزود: در حوزه علمیه اگرچه همواره ‌قرآن کریم آموزش داده می‌شود، اما به‌طور تخصصی به حفظ قرآن پرداخته نمی‌شود، هم‌چنین در مرکزی به نام جامعةالقرآن که مرکز تخصصی حفظ قرآن کریم است، دروس حوزه علمیه و مبانی اسلامی به طور تخصصی آموزش داده نمی‌شود، لذا مدرسه امام حسین(ع) این دو اتفاق را ادغام کرده است. یعنی طلاب علاوه بر گذراندن دروس حوزه پس از فارغ‌التحصیلی حافظ کل قرآن هستند.

وی افزود: در سال‌های ابتدای تأسیس، مدیر این مدرسه حاج آقا منصوری بودند که هم اکنون از اساتید حوزه علمیه حاج آقا مکارم قم هستند و حاج آقا حیات‌غیبی که از شاگردان مرحوم علامه طباطبایی بودند.

عیوضی با اشاره به اینکه در مدرسه فوق، افراد در دوره ۵ ساله پس از اتمام دروس سطح ۱ حوزه، حافظ کل قرآن خواهند شد، تصریح کرد: مدرسه امام حسین(ع) در سال ۱۳۹۳ تأسیس شد، بنابراین در سال جاری خروجی‌های سال اول که هم اکنون حافظ کل هستند و تعداد آنها ۱۲ الی ۱۴ نفر است را خواهیم داشت.

وی با اشاره به اینکه افراد این مدرسه در حوزه‌های علمیه قم رتبه‌های برتر را کسب کردند، بیان کرد: مدرسه امام حسین(ع) در استان رتبه برتر کل و در کشور در بین مدارس قرآن‌ رتبه برتر را کسب کرده است. در گذشته خلأیی مبنی بر اینکه حفظ همزمان قرآن کریم با دروس حوزه باعث ضعف افراد در امتحانات می‌شود وجود داشت در صورتیکه با گذشت زمان و مشاهده نتایج امتحانات در این مدرسه، مدیران در حال حاضر بر این باورند که نخبگان می‌توانند با این روش آموزش فارغ‌التحصیل شوند.

وی با بیان اینکه طبق آمار مدرسه امام حسین(ع) از نظر علمی سرآمد تمام مدارس است،گفت: در دانشگاه علوم پزشکی همدان کلاس‌های فرهنگی و طرح معرفت و همچنین تدبر در قرآن کریم نیز برگزار می‌شود.

یکی از بهترین روش‌های آموزش قرآن
عیوضی در ادامه بیان کرد: برخی برای تدبر به مفاهیم کلی قرآن می‌پردازند در صورتیکه تدبر یک روش بسیار تخصصی در قرآن است که به صورت عمده، در شهر مشهد توسط حاج آقا الهی‌زاده که شاگرد آیت‌الله جوادی آملی هستند و در دانشگاه تهران از سوی حاج آقا اخوت و در شهر قم از سوی حاج آقا صبوحی در حال تدریس است.

عیوضی با تأکید بر اینکه «تدبر در قرآن» در یک جمله، فهم روش‌مند قرآن است، گفت: این روش به شما می‌آموزد تا بفهمید چطور باید قرآن کریم را یاد بگیرید، در حقیقت در کلاس‌های تدبر به جای دادن ماهی، ماهیگیری را آموزش می‌دهند.

عیوضی با اشاره به اینکه با توجه به تجربه ۱۰ ساله در این امر می‌توانم بگویم این روش تحصیل یکی از بهترین روش‌هاست، بیان کرد: کسی که واقعاً به صورت تدبری قرآن را فراگیرد هیچ احتیاجی به هیچ کلاس قرآنی مگر کلاس احکام شرعی ندارد.

وی در پایان با اشاره به اینکه کشورهای غربی به دلیل جزئی کار کردن همواره در مسائل مشاوره‌ای موفق می‌شوند، خاطرنشان کرد: متاسفانه در کشور اسلامی ما یکی از مشکلات حاکم بر وضعیت، عدم جزئی کار کردن است. به‌طور مثال در مفاهیم اسلامی به صورت کلی افراد را به تقوا دعوت می‌کنند در حالیکه باید آن را به صورت پله پله و با جزئیات کامل برای فرد باز کنید. در روش تدبر در پایان حفظ هر سوره روش‌های رسیدن به اهداف آن نیز ارائه می‌شود.
انتهای پیام

captcha