ضرورت تشکیل مجمع خیرین توسعه بقاع متبرکه/ فعالیت رسانه‌ها در معرفی امامزادگان کافی نیست
کد خبر: 3825258
تاریخ انتشار : ۱۷ تير ۱۳۹۸ - ۰۷:۵۵
حجت‌الاسلام دلاوری در گفت‌وگو با ایکنا:

ضرورت تشکیل مجمع خیرین توسعه بقاع متبرکه/ فعالیت رسانه‌ها در معرفی امامزادگان کافی نیست

گروه معارف - مدیرکل اوقاف استان مرکزی پیشنهاد خبرگزاری ایکنا مبنی بر تشکیل دبیرخانه دائمی یا مجمعی برای رسیدگی به امور بقاع متبرکه را مورد قبول خواند و ادامه داد: خدمات قابل توجهی صورت گرفته، اما کم است و تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله بسیار زیادی داریم.

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسین دلاوری، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان مرکزی، طی بازدیدی از خبرگزاری ایکنا در خصوص لزوم گرامیداشت روز تکریم امامزادگان، از مجموععه فعال ایکنا استان مرکزی تقدیر کرد و گفت: این مجموعه در بازتاب فعالیت‌های قرآنی و فرهنگی دستگاه‌های فرهنگی استان به ویژه اوقاف نقش بسزا و متعهدانه‌ای داشته است. مجموعه فعالیت‌های استان در برگزاری مرحله کشوری چهل و یکمین دوره مسابقات قرآن اراک از طریق خبرگزاری ایکنا و ستاد خبری که در مجموعه فعال بود به کل کشور مخابره شد. در سایه همکاری، راستی‌آزمایی و اعلام نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، شورای عالی قرآن و سازمان اوقاف کشور، استان مرکزی در حوزه برگزاری مسابقات کارنامه قابل قبولی را از خود بر جای گذارد.

وی تصریح کرد: تمامی ادیان نسبت به گذشتگان و مفاخر علمی، فرهنگی، سیاسی و به ویژه دینی خود توجه خاصی دارند، حتی در ممالک غربی شاهدیم خیلی از بزرگان فکری آنان در دانشگاه‌‌های معتبر دفن شده و مورد احترام قرار دارند. گاه شاهدیم خیلی از افرادی که در جنگ و دفاع از کشورها در میادین جنگ کشته شدند بعد از سالیان سال و گذشت صدها سال امروز محل رجوع مردم بوده و عموم با تکریم و احترام از آنان یاد کرده و مراسم‌های ویژه‌ای برای آنان برگزار می‌شود.

در همه کشورها تکریم از بزرگان وجود دارد و نه‌تنها افراد بلکه برخی از اماکن از لحاظ دینی و فرهنگی مورد توجه هستند و کم نیستند در دنیای غرب و عالم مسیحیت حتی مکان‌ها و کلیساهایی که سالیان سال براساس تفکرات دینی خودشان محل ذکر خدا و عبادت بوده و به عنوان مکانی مقدس مورد توجه قرار می‌گیرند.

حجت‌الاسلام دلاوری اضافه کرد: در همه کشورها تکریم از بزرگان وجود دارد و نه‌تنها افراد، بلکه برخی از اماکن از لحاظ دینی و فرهنگی مورد توجه هستند و کم نیستند و در دنیای غرب و عالم مسیحیت حتی مکان‌ها و کلیساهایی که سالیان سال براساس تفکرات دینی خودشان محل ذکر خدا و عبادت بوده و به عنوان مکانی مقدس مورد توجه قرار می‌گیرند.

مدیرکل اوقاف استان با بیان اینکه ارامنه و مسیحیان در ادیان خود بزرگان دینی خود را با نام‌های مقدس یاد می‌کنند، اظهار کرد: دنیای امروز عالم مسیحیت از حضرت مریم(س)، مادر حضرت عیسی(ع)، به عنوان بانویی پاک و مقدس یاد کرده و مورد احترام همگان قرار دارد، در دین یهودیت نیز به همین صورت است «دیوار ندبه» در قُبَّةُ الصّخره فلسطین مورد احترام یهودیت قرار دارد، یهودیان پشت این دیوار ساعت‌ها ایستاده و آداب خاصی را تحت عنوان دعا و نیایش انجام می‌دهند.

وی گفت: در همه ادیان مکان‌های مقدس و اشخاص تحت عنوان پیامبران اولوالعزم در عالم مسیحیت حواریون، در عالم اسلام اصحاب و در عالم تشیع خاصه به عنوان فرزندان امام مورد تکریم و احترام عموم مردم هستند، این افراد با رفتارهای انسانی خود در هر منطقه‌ای که حضور داشتند منشأ اثر خیر بودند، حتی جدای از مبحث امامزادگان در عالم تشیع شاهدیم رسانه‌ها مستندهای خوبی در این محور انجام دادند، نزدیک به 300 یا 400 سال گذشته عالم دینی تاجر مسلک به عنوان شیخ احمد قمی وارد کشور تایلند می‌شود، بعد از گذشت چندین قرن به پاس خدمات ارزنده این عالم دینی فرزندان و نوادگان آن عالم ربانی مورد احترام عموم مردم تایلند هستند و حتی مقبره این عالم شیعه در دانشگاه بانکوک مورد توجه همگان قرار دارد.

استواری اعتقاد به اهل‌بیت(ع) در ایران

حجت‌الاسلام دلاوری با استناد به فرمایش امام راحل که فرمودند، ما مفتخر به پیروی از اهل‌بیت(ع) و فرزندان زهرا(س) هستیم، ادامه داد: ما تنها فرقه ناجیه معتقد به چهارده معصوم(ع) هستیم، بخش اعظم رسالت خطیر ترویج اعتقاد حضرات معصومین بر دوش امامزادگان بوده است. اسلام‌گرایی بسیاری از اروپاییان و آمریکایی‌ها به سبب زحماتی است که امامزادگان در طول حیات خود کشیدند، 8560 امامزاده در ایران اسلامی دفن شدند که برخی از آنان از فرزندان بلافصل و تعدادی کثیری از آنان با شجره‌نامه‌های معتبری که در دست است با چند واسطه از ناحیه امامان معصوم به عنوان هدایت‌گران دینی مردم شناخته می‌شوند و این حضرات از سوی حکام جور مورد آزار و اذیت قرار گرفتند و بسیاری از آنان به شهادت رسیدند.

وی اظهار کرد: حضور امامزادگان زمینه‌هایی را ایجاد کرد تا ما شاهد استواری اعتقاد به اهل‌بیت(ع) در ایران باشیم و بعد از برگزیده شدن پیامبر(ص) و تشکیل حکومت اسلامی در مدینه با گذشت بیش از 1300 سال از تشکیل حکومت پیامبر(ص) و گذشت وقفه طولانی شاهد برپایی حکومتی اسلامی مبتنی بر آنچه نبی مکرم اسلام(ص) بیان فرمودند باشیم. این حکومت از سوی امام راحل یکی از فرزندان مولاعلی(ع) و حضرت زهرا(س) تشکیل شد و از سوی مقام معظم رهبری دیگر فرزند خاندان نبوی بر اساس آموزه‌های دینی ادامه پیدا کرد.

بزرگ‌ترین دستاورد حضور امامزادگان

دلاوری شکل‌گیری انقلاب اسلامی در ایران را بزرگ‌ترین دستاورد حضور امامزادگان برشمرد و اضافه کرد: تشکیل حکومت اسلامی توسط امام(ره) در ایران تأثیرات فرهنگی و فکری بسیار گسترده‌ای را نه تنها در ایران بلکه سایر کشورها ایجاد کرد. می‌توان ایشان را در زمره امامزادگان محسوب کرد که با حرکت خود در ادامه حرکت مابقی امامزادگان که به این سرزمین مهاجرت کردند هدف غایی را به سامان رساند.

وی با اشاره به وجود 274 امامزاده در استان مرکزی بیان کرد: برخی از امامزدگان از جمله علی‌بن‌باقر(ع) که در حال حاضر بر اساس آمایش سرزمینی به استان اصفهان سپرده شده سالیان سال این بقعه در استان ما واقع بود، قتلگاه این امامزاده در استان ما واقع شده است، ایشان با دستور مستقیم از امام باقر(ع) و امام صادق(ع) به ایران مهاجرت کردند و سالیان سال نتیجه مهاجرت آن حضرت به ایران در استان ما و استان اصفهان با اعتقاد راسخ مردم این مناطق به مبانی دینی و الهی خودنمایی می‌کند، بی‌شک حضور چنین امامزادگانی در این دو استان به ترویج فرهنگ علوی(ع) و نبوی(ص) منتج می‌شود. یکی از فرزندان بلافصل امام موسی کاظم(ع) یعنی محمد‌عابد(ع) معروف به مشهد میقان است، دقت به عملکرد و فعالیت امامزادگان ظرفیت دارد به عنوان پایان نامه‌های دانشگاهی، علمی، علمی و تحقیقاتی مطرح شود.

امروز مقام معظم رهبری فرمودند با نگاه عالمانه به موضوع بقاع متبرکه پرداخته شود، ما و دیگر استان‌های کشور درصدد هستیم با پیروی از منویات معظم‌له بقاع را به مرکز و قطب فرهنگی تبدیل کنیم.

حجت‌الاسلام دلاوری گفت: امروز مقام معظم رهبری فرمودند با نگاه عالمانه به موضوع بقاع متبرکه پرداخته شود، ما و دیگر استان‌های کشور درصدد هستیم با پیروی از منویات معظم‌له بقاع را به مرکز و قطب فرهنگی تبدیل کنیم، علاوه بر پرداختن به امور عمرانی، آبادانی امامزادگان اقدامات فرهنگی قرآنی نیز در بقاع انجام می‌شود، هدف قرار گرفتن امامزادگان توسط دشمنان، مغرضان و حتی روشنفکران امروزی فقط زیارت فردی پاک از سلاله اهل بیت(ع) نیست، آنان قصد دارند ریشه اسلام و اعتقاد به مبانی دین را بخشکانند، حضور در بقاع متبرکه و حضور در جوار مزار شریف آنان بهانه‌ای است تا مردم در فضای معنوی که به واسطه عرفان، روحانیت، شفافیت و روح بلند امامزادگان به آرامش رسیده، اعتقادات خود را راسخ‌تر از قبل کرده و تجدید میثاقی با آرمان‌های اهل‌بیت(ع) داشته باشند، امامزادگان در هر منطقه‌ای که حضور دارند مردم آن منطقه از اعتقادات دینی و زلالی برخوردارند.

وی با بیان این مطلب که امامزادگان همبستگی ملی ایجاد می‌کنند، تصریح کرد: بسیاری از بقاع متبرکه و حرم‌های شریف به عنوان امامان معصوم همچون امام رضا(ع)، حرم شریف امیرالمؤمنین، امام حسین(ع) همبستگی‌های منطقه‌ای و اتحادهای بین‌المللی ایجاد کرده‌اند. شاید بیش از 70 فرقه و نحله از قوم‌های مختلف در حرم مولاعلی(ع) حضور پیدا کرده و بر عظمت ایشان سر تعظیم فرو می‌آورند. اربعین سیدالشهداء(ع) از دیگر برنامه‌ها و جریان‌هایی است که به حرکت بین‌المللی تبدیل شده است و حتی از فرق دیگری به جز اسلام نیز در پیاده‌روی اربعین شرکت دارند و بی‌شک گفتمان‌های بین ادیانی را ایجاد می‌کند.

مؤمنان همه ادیان همدل شوند

این مقام مسئول ادامه داد: می‌توان با برگزاری سمینارها، مباحث پژوهشی و ایجاد دبیرخانه‌ای تحت همین عنوان آزاداندیشان دنیا و افرادی را که با سلایق مختلف و ادیان مختلف هستند به گفت‌و‌گوهای بین ادیانی دعوت کرده و مشترکات بین ادیان الهی و ادیان توحیدی را متذکر شویم و در سایه مشترکات ادیان و مذاهب اسلامی به برکت مزار اهل بیت(ع) و امامزادگان اتحادی را بین انسان‌های آزاداندیش و مؤمن با هر دین و تفکری که دارند ایجاد کنیم. بی‌شک ظهور انسان کامل که همه ادیان بر آن اتفاق نظر دارند محقق نخواهد شد، مگر اینکه مؤمنان همه ادیان همدل شوند و در سایه همدلی پرده‌های نبود امام معصوم را کنار بزنند؛ لذا بقاع متبرکه نقطه آغاز بوده و می‌توانند به عنوان مرکز ثقل حرکت بزرگ برای رسیدن به حکومت جهانی عدل و آزادی‌خواهی شناخته شوند.

ضرورت تشکیل مجمع خیرین توسعه بقاع متبرکه/ انقلاب بزرگترین دستاورد حضور امامزادگان در کشور است

حجت‌الاسلام دلاوری در پاسخ به سؤال ضرورت ایجاد دبیرخانه دائمی یا هیئت رسیدگی جهت پرداختن به امور امامزادگان چه میزان است؟ گفت: قریب به یک دهه از فرمایش رهبری مبتنی بر تبدیل بقاع به قطب فرهنگی می‌گذرد، طبیعی است برای رسیدن به این هدف زیرساخت‌ها و امکانات فراهم نبود در حال حاضر در سطح 120 بقعه استان در حال انجام فعالیت‌های عمرانی همچون بازسازی، مرمت، نوسازی و توسعه هستیم. اقدامات عمرانی در سطح بقاع با کمک خیرین آغاز شده است؛ چراکه هیچ‌گونه اعتبارات دولتی در این زمینه وجود ندارد و فعالیت در این زمینه‌ها در 10 سال اخیر با کمک خیرین، هیئت‌امناها، ادارات استانی اوقاف و سازمان صورت گرفته است.

وی پیشنهاد خبرگزاری ایکنا مبنی بر تشکیل دبیرخانه دائمی یا مجمعی برای رسیدگی به امور بقاع متبرکه را مورد قبول خواند و ادامه داد: خدمات قابل توجهی صورت گرفته است اما کم است و تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله بسیار زیادی داریم علی‌رغم فعالیت‌های خوب عمرانی و فرهنگی آنچه مطلوب نظر است هنوز انجام نشده است؛ از این‌رو می‌طلبد هیئت یا دبیرخانه‌ای در استان تشکیل شود، همان‌گونه که در زمینه‌های درمان، ساخت مدارس، دانشگاه‌ها، مراکز علمی و پژوهشی مجموعه‌ها و مؤسسات خیریه و انجمن‌هایی برای حمایت وجود دارد برای رسیدگی به بقاع نیز علاوه بر فعالیت‌های هیئت امنا و کمک خیرین، مجمعی با عنوان مجمع خیرین توسعه بقاع متبرکه استان احداث شود که بتوانند زمینه‌ساز فعالیت‌های اجتماعی، عمرانی، فعالیت‌های مددکاری باشند.

تشکیل مجمع خیرین توسعه بقاع متبرکه

دلاوری اضافه کرد: در سال جاری با دستور نماینده ولی فقیه در سازمان اوقاف مؤسساتی تحت عنوان مؤسسات قرآنی، فرهنگی، اجتماعی و مددکاری افق در سطح بقاع متبرکه شاخص در سطح کشور ایجاد شده است تا فعالیت‌های قرآنی، فرهنگی، اجتماعی در راستای دستگیری و کمک به محرومان منطقه حول محور بقاع در کنار و در راستای دستگاه‌های حمایتی اقداماتی را داشته باشند. تشکیل مجمع خیرین توسعه بقاع و رسیدگی به امور امامزادگان را مورد بررسی خواهیم داد، این طرح قابلیت اجرا در سطح کلان کشوری دارد که قطعاً در جلسات کشوری مطرح خواهم کرد تا در سطح تمامی استان مجمع خیرین با موضوع مطروحه ایجاد شود.

در سال‌های اخیر درصدد بوده‌ایم و به جد هم دنبال شد تا زمینه فعالیت برنامه‌های فرهنگی قرآنی بقاع را نه به صورت اسمی بلکه به صورت رسمی و عملی ایجاد کنیم.

مدیرکل اوقاف استان در پاسخ به این سؤال که آیا امکان استفاده از امامزادگان جهت برگزاری دوره‌های آموزش قرآن وجود دارد؟ اظهار کرد: طبق ضوابط سازمان اوقاف برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی با اولویت انجام در بقاع متبرکه در حال انجام است و این اعتقاد راسخ در مجموعه‌ها و لایه‌های سازمان از رأس تا ذیل وجود دارد و محور کار فرهنگی در بقاع متبرکه صورت می‌گیرد. در سال‌های اخیر درصدد بوده‌ایم و به جد هم دنبال شد تا زمینه فعالیت برنامه‌های فرهنگی قرآنی بقاع را نه به صورت اسمی بلکه به صورت رسمی و عملی ایجاد کنیم.

وی ادامه داد: فعالیت‌های فرهنگی قرآنی در بسیاری از بقاع متبرکه شاخص در مرکز استان و شهرستان‌‌ها در حال انجام است اما این برنامه‌ها کافی نیست و می‌طلبد با همت و توجه بیشتر فعالان قرآنی و مجموعه اوقاف برنامه‌ها از گستردگی خاصی برخوردار باشد.

دلاوری در مورد نقش رسانه در معرفی امامزادگان نیز گفت: در چند سال گذشته در این زمینه اقدامات خوبی انجام شده اما با توجه به ظرفیت امامزادگان این برنامه‌ها کافی نیست و جای کار بسیار دارد و بایستی ظرفیت‌های مغفول و پنهان را آشکار کرده و به مسئولان فرهنگی کشور گوشزد کنند. رسانه‌ها قادرند نقشه راهی را با انعکاس اخبار بقاع و نقش بقاع در ایجاد همبستگی اجتماعی، ترویج و ایجاد اعتقاد راسخ دینی بین مردم به ویژه جوانان ترسیم کنند. می‌طلبد تمام دستگاه‌های فرهنگی و اجتماعی و حتی دولت در این زمینه برنامه ویژه‌ای را با هم‌اندیشی سازمان اوقاف و نخبگان تدارک ببینند و در سایه حمایت‌های مالی مردم نقشه راه را به سامان رسانیم. رسانه‌های استان اعم از صدا و سیما، جراید، خبرگزاری‌ها اقدامات خوبی را در قالب برنامه‌های خودجوش و برنامه‌های پیشنهادی اوقاف انجام دادند اما بایستی هم اداره کل اوقاف و هم رسانه‌ها رسالت خود را در این راستا به نحو مطلوب‌تری انجام دهند.

رابطه پرداختن به امور امامزادگان با کاستن هجمه‌های دشمنان

وی در خصوص رابطه پرداختن به امور امامزادگان با کاستن هجمه‌های سنگین دشمنان در این زمینه گفت: اکثر انتقادات که در قالب حرکات دشمنان صورت می‌گیرد به این منظور است تا از توسعه تفکرات شیعه ممانعت به عمل آید و فِرقی همچون وهابیت در این زمینه با شدت و تعصب خاصی این موضوعات را دنبال می‌کنند، در طول سال‌ها از وهابیت حرکات متناقضی را شاهد هستیم، آنان در سالیان گذشته نسبت به تخریب قبور ائمه(ع) بقیع اقدام کردند اما از طرفی می‌بینیم خودشان به عمران و آبادانی قبر ابن تیمیه اقدام کردند و حتی در مناسبت‌ها و برنامه‌ها به او تعصب خاصی نشان می‌دهند، این عمل در حالی است که خیلی از بزرگان فرق اهل سنت این تیمیه را مرتد اعلام کرده و او را به عنوان شخص صالح و عالم دینی نمی‌شناسند.

حجت‌‌الاسلام دلاوری اضافه کرد: بزرگان اهل سنت همچون ابوحنیفه و مالک که از شاگردان امام صادق(ع) بودند و برای ایشان احترام خاصی قائل بودند، اما این فرقه ضاله قبور این بزرگان را تخریب کرده و اهانت می‌کنند ولی یک عالم معمولی که براساس تعصبات خاص که از ناحیه هم‌کیشان خود طرد می‌شود امروز مورد تکریم و احترام آنان است و برای او بارگاه ساختند، این رفتارها اقدامات متضادی است که بحث سیاسی و ساختگی در نحوه معاندان به ویژه وهابیت در اعتقاد مردم به قبور ائمه هدی و امزادگان و بزرگان دینی وجود دارد.

امروز دنیای غرب با وجود اینکه دین را از سیاست جدا می‌داند به تکریم بزرگان دینی اعتقاد دارد.

وی با بیان این نکته که عده‌ای به اصطلاح روشن‌فکر با تفکرات غرب‌گرایانه امامزادگان را مورد انتقاد قرار می‌دهند، اظهار کرد: امروز دنیای غرب با وجود اینکه دین را از سیاست جدا می‌داند به تکریم بزرگان دینی اعتقاد دارد، با هر لشکرکشی غربیان در کنار مجموعه نظامی مجموعه فرهنگی در قالب گروه‌های تبشیری، اعزام کشیش‌ها، روحانیون و موبدان دینی قرار دارند تا بتوانند به هر منطقه‌ای که وارد می‌شوند فرهنگ دینی خود را در آن مناطق استیلا ببخشند. آنان با حمله به افریقا و برخی کشورهای جهان سوم به محض ورود کلیساهایی ساختند و امروز نیز مورد توجه آنان است، در مناطقی از ایران نیز که سال‌های قبل از انقلاب حضور داشتند کلیساهایی بنا کردند و همواره تقاضا داشتند از دولت که کلیساها بازسازی شود، حتی آنان به انتقال پیکر انبیای بنی‌اسرائیل مدفون در ایران به سرزمین خودشان نیز حساسیت داشتند که همه این موارد نشان از اهمیت دادن به بزرگان دینی است.- حال این روشنفکران که خود دغدغه دین دارند چطور به منابع دینی، بزرگان و امامزادگان مسلمانان نقد وارد می‌کنند.

نقش آبادانی بقاع در ایجاد اعتقاد راسخ

حجت‌الاسلام دلاوری ادامه داد: آبادانی بقاع نقش اساسی در ایجاد اعتقاد راسخ مردم به مبانی دینی دارد و از این‌ رو دشمنان و معاندان دین همچون داعش و وهابیت در سال‌های گذشته با تخریب قبور مطهر ائمه در بقاع و امامزادگان قصد دارند تا اعتقادات مردم را سست کنند، برای مقابله با دشمنان اسلام باید گام‌ها را در ترویج فرهنگ اهل بیت(ع) محکم‌تر از قبل برداشت و اوقاف به عنوان متولی اصلی امور امامزادگان اهتمام بیشتری در فضاسازی، بهینه‌سازی اماکن رفاهی و گردشگری بقاع داشته باشد و برنامه‌های خود در زمینه‌های فرهنگی، اجتماعی، قرآنی و آیینی را با دقت و تخصص بهتری دنبال کند.

مدیرکل اوقاف استان در پایان روز 5 ذی‌القعده، 17 تیرماه، را طبق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی روز تکریم از امامزادگان خواند و اظهار کرد: در استان مرکزی نیز مانند سایر استان‌ها برنامه‌های خاصی برگزار می‌‌شود که برگزاری مراسم باشکوه در امامزاده سهل‌بن‌علی(ع) با حضور ائمه جمعه و نخبگان استان از جمله آنهاست.

انتهای پیام

captcha