برپایی حج ابراهیمی با تبدیل حجاج به مبلغان مردمی و حداکثر استفاده از فضای مجازی
کد خبر: 3827920
تاریخ انتشار : ۲۷ تير ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۴
حجت‌الاسلام نواب بیان کرد:

برپایی حج ابراهیمی با تبدیل حجاج به مبلغان مردمی و حداکثر استفاده از فضای مجازی

گروه سیاسی ــ دبیر شورای عالی مجمع جهانی اهل بیت(ع) با اشاره به فشارهای عربستان بر روی مبلغان رسمی جمهوری اسلامی ایران، گفت: باید با دعوت حجاج به فراگیری زبان‌های زنده دنیا و تبدیل آنها به مبلغان مردمی اسلام ناب و استفاده حداکثری از ظرفیت فضای مجازی بعد سیاسی حج را تقویت و برجسته کرد و محدودیت‌های عربستان هم قادر نیست به مانعی در مقابل این اقدامات بدل شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابوالحسن نواب، رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب، در گفت‌وگو با ایکنا درباره راهکارهای تبلور ابعاد سیاسی حج به ویژه با توجه به تأکید مقام معظم رهبری و با وجود محدودیت‌های دولت عربستان سعودی گفت: به نظر من باید برای مراسم حج برنامه‌ریزی جامع‌تر از وضعیت فعلی انجام شود. با توجه به محدودیت‌های عربستان سعودی برای مبلغان رسمی جمهوری اسلامی ایران، بر روی حجاج به ویژه آنهایی که به لحاظ سطح تحصیلات و نخبه بودن بالاترند سرمایه‌گذاری شود.

وی افزود: برای نمونه افراد زیادی سال‌ها در نوبت حج بودند و می‌توان به آنان اعلام کرد که زبان‌های زنده دنیا مانند انگلیسی، فرانسوی و عربی را فرابگیرند و به آنها مسلط شوند و تسهیلاتی در این زمینه برای آنها فراهم شود تا تعداد زیادی از حجاج ایرانی به منزله مبلغان غیررسمی در مراسم حج حاضر شوند و با حجاج سایر کشورها ارتباط برقرار کنند و در آن صورت عربستان سعودی نمی‌تواند در مقابل این اقدام مردمی، که در سطح وسیع انجام می‌شود، کاری انجام دهد.

حجت‌الاسلام نواب تصریح کرد: با این سازوکار می‌توان فریضه حج را به شکل مدنظر قرآن و اسلام، که رهبر انقلاب نیز بر آن تأکید داشتند، نزدیک کرد تا به معنی واقعی یک فریضه عبادی ــ سیاسی برگزار شود.

لزوم آموزش حجاج برای معرفی اسلام

دبیر شورای عالی مجمع جهانی اهل بیت(ع) ابراز کرد: به عقیده من این تنها راهکار ممکن برای فعال کردن ظرفیت‌های سیاسی حج است زیرا الان عربستان سعودی حساسیت‌ها و فشارها را بر روی اقدامات رسمی جمهوری اسلامی ایران در حج افزایش داده و ما در مقابل باید با تربیت و آموزش حجاج این فشار را از روی خودمان برداریم و تبلیغات کاملاً مردمی را برای معرفی و تبیین اسلام ناب محمدی از قبیل وحدت اسلامی، مقابله با مستکبران، احقاق حقوق ملت فلسطین و ... ساماندهی کنیم.

وی اضافه کرد: البته راهکار دیگری نیز برای برجسته کردن بعد سیاسی حج وجود دارد و آن استفاده حداکثری از ظرفیت فضای مجازی قبل از آغاز مراسم حج است. در این راستا باید جوانان متخصص، مؤمن و فعال در فضای مجازی را برای انتقال پیام‌های امام(ره) و انقلاب به کار گرفت تا این پیام‌ها با ترجمه به زبان‌های مختلف در جهان و به ویژه در موسم حج منتشر شوند و از آنجا که امروزه همه تلفن همراه دارند و در فضای مجازی حضور دارند این می‌تواند تأثیر جدی بر روی سایر حجاج بگذارد و عربستان هم قادر نیست که جلوی آن را بگیرد تا از این طریق بتوان خلأ تبلیغات رسمی را پر کرد. این کار البته منحصر به ایام حج نیست و می‌توان با برنامه‌ریزی دقیق و پشتیبانی مالی در غیر از ایام حج نیز آن را ادامه داد.

مسئولان حج به سطح سواد سیاسی حجاج بی‌تفاوت نیستند

حجت‌الاسلام والمسلمین نواب درباره توجه مسئولان حج و زیارت به افزایش آگاهی‌ سیاسی حجاج و آموزش شیوه‌ها و روش‌های تبلیغ و ارتباط با حجاج سایر کشورها گفت: در کشور برای این اقدامات برنامه‌ریزی می‌شود و این گونه نیست که مسئولان حج به این مسائل بی‌تفاوت باشند و تلاشی نکنند.

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب یادآور شد: سازمان حج فعالیت‌های زیادی برای روشنگری و افزایش آگاهی افکار عمومی می‌کند و ضمن توجه به مسائل امنیتی، رفاهی و بهداشتی حجاج، در حد توان برای افزایش سطح سواد سیاسی حجاج نیز اقدام می‌کند تا ضمن حفظ امنیت و آرامش حجاج، بتوان پیام‌های وحدت‌آفرین و استکبارستیز انقلاب اسلامی را به اطلاع سایر حجاج رساند.

گفت‌‌وگو از مهدی مخبری

انتهای پیام

captcha