قول و قرار‌هایی که روشنی‌بخش کارگاه‌های تولید چادر مشکی نیست
کد خبر: 3825664
تاریخ انتشار : ۱۸ تير ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۸

قول و قرار‌هایی که روشنی‌بخش کارگاه‌های تولید چادر مشکی نیست

هربار که درباره عفاف و حجاب در فضای مجازی جستجو می‌کنیم، به بیشترین وعده‌ها و برنامه‌های مدیران و متولیان امر می‌رسیم.

به گزارش ایکنا، باشگاه خبرنگاران جوان نوشت: هربار که درباره عفاف و حجاب جستجوی مختصری در فضای وب می‌کنیم، به بیشترین وعده‌ها و برنامه‌های مدون مدیران و متولیان این امر می‌رسیم؛ وعده‌هایی که کم و بیش یا انجام شده یا با سر و شکلی دیگر در خلاف جهت حرکت کرده است. البته در این بین وعده‌های آرمانگرا یا عمل نکرده کم نیستند، همان قول و قرارهایی که دل تولیدکنندگان این عرصه را روشن می‌کند، اما چراغ کارخانه های نساجی و کارگاه های خیاطی را نه.

قول و قرار‌هایی که دیگر روشنی بخش تولیدی‌های چادر مشکی نیست/ درخواست نمایندگان خانه ملت از وزارت «صمت»

باید در نظر داشته باشیم که تا امروز پژوهش‌ها، گردهمایی‌ها و همایش‌های بسیاری برگزار شده؛ مراسم هایی که با خرج‌های هنگفت نه مَرهم زخم بوده و نه مشکل گشا، بلکه اگر نیمی از این هزینه‌ها به تولیدکننده داده می‌شد، شاید چند زن سرپرست خانوار شاغل شده بودند و جوانان و تولید کنندگان ما هم نگران رزق خانواده خود نبودند.

البته این ها همه احتمال است، احتمالی که در این برهه بحران اقتصادی بیشتر شده و ما را به این واداشته که چرا مسئولان اقتصادی ما نگاهی به چرخه تولید منسوجات و محصولات حجاب ندارند؟ چرا در زمانه ای که بیشترین دغدغه ها بر عملی کردن شعار سال «تولید ملی» است، تولیدکنندگان چادر مشکی ما باید چشمشان به دستان چشم بادامی های کره و ژاپن و مردان کویت، امارات، قطر و ... باشد؟ مگر غیر از این است که خودمان مولد حجاب برتر چادر بودیم؟

باشگاه خبرنگاران جوان، در این بخش از سری گزارش‌های تولید «چادر مشکی»؛ موضوع مافیای تولید این محصول را از وکلای مردم در مجلس شورای اسلامی پیگیری کرده‌ و اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در این‌باره پاسخ می‌گویند؛

حجت الاسلام احمد سالک کاشانی نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره پژوهش‌های خانه ملت پیرامون رسیدگی به موضوع تولید منسوجات حجاب به ویژه چادر مشکی اظهار کرد: کمیسیون فرهنگی گزارشی را از اجرای قانون امر به معروف و نهی از منکر و سایر قوانین فرهنگی به خانه ملت ارائه داده است، درواقع این مطلب مهمی بود که حدود یک ماه پیش رقم خورد و مجلس از عدم اجرای قانون توسط برخی دستگاه ها آگاه شد. این رسالت ما در کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی بود و الحمدلله انجام شد. 

وی در ادامه با بیان اینکه نمایندگان مجلس از قوانین حجاب و آمران امر به معروف آگاه هستند، گفت:  طبیعی است هر گزارشی که در صحن علنی مجلس بحث می‌شود، مخالفان و موافقان بسیاری دارد و درباره آن موضوع ساعت‌ها بحث می‌کنند که اگر ضرورت داشت به قوه قضاییه انعکاس داده می شود.

این مقام مسئول افزود: در وهله اول باید بررسی کنیم که آیا تولید داخلی ما کفاف نیاز کشور را می‌دهد یا نه! این موضوع باید با وزارت صنعت معدن تجارت، دولت و مشوقان این حوزه مطرح شود تا تولیدات کشورمان نسبت به واردات بیشتر شود. همچنین در این زمینه کارگروه مد و لباس نیز به خوبی می‌تواند کمک کار طراحان، تولید کنندگان و .... باشد. 

نائب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در ادامه این مصاحبه ، بیان کرد: تا امروز به همت دانشجویان، هنرمندان و طراحان حوزه پوشاک نمایشگاه‌های متعددی در سطح کشور با موضوع «عفاف و حجاب» برگزار شده است و من هم از نمایشگاه‌ها بازدید کرده‌ام. همه این جریان‌ها اعم از طراحان، تولید کنندگان و کارخانه‌های نساجی حول محور آقای قبادی مدیر کارگروه مد و لباس کشور جمع شدند تا گره‌ بحث واردات قاچاق و ... را باز کنند. 

وی با تاکید بر اینکه تا امروز به نتیجه مطلوب و مثبتی در این زمینه رسیده‌ایم و باید در راستای گسترش آن تلاش کنیم، درباره مطرح کردن دغدغه تولید کنندگان چادر مشکی در صحن علنی مجلس و پیگیری آن از وزارت صنعت معدن تجارت، گفت: تولید چادرهای مشکی، بیان افزایش قیمت چادر و همچنین خاموشی چراغ تولیدی‌ها و کارخانه‌ها بحثی است که تا امروز در صحن خانه ملت بیان نشده است. درواقع نه مجلس با نمایندگانش، بلکه وزارت صنعت و معدن و تجارت، نهادهای دولتی و خصوصی همگی باید پای کار این محصول بیایند، چراکه خودمان مولد این پوشش هستیم و کشورمان نیز با افتخار کشوری اسلامی است. 

حجت الاسلام و المسلمین سالک یادآور شد: کم کاری یا مهجوریت چادر در بخش تولید ملی ربطی به فرهنگ سازی درست یا غلط ندارد. این موضوع به مدیران و متولیانی بازمی‌گردد که باید برای رسیدن به تولید ملی در زمینه پوشاک به ویژه چادر مشکی به میدان بیایند و بازار را از کره، ژاپن و کشورهای عربی بگیرند. البته  در کمیسیون‌های مختلف مجلس صحبت‌های تخصصی بسیاری شده، اما اقدام اجرایی فقط در دو نقطه صورت گرفته است که استقبال آن چنانی هم از آن نشد. 

این مقام مسئول خانه ملت تاکید کرد: واردات منسوجات و ملزومات حجاب وجود دارد و ما منکر آن‌ها نمی‌شویم، اما همان طور که گفته شد وزارت صنعت، معدن، تجارت باید ورود جدی داشته باشد و یک تعرفه کلی و آیین نامه قانونی برای آن وضع کنند.

قول و قرار‌هایی که دیگر روشنی بخش تولیدی‌های چادر مشکی نیست/ درخواست نمایندگان خانه ملت از وزارت «صمت»

فاطمه ذوالقدر یکی از اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، هم در ادامه درباره روند تولیدات محصولات و منسوجات حجاب گفت: یکی از اولویت های ما در هیئت رئیسه رسیدگی به برنامه های فرهنگی در زمینه عفاف و حجاب است. می خواهیم بررسی کنیم که نهادهای ذیربط که به نوعی با مسئله قرآن، حجاب، فرهنگ دینی-اسلامی درگیر هستند، تا امروز چه فعالیت‌هایی را انجام داده‌اند.

وی در ادامه بیان کرد: همه نهادهای فرهنگی-هنری هرسال از ما بودجه دریافت می‌کنند. این حق ما و وکلای مردم است که بدانند این بودجه در کجا صرف می‌شود؛ دستگاه‌ها باید گزارش سالانه خود را به ما ارائه بدهند. البته با جریانات این چند وقت اخیر پیرامون بی‌حجابی‌ها و ناهنجاری‌ها دیگر زمانی برای گفتمان، ارائه دادن برنامه و برگزاری نشست‌ها نیست و باید خیلی جدی به شکل عملی ورود کرد. 

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس عنوان کرد: رسانه‌ها و نهادهای فرهنگی بودجه‌های زیادی از مجلس برای ترویج فرهنگ حجاب دریافت می‌کنند. باید از آن‌ها پرسید که این مبالغ در کجا صرف می‌شود. شاید اگر بودجه‌ای را که برای کار تبلیغاتی هزینه شد، به تولیدگران می‌دادیم، امروز نگران تولید چادر مشکی یا دیگر منسوجات خود نبودیم. متاسفانه تا امروز موازی کاری کردیم و خروجی خوبی از دستگاه‌های تبلیغاتی نگرفتیم و گزارش درستی به ما ندادند. 

وی افزود: ما خواستار اصلاح بودجه در عرصه فعالیت های تبلیغاتی عفاف و حجاب هستیم تا بتوانیم تمرکزمان را روی تولیدکنندگان بیشتر کنیم و اولویت را به دستگاه هایی بدهیم که هَم و غَمشان رسیدن به نتیجه مطلوب است؛ دستگاه هایی که موازی کاری با دیگر سازمان ها نداشته باشند و ما هم بتوانیم نظارت مستقیم روی کارهایشان داشته باشیم.

ذوالقدر در پایان با اشاره به فعالیت‌های کارگروه مدو لباس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، عنوان کرد: ما شاهد فعالیت های این کارگروه هستیم. در این مدت تا حدودی به خاطر تحریم‌ها و کم کاری خودمان شاهد خاموشی چرخه کارخانه هایمان در تولید منسوجات و پوشاک بودیم. اما نه تنها دولت بلکه سازمان های تبلیغاتی، خدماتی و ... باید از تولیدکنندگان این عرصه حمایت کنند.

انتهای پیام

captcha