روایت امید و کوشش از قصیده بلند توانایی بیماران MG
کد خبر: 3826006
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۹ تير ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۶
ایکنا گزارش می‌دهد؛

روایت امید و کوشش از قصیده بلند توانایی بیماران MG

گروه جامعه ــ نمایشگاه گروهی «گل‌های فیروزه‌ای» به همت انجمن بیماران میاستنی گراویس(MG) و بنیاد خیریه امام رضا(ع) برپا شده که روایتی است از امید همراه با کوشش عده‌ای از بیماران(MG) که با خلق و نمایش آثار نقاشی خود نشان دادند حتی اگر بیماری روی چشمان لانه کند، باز هم توان آفرینش لطافت و خلق زیبایی را دارند.

به گزارش ایکنا؛ این روز‌ها که اکثر ما از دردها، کوه و از بیماری‌ها، طوفان می‌سازیم و با دیدن معلولان و برخی از بیماران آه می‌کشیم و فکر می‌کنیم که گذران لحظات معلولان و بیمارانی که از بیماری‌های نادر رنج می‌برند برایشان سخت و دشوار است، هستند کسانی که عصاهایشان را شکسته‌ و ویلچرهایشان را رها کرده‌ و روی بیماری و ضعفی را که به دنبال دارد سفید کرده و پله‌ها را پشت سر هم بالا رفته‌اند تا زندگی را آن طور که دوست‎ دارند بسازند؛ طوری که شاید هزاران انسان سالم هم نتوانند برای خود این موفقیت و رسیدن به هدف را تصور کنند.

حال در یک نقطه کوچک از این شهر بزرگ، نمایشگاه گروهی «گل‌های فیروزه‌ای» به همت انجمن بیماران میاستنی گراویس(MG) و بنیاد خیریه امام رضا(ع) برپا شده که روایتی است از امید همراه با کوشش عده‌ای از بیماران(MG) که با خلق و نمایش آثار نقاشی خود درخشش لبخند را به دیوار این گالری هدیه کرده‌اند. این بیماران نشان دادند که اگر حتی بیماری روی چشم هم لانه کند، باز هم توان آفرینش لطافت و خلق زیبایی را دارند.
 
اما بد نیست بدانیم که بیماری نادر میاستنی گراویس دردی است که آرام می‌آید، اما آرامت نمی‌گذارد. گاهی زود شروع می‌شود و تمام‌شدنی نیست، گاهی دیرتر اما به تو می‌گویند رفتنی نیست. بیشتر هم روی چهره و چشمانت می‌ماند. سخت است یک عمر(کوتاه یا بلند) مثل همه زندگی کنی ولی دردی ماندنی در عمق وجودت ریشه کند و راه‌های درمانش سخت باشد.

این بیماران نشان دادند با چرخش چشمانشان و با حرکت دستانشان بر روی بوم نقاشی می‎توانند جهانی را به چرخش درآورند؛ جهانی که آن‌ها برای خود ساخته‎اند، جهانی زیباست که حتی انسان‌های سالم و آنان که بر پا ایستاده‌اند، هرگز طعم شیرین آن را نخواهند چشید. چشمان خسته این بیماران و جسم نشسته آن‌ها بلندتر از قامت هر ایستاده‌ای است که سر به آسمان می‌ساید.

آری این بیماران چرخ‌ها، عصاها، خستگی‎ها، تنبلی‎ها و فشار‌ها را رها کرده‌اند ‎تا قصیده بلند توانایی‎شان را برای چشم‌هایی که آن‌ها را ناتوان می‎بینند بخوانند. شعری با قافیه‎های خوش‌وزن، شعر پویش و امید؛ آری این‌ها در تقدیر خویش انسانی را دیده‎اند که جسم و جانشان را به امانت نزد خدا داده‎اند و روحی بزرگ‎ و اراده‎ای فراتر از تصور را هدیه گرفته‎اند.

آثاری که در نمایشگاه گروهی «گل‌های فیروزه‌ای» به نمایش گذاشته شده همه از جنس امید و عشق است؛ آثاری که چهار هنرمند درگیر با این بیماری خلق کردند تا نشان دهند زندگی را می‎توان در سخت‎ترین شرایط هم زندگی کرد. صدیقه جاورسینه، یکی از این هنرمندان است که معتقد است بیماری نمی‎تواند جلوی تلاش و پیشرفتش را بگیرد و همچنان با قدرت و عشق به راه هنرش ادامه خواهد داد. شیفته علیرضایی، دیگر هنرمند این گالری است که از مسافت بسیار دور و از شهر دهلران به اینجا آمده است تا به ما بگوید مسیر طولانی و درد بیماری او را از رسیدن به هدف و داشتن زندگی زیبا و امیدوارانه منع نمی‎کند و همچنان به راه خودش ادامه خواهد داد تا به قله‎های بزرگ افتخار برسد.

امید اینجاست که معنا پیدا می‎کند؛ وقتی که آمنه امیری، دیگر هنرمند این گالری، با تمام توانش حاضر شده و از خدا و عشق و امید برایمان سخن می‎گوید. شاید توان چشمانتان و قدرت بازوانتان کم باشد، اما شما با دست‎ها و گام‎هایتان دالان‎های طولانی پر از نور امید را شکافته‎اید و در درونتان قصر‌های سر به فلک کشیده از روشنی را ساخته‎اید که دست هیچ بینا و توانایی به آن نمی‎رسد. قصر‌هایی که خشت خشت آن را با چشم دل دیده‎اید.
 
http://iqna.ir/files/fa/news/1398/4/16/1380125_453.jpg
 
هنرمند دیگری که با این بیماری دست و پنجه نرم می‎کند فاطمه نیکبخت نام دارد. او که به دلیل کاهش ضعف عضله ناشی از بیماری(MG) بر روی ولیچر نشسته است، درس بزرگی از زندگی به ما داد و گفت: «معلولیت» واژه‌ای است که بیشتر در ذهن ما به ناتوانی معنی می‌شود و شاید بتواند مشکلاتی را برای فرد معلول ایجاد کند، اما معلولان سرتاسر دنیا و بیماران بیماری‎های نادر بار‌ها این ‎را به اثبات رسانده‌اند که معلولیت، محدودیت نیست و می‎توان در هر شرایطی به موفقیت رسید.

پس اگر به دنبال خدا می‌گردی، بدان که خدا در جاده‌های تنهای بی‌انتها نیست، خدا جایی در جمع عزیزترین‌هایش است. خدا در دستی است که به یاری می‌گیری، در قلبی است که شاد می‌کنی و در لبخندی است که به لب می‌نشانی. آری خدا جایی است که همه شادند و با مهر و لبخند دست‌هایشان محبت را به یکدیگر گره می‌زنند تا دنیایی بهتر و شاد‌تر را برای هم رقم زنند.

حال اگر به دنبال خدا می‌گردید و دغدغه این را دارید که به خدا رسیدن و برای رضای او کاری کردن چگونه باید باشد، امروز این فرصت فراهم شده است. فرصتی که هم حال دنیایی شما را خوب می‎کند و هم دل این هنرمندان را شاد و آن‌ها را به ادامه زندگی بانشاط و باطراوت امیدوارتر خواهد کرد. شما می‎توانید برای دیدن و خرید بخشی از زیبایی‎هایی که این هنرمندان خلق کرده‎اند از ساعت ۱۷ تا ۲۰ میهمان گالری «مهر هنر» باشید.

این گالری با همکاری انجمن بیماران میاستنی گراویس و بنیاد خیریه امام رضا(ع)، آثار هنری آمنه امیری، صدیقه جاورسینه، شیفته علیرضایی و فاطمه نیکبخت سرهی را با نمایشگاه‌گردانی مونا ابراهیمی و رضا اکبرزاده به نمایش و فروش گذاشته است. نمایشگاه گروهی «گل‌های فیروزه‌ای» از روز ۱۶ تیرماه در گالری مهر هنر افتتاح شد و تا ۲۱ تیرماه برپا خواهد بود.
 
گزارش از وهاب خدابخشی
 
انتهای پیام
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
سید سهیل
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۰۴/۲۳ - ۱۰:۰۸
0
0
بسیار زیبا و دلنواز نگارش شده بود
captcha