شاهچراغ؛ امام‌زاده‌ای که کاتب قرآن بود/بندگان را در راه خدا آزاد می‌کرد
کد خبر: 3825660
تاریخ انتشار : ۱۸ تير ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۱

شاهچراغ؛ امام‌زاده‌ای که کاتب قرآن بود/بندگان را در راه خدا آزاد می‌کرد

حجت‌الاسلام پاک‌نیا با اشاره‌به جریان حضور حضرت احمد بن‌موسی(ع) در ایران، گفت: «رجال کشّی» از شاهچراغ به عنوان یکی از فضلای عصر نام برده، ضمن اینکه او را از محدثانی برمی‌شمارند که علاوه بر نقل حدیث به دست مبارک خویش قرآن را هم نوشته است.

به گزارش ایکنا، شبستان نوشت: حجت الاسلام «عبدالکریم پاک نیا» با اشاره به زمینه های ورود حضرت احمد بن موسی(ع) مشهور به «شاهچراغ» به ایران، اظهار کرد: در تاریخ آمده است که وی در زمان خلافت مامون عباسی و به دنبال سفر امام رضا(ع) به ایران سفر کرد تا با برادرش دیدار کند اما طی مسیر در شیراز با حوادثی مواجه شد و در آنجا به شهادت رسید. طبق اطلاعات تاریخی مقبره او تا مدت ها مخفی بوده است تا بعد از قرن ها بدن مطهرش صحیح و سالم پیدا شده و در آن محل مقبره ای ساخته می شود.

این استاد حوزه علمیه ادامه داد: در مورد حضرت شاهچراغ اطلاعات محدود است اما به هر صورت کتاب هایی هم نوشته شده است، بیش از 10 کتاب در مورد ایشان نوشته شده که یکی از آ«ها «احمد بن موسی» نام داشته و صد سال قبل منتشر شده است، همچنین آثار دیگری در مورد شاهچراغ وجود دارد اما عموما در مورد زیارت آن حضرت(ع) و مواردی از این دست است نه جزئیات زندگی شان، برای مثال شیخ مفید در کتاب «ارشاد» از حضرت احمد بن موسی به عنوان شخصیت جلیل القدر و بخشنده ای یاد می کند، کسی که بسیاری از بندگان را در راه خداوند آزاد کرد.

وی تصریح کرد: همچنین در کتاب «رجال کشّی» نیز از شاهچراغ به عنوان یکی از فضلای عصر نام برده اند ضمن اینکه او را از محدثانی می شمارند که علاوه بر نقل حدیث به دست مبارک خویش قرآن را هم نوشته است، علاوه بر این، در کتاب «اعیان الشیعه» نیز در مورد جناب احمد بن موسی مطالبی ارایه و از برکات حضور ایشان در ایران صحبت شده است.

حجت الاسلام پاک نیا ادامه داد: در مورد مادر ایشان نیز اطلاعاتی در کتاب های معتبر ما وجود دارد، برای مثال علامه مجلسی در کتاب «مِرآةُ العُقول»، از مادر احمد بن موسی(ع) نام می برد و در برخی عبارات از او به عنوان سعیده خاتون نقل شده که کنیه اش ام احمد است.

این پژوهشگر و مولفه سیره اهل بیت(ع) در ادامه بیان کرد: احمد بن موسی با امام رضا(ع) معاصر بود و اصلا برای ملاقات با ایشان وارد ایران شد. امام کاظم(ع) امانت هایی را به مادر شاهچراغ سپردند، از این جهت برخی تصور می کردند که احمد بن موسی امام بعدی است. به هر صورت آن حضرت(ع) به ایران سفر کرد درست زمانی که حضتر علی بن موسی الرضا(ع) ولایت عهدی تحمیلی مامون را پذیرفتند. شاهچراغ می خواست به خراسان برود و عده ای هم به ایشان ملحق شدند، حتی برخی نقل کرده اند که قافله ای 15 هزار نفری متشکل از زنان و مردان ایشان را همراهی می کردند.

این پژوهشگر سیره اهل بیت(ع) تاکید کرد: همزمان با این حرکت، حکومت وقت احساس خطر کرد و عوامل مامون اقدام به مقابله کردند، حاکم شیراز کوشید متفرق شان کند تا ادامه مسیر ندهند و آنجا بود که بنا بر شایعات عده ای جدا می شوند و عده ای هم می مانند، تا اینکه به هر صورت اجازه حرکت شاهچراغ به شیراز داده نشده و همانجا درگیری پیش آمده و ایشان شهید می شود. مزار مطهر آن حضرت(ع) تا مدت ها مخفی بود اما با معجزه ای که رخ داد پیکرشان سالم پیدا شد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: کرامات متعددی در مورد آن حضرت(ع) نقل شده است، آنچه که در مورد او مطرح شده بسان جایگاه و کراماتی است که برای حضرت معصومه(ع) در قم بیان شده است.

انتهای پیام

captcha