راه‌اندازی 20 درس خارج در استان‌های کشور/ شناسایی موقوفات حوزه
کد خبر: 3827450
تاریخ انتشار : ۲۴ تير ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۱
آیت‌الله اعرافی خبر داد:

راه‌اندازی 20 درس خارج در استان‌های کشور/ شناسایی موقوفات حوزه

گروه حوزه‌های علمیه ــ مدیر حوزه‎های علمیه ضمن اعلام خبر ایجاد 20 درس خارج در استان‌ها گفت: باید با شناسایی وقف‌های موجود در حوزه، به جایی برسیم که حوزه‌های علمیه شکوفا شود و برای تحقق این امر دنبال شناسایی و تعیین موقوفه‌های حوزه‌های علمیه هستیم. 

راه‌اندازی 20 درس خارج در استان‌های کشور/ شناسایی موقوفات حوزهبه گزارش ایکنا، به نقل از مرکز خبر حوزه، آیت‌الله اعرافی امروز 24 تیرماه در هفتمین اجلاسیه معاونین پژوهشی مدارس علمیه که در قم برگزار شد، به طرح چند سؤال از جمله این چگونگی وضعیت و شاخصه‌های پژوهش در جهان امروز؛ چگونگی روند پژوهش حوزه‌های علمیه در40 سال اخیر؛ اختصاص دادن چند بند در منشور حوزه‌ها در چشم‌انداز و نظامات جامع پژوهش به پژوهش و چگونگی وضعیت پژوهش در برنامه 5 سال حوزه‌های علمیه پرداخت.
مدیر حوزه‌های علمیه ادامه داد: مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه با وجود همه مشکلات، ولی در این مدت با نگاه جهادی فعالیت کرده و این فعالیت‌ها باعث شکل‌گیری اسناد کلان، طرح‌های زیاد و برنامه 5 ساله در حوزه‌های علمیه شده است.
عضو فقهای شورای نگهبان، بر اهمیت موضوع برگزاری مباحثه و راه‌اندازی گروه‌های علمی از سوی معاونین پژوهشی مدارس استان‌ها تأکید کرد و ادامه داد: گروه‌های علمی دارای رسالت‌هایی چون آموزشی، اخلاقی و پژوهش هستند.
مدیر حوزه‌های علمیه افزود: مسئله دیگر راه‌اندازی انجمن‌های علمی، کانون‌های علمی، شورای پژوهش و نمرات پژوهش در استان‌ها از سوی معاونین پژوهشی است.
وی افزود: مسئله دیگر راه‌اندازی درس خارج در استان‌ها است؛ دراین رابطه بیش از 20 درس خارج در استان‌ها شکل گرفت و توجه به این مسئله باعث رشد علمی حوزه‌های علمیه استان‌ها خواهد شد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: موضوع دیگر برگزاری دوره‌های آموزشی و پژوهشی در تابستان است. امسال تعداد طلبه‌ها از سه الی 4هزار به 20 هزار طلبه در پایگاه‌های تابستانی برای تحصیل و ارتقاء رسیده است. 
وی ادامه داد: موضوع دیگر آمادگی معاونین پژوهشی برای تشکیل گروه و بعدها مراکز پژوهشی، تعیین رشته‌های تخصصی همراه با پایان‌نامه ها و انتقال پایان‌نامه‌ها در سطح سه به استان‌ها وتوجه به حضور جدی‌تر استان‌ها در کتاب سال حوزه و ارتباط با مراکز علمی و دانشگاهی است.
مدیر حوزه‌های علمیه افزود: از دیگر پروژه‌ها رتبه‌بندی پژوهشی پژوهشگران حوزوی، رتبه‌بندی مراکز و مدارس پژوهشی است.
وی با اشاره به موضوع موقوفات در حوزه‌های علمیه افزود: اگر وقف‌های حوزه به صورت دقیق شناسایی شود، حوزه در همه موارد می‌تواند مستقل شود.
امام جمعه قم اظهارکرد: باید با شناسایی وقف‌های موجود در حوزه به جای برسیم که حوزه‌های علمیه شکوفا شود، برای تحقق این امر دنبال شناسایی و تعیین موقوفه‌های حوزه‌های علمیه هستیم.
انتهای پیام
captcha