به گزارش ایکنا از همدان، حجتالاسلام محمد محمدی پیام، نماینده معلمان و اساتید قرآنی استان همدان، پنج شنبه 13 تیرماه در دیدار فعالین قرآنی با رئیس سازمان دارالقرآن کشور گفت: در حوزه تعلیم و تربیت قرآنی بیان چند نکته مهم امری ضروری است و غفلت از هرکدام مسئله هایی به بار خواهد آورد.
وی با بیان اینکه تعلیم و تزکیه باید همواره همراه با یکدیگر باشند؛ افزود: متأسفانه این دو مهم در آموزشهای قرآنی توامان دیده نمیشود، همانطور که در قرآن «هستها و بایدها» به عنوان نقشه راه سعادت انسان در کنار یکدیگر ذکر شده است بنابراین باید در آموزشهای قرآن به این دو در کنار یکدیگر توجه و سرمایه گذاری شود.
محمدی پیام با بیان اینکه متأسفانه امروز آموزشها در فضای قرآنی کشور عینی سازی نشده است، ادامه داد: از دیگر نکاتی که باید در آموزشهای قرآن به آن توجه شود، دوری از بیان تئوریهای محض بدون مصداق است.
نماینده معلمان و اساتید قرآنی استان ضمن تأکید بر توجه به ابعاد مختلف قرآن در آموزشهای قرآنی ابراز کرد: قرآن هدف از نزول خود را قرائت، تدبر، تمسک عملی به آیات و خروج از ظلمات عنوان میکند بنابراین باید به تمام این اهداف در آموزشها توجه ویژه شود.
وی با اشاره به اینکه ما تنها قرآن را زیبا میخوانیم ادامه داد: اگر انسان با دریافت آموزههای قرآنی، رفتار و کردارش مطابق با آیات الهی نباشد پس میتوان نتیجه گرفت که او تنها به ظاهر قرآن توجه دارد، همانگونه که بسیاری از نهادها و دستگاهها با برگزاری مسابقات و ارائه آمار به بعد ظاهری قرآن توجه دارند.
محمدی پیام عنوان کرد: امروز محصولات آموزش و پرورش و سیستم آموزش عالی کشور پس از گذشت 40 سال از انقلاب به عنوان اساتید و معلمان قرآن از قرائت ساده قرآن عاجزند.
ضرورت طراحی سرفصلهای آموزش قرآن با نگاه تربیتی در بعد عمل و نظر
این فعال قرآنی با اشاره به اینکه باید از درجا زدن در بخش توجه به ظاهر قرآن گذشت گفت: دیگر ماندن و توجه صرف به بخش خواندن زیبای قرآن گذشت آنچه مهم است، تدبر در آیات و عمل به آموزههای الهی است.
وی ابراز کرد: طراحی سرفصلهای آموزشی با نگاه تربیتی در بعد عمل و نظر، اندیشه و انگیزه و گنجاندن دوره سبک زندگی اسلامی متناسب با مخاطبان خود در مقاطع پیش دبستانی، دبستانی و بالاتر از دیگر مواردی است که باید به آن توجه ویژه شود.
محمدی پیام گفت: آموزشهای عمومی قرآن همراه با مفاهیم قرآن از همان مقاطع آغازین تحصیل، تألیف منابع و کتب جدید در سه محور قران، نهج البلاغه و صحیفه سجادیه و همچنین اتمام و تکمیل سرفصلهای تربیت کادر متخصص ذز رشتههایی همچون تفسیر از دیگر مواردی است که باید به آن توجه داشت.
انتهای پیام