همایش اردبیل‌شناسی و جشنواره دانایی و توانایی برگزار می‌شود
کد خبر: 3828095
تاریخ انتشار : ۲۷ تير ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۷

همایش اردبیل‌شناسی و جشنواره دانایی و توانایی برگزار می‌شود

گروه اجتماعی- مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل گفت: همزمان با هفته پاسداشت استان اردبیل، همایش اردبیل‌شناسی و جشنواره دانایی و توانایی برگزار می‌شود.

همایش اردبیل‌شناسی و جشنواره دانایی و توانایی برگزار می‌شودبه گزارش ایکنا از اردبیل، نادر فلاحی، مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل، صبح امروز، ۲۷ تیرماه در نشست با خبرنگاران اظهار کرد: براساس هدفگذاری‌های انجام شده مراسم رژه قزلباش‌ها همزمان با پاسداشت هفته استان اردبیل در پیاده راه اسفریس برگزار می‌شود که در این زمینه هماهنگی‌های لازم انجام شده است تا شاهد برگزاری هر چه بهتر این برنامه فرهنگی باشیم.
وی بیان کرد: برنامه ریزی شده تا رژه نمادین قزلباش‌ها که سربازان ارتش حکومت صفویه بودند که از اقوام مختلف ایرانی و با کلاه و لباس مخصوص در جنگ‌ها شرکت می‌کردند، همزمان با روز ششم هفته اردبیل و سالروز ثبت جهانی مجموعه جهانی شیخ صفی‌الدین اردبیلی اجرا شود تا بخشی از تاریخ و تمدن استان به حاضران معرفی شود.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل گفت: در کنار رژه قزلباش‌ها مراسم نمایش لباس‌های سنتی استان نیز برگزار خواهد شد که تلاش و جدیت بر این است تا بتوانیم از فرصت هفته اردبیل برای معرفی تاریخ و تمدن منطقه بهره‌برداری کنیم.
فلاحی با اشاره به برگزاری برنامه‌های هفته استان اردبیل تصریح کرد: برنامه‌های گرامیداشت هفته اردبیل از چهارم تا ۱۰ مردادماه در مناطق مختلف استان اردبیل برگزار خواهد شد که تلاش می‌کنیم با برگزاری برنامه‌های مناسب به شکلی باشکوه و مطلوب نقش صفویه را در انسجام ملی و به رسمیت شناختن مذهب تشیع در کشور تبیین و معرفی کنیم.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل با بیان اینکه معرفی جاذبه‌های تاریخی و گردشگری استان از سطح منطقه‌ای و ملی فراتر رفته و سیاست‌گذاری جدید ما معرفی در سطح بین‌الملل است، افزود: استان اردبیل جاذبه‌های تاریخی و ظرفیت‌های متعددی در حوزه گردشگری دارد که بخشی از آن در سطح جهانی ناشناخته است و بر همین است از هر فرصتی برای معرفی جاذبه‌ها استفاده می‌کنیم.
وی بیان کرد: شب شعر و موسیقی در صحن بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی همزمان با هفته استان اردبیل برگزار می‌شود که این برنامه همراه با اجرای موسیقی سنتی فارسی و موسیقی مقامی آذری خواهد بود که در روز پنجم هفته استان برگزار می‌شود.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل تصریح کرد: برنامه شب‌های فرهنگی شهرستان‌ها نیز برای معرفی آداب و رسوم شهرستان‌های مختلف استان در طول این هفته بگزار می‌شود.
فلاحی با اشاره به اهمیت برنامه‌های هفته استان اردبیل در اعتلای فرهنگ مردم استان گفت: در برنامه‌های این هفته تمامی دستگاه‌هایی که به صورت مستقیم و غیرمستقیم در حوزه فرهنگ تاثیرگذارند، دخیل هستند.
وی بیان کرد: برنامه‌های متنوع دیگری نیز برای کودکان و نوجوانان در این هفته برگزار خواهد شد که در راستای معرفی تاریخی و فرهنگ اردبیل برای قشر کودک و نوجوان برگزار خواهد شد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل از برگزاری جشنواره میراث بانان کوچک همزمان با هفته پاسداشت استان اردبیل خبر داد و افزود: این جشنواره همراه با برنامه‌های متنوع شاد برای کودکان و نوجوانان به دنبال فرهنگسازی و اطلاع رسانی اهمیت صیانت از آثار تاریخی است.
فلاحی با اشاره به برگزاری جشنواره موسیقی و قصه‌گویی کودک اظهار کرد: در این جشنواره نیز از هنرمندان و نخبگان کوچک اردبیلی تجلیل خواهد شد.
دبیر برگزاری پاسداشت هفته استان با اشاره به اینکه این برنامه‌ها با مشارکت اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار می‌شود، تصریح کرد: همزمان برنامه‌های متنوعی در شهرستان‌ها برای کودکان و نوجوانان پیش‌بینی شده است.
وی با اشاره به برگزاری تور‌های بازدید از اماکن تاریخی و فرهنگی گفت: رونمایی از کتاب، رونمایی از فیلم و موسیقی و نمایش در برنامه‌ها تعبیه شده است.
فلاحی بیان کرد: در عین حال همزمان با هفته پاسداشت استان اردبیل، همایش اردبیل‌شناسی و جشنواره دانایی و توانایی به همراه مسابقات کتابخوانی با موضوع صفویه شناسی توسط اداره کل آموزش و پرورش استان برگزار خواهد شد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان با اشاره به برگزاری مسابقات ورزشی فوتسال و والیبال دانش آموزی افزود: هفته استان اردبیل، رویداد ماندگاری برای کودکان و نوجوانان خواهد بود.
وی اظهار کرد: در این دوره از برنامه‌های هفته پاسداشت استان اردبیل یکی از اهداف اصلی، آگاهی بخشی از نقش و چایگاه صفویه در کشور است.
فلاحی تصریح کرد: به ویژه با توجه به اینکه شاه اسماعیل صفوی در سنین پایین و دوران نوجوانی تاج گذاری کرده و در ادامه انسجام ملی را سبب شده است، ضروری است شخصیت و اقدامات وی به نسل آینده اطلاع رسانی شود.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل از برگزاری همایش تخصصی توسعه پایدار استان همزمان با رونمایی از سند آمایش اردبیل خبر داد و گفت: این همایش در روز ۶ مرداد در هفته پاسداشت استان اردبیل با حضور پژوهشگران استان برگزار می‌شود.
وی با بیان اینکه پنل‌های تخصصی گردشگری، کشاورزی و صنعت و معدن برای این همایش پیش‌بینی شده است، افزود: در این همایش سند آمایش استان که ملزومات توسعه تا سال ۱۴۲۴ را در خود جای داد و توسط سازمان برنامه و بودجه تهیه شده، رونمایی خواهد شد.
دبیر برگزاری پاسداشت هفته استان از برگزاری نشست‌های علمی، جشن‌های مردمی و مسابقات ورزشی خبر داد و اظهار کرد: جشن بزرگ ثبت جهانی بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی همزمان با ۹ مرداد سالروز ثبت جهانی بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی برگزار خواهد شد.
فلاحی رویکرد برگزاری برنامه‌ها را تبیین جایگاه صفویه در انسجام و وحدت ملی دانست و گفت: به ویژه محور اغلب برنامه‌ها پژوهشی و تحقیقی بوده و مخاطبان ویژه این دوره از برنامه‌های هفته استان، کودکان و نوجوانان به عنوان نسل آینده ساز جامعه است.
انتهای پیام

captcha