بررسی آثار خلأ شورای توسعه فعالیت‌های قرآنی/ مطالبات جامعه قرآنی کم است
کد خبر: 3827647
تاریخ انتشار : ۲۶ تير ۱۳۹۸ - ۰۰:۳۴
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان مرکزی تأکید کرد؛

بررسی آثار خلأ شورای توسعه فعالیت‌های قرآنی/ مطالبات جامعه قرآنی کم است

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ مدیرکل تبلیغات اسلامی استان مرکزی با بیان اینکه اگر شورای توسعه فعالیت‌های قرآنی با جدیت بیشتری در حوزه برنامه‌های عمومی قرآن وارد عمل می‌شد، می‌توانست کاهش آسیب‌های اجتماعی را به دنبال داشته باشد، تصریح کرد: آثار مثبت و منفی خلأ شورای فعالیت‌های قرآنی و قیاس استان مرکزی با دیگر استان‌ها از لحاظ جایگاه از مواردی است که باید بررسی شود.

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین صفر قربانپور، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان مرکزی، با حضور در دفتر خبرگزاری ایکنای مرکزی در خصوص ضرورت برگزاری شورای توسعه فعالیت‌های قرآنی در استان، گفت: بررسی ضرورت برگزاری جلسات شورای توسعه فعالیت‌های قرآنی از جمله محورهای مهمی است که ارزش آن را دارد تا مطالبه جدی جامعه قرآنی و افراد دغدغه‌مند در حوزه امور قرآنی را شاهد باشیم، حتی خبرنگاران فعال این حوزه نیز می‌توانند در راستای به ثمر رسیدن مطالبات گام‌‌هایی بردارند.

وی با اشاره به اینکه فعالیت مؤثرتر و فعال‌تر شورای توسعه فعالیت قرآنی اثرات وضعی و معنوی بیشتری را در استان‌ها می‌گذارد، اظهار کرد: اثرات وضعی را می‌توان در قالب اقدامات استان‌ها، جذب اعتبارات بیشتر و اجرای برنامه‌های بهتر در حوزه قرآن تعریف کرد، بی‌شک هرچه برنامه‌ها قوی‌تر برگزار شود اثرات وضعی آن در جامعه بهتر است، در واقع هرچه فرایند کار بهتر و قوی‌تر اجرا شود برآیند و نتایج کار نیز مطلوب‌تر حاصل می‌شود، حتی اگر ایراداتی وجود دارد در عمل، به خودی خود رفع می‌شود.

شورای توسعه فعالیت‌های قرآنی جدی گرفته نمی‌شود

حجت‌الاسلام قربانپور در خصوص وضعیت برگزاری شورای توسعه فعالیت‌های قرآنی در استان، تصریح کرد: شورای قرآن به عنوان شورای عملیاتی و بزرگ جدی گرفته نمی‌شود و این جدی نگرفتن در درجه اول به قرآنیان باز می‌گردد، آنان برای مؤسسات دغدغه داشته و فعالیت‌ها در این راستا را جدی تلقی می‌کنند اما شاید به علت اینکه گمان می‌کنند شورا کار زیادی از دستش بر نمی‌آید آن را جدی نمی‌گیرند.

وی ادامه داد: متأسفانه از نظر قانونی شورای قرآنی ذیل شورای فرهنگ عمومی قرار دارد و این ایراد وارد است، در آنجا هم کمتر حول محور برنامه‌های قرآنی بحث می‌شود، وقتی مجموعه‌ای ذیل مجموعه دیگر قرار می‌گیرد افت اولیه را دارد و اگر هم قرار باشد شورای توسعه فعالیت قرآنی برگزار شود نباید کم‌اثر تلقی شود، به طوری که به جای حضور مدیران شاهد حضور کارشناسان باشیم.

آورده شورای قرآنی استان معمولاً ضعیف است

این مقام مسئول آورده شورای توسعه فعالیت‌های قرآنی را مورد تأکید قرار داد و افزود: سال‌هاست که آورده شورای قرآنی در استان کم است و این تقصیر هم انصافاً پای شورا نیست؛ چراکه اگر متولیان امر جدی ورود پیدا کنند می‌توانند از ستاد مرکز دریافتی‌هایی داشته باشند، هزینه‌ای در مجموع کشور برای فعالیت‌های قرآنی گذارده می‌شود که بخشی از آن در شوراهای قرآنی و اجرای برنامه‌های سه کارگروه هزینه می‌شود چون آورده شورای قرآنی استان معمولاً ضعیف است اعضا هم با جدیت ورود پیدا نمی‌کنند.

وی ادامه داد: شاید اگر مسئولان رده‌بالای استان نگاه ویژه‌تری به برگزاری جلسات شورای توسعه فعالیت‌های قرآنی داشتند و برای تشکیل جلسات این شورا مانند دیگر شوراها همچون شورای برنامه و بودجه، شورای فرهنگی اجتماعی و... تذکر داده و تلنگر بزنند قطعاً شورا خود را بازیابی می‌کرد. بی‌شک اگر از سوی مسئولان رده‌بالا تذکرات و تلنگرها جدی‌تر دنبال می‌شد اثرات اجتماعی بهتری را شاهد بودیم.

مسئولان باید پاسخگو باشند

حجت‌الاسلام قربانپور تأکید کرد: عمده اشکالات این است که مطالبات جامعه قرآنی کم است. اگر مطالبه از سوی جامعه قرآنی بیشتر بود، مسئولان برگزاری شورای توسعه فعالیت‌های قرآنی را بر خود واجب می‌دانستند، کما اینکه وقتی اتفاقات محیط زیستی رخ می‌دهد همه مسئولان باید پاسخگو باشند و همه در رفع مشکل بسیج می‌شوند؛ لذا اگر این مطالبه انجام می‌شد این مطلوب حاصل می‌شد.

وی ورود همه خبرگزاری‌ها به ویژه خبرگزاری ایکنا را در راستای پرداختن به امور شورای توسعه فعالیت‌های قرآنی توصیه و تصریح کرد: برای داشتن شورای قوی باید مطالبه عمومی ایجاد شود، خبرنگاران بی‌تعارف در حوزه شفاف‌سازی هزینه‌هایی که شورای قرآنی می‌توانسته برای استان داشته باشد ورود پیدا کرده و بررسی کنند. کمیته‌های پیش‌بینی شده در شورا چه اقداماتی انجام داده‌اند و هر دستگاه چه آورده‌ای در حوزه قرآن داشته است و اینکه اگر شورای توسعه ورود پیدا می‌کرد دستگاه می‌توانست چند برابر خروجی بیشتری داشته باشد؟

حجت‌الاسلام قربانپور با بیان این نکته که اگر شورای توسعه فعالیت‌های قرآنی با جدیت بیشتری در حوزه برنامه‌های عمومی قرآن وارد عمل می‌شد می‌توانست کاهش آسیب‌های اجتماعی را به دنبال داشته باشد، ادامه داد: بررسی آثار مثبت و منفی خلأ شورای فعالیت‌های قرآنی و قیاس استان مرکزی با دیگر استان‌ها از لحاظ جایگاه از دیگر مواردی است که خبرنگاران به ویژه ایکنا می‌توانند ورود پیدا کنند.

انتهای پیام

captcha