مجمع عمومی اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور برگزار شد/ تصویب تراز مالی اتحادیه
کد خبر: 3828138
تاریخ انتشار : ۲۷ تير ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۵

مجمع عمومی اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور برگزار شد/ تصویب تراز مالی اتحادیه

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد ــ اولین روز از شانزدهمین مجمع عمومی اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور صبح امروز، 27 تیرماه در تهران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ شانزدهمین مجمع عمومی اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور طی امروز و فردا، ۲۷ و ۲۸ تیرماه در مجتمع فرهنگی ـ اردویی شهید باهنر تهران برگزار می‌شود که اولین روز از این مجمع نیز صبح امروز با حضور اعضا آغاز شد.
در ابتدای این برنامه و پس از تلاوت آیاتی چند از کلام‌الله مجید، حسن محمدی، مدیرعامل اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور طی سخنانی به ارائه گزارشی از عملکرد اتحادیه پرداخت و بیان کرد: تمامی اعتباراتی که اتحادیه دریافت کرده در تراز مالی موجود آمده است. موجودی نقد و بانکی اتحادیه در سال مالی منتهی به سال 97 دو میلیارد و661 میلیون ریال بود که بخشی از این اعتبار در بانک ملی، بخشی در بانک کشاورزی و بخشی دیگر از آن نیز که مربوط به حساب خیرین است در بانک تجارت قرار دارد.
محمدی ادامه داد: اکثر اعتباری که در حوزه‌های معین و جاری دریافت می‌کنیم به بانک رسالت واریز می‌کنیم تا بتوانیم از این طریق وامی را به مؤسسات قرآنی اختصاص دهیم که این مبلغ حدود یک میلیارد و 900 میلیون تومان است و سپرده‌های اتحادیه نیز حدود 437 میلیون تومان است.

وی با اشاره به اینکه این مبالغ بلافاصله در فصل تابستان سال جاری در اختیار مؤسسات قرآنی قرار می‌گیرد، اظهار کرد: فصل تابستان بهترین فصل برای فعالیت مؤسسات قرآنی است تا بتوانند با بودجه‌ هرچند ناچیزی که در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد، فعالیت‌های قرآنی خود را پیگیری کنند.
محمدی با اشاره به گزارشی که از سوی شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور درباره شفاف‌سازی بودجه‌ها انجام شد، ادامه داد: کل میزان اعتباری که از محل اعتبارات سال ۹۷ و به صورت مستقیم در اختیار اتحادیه قرار گرفته، مبلغی معادل ۷۷۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان است. همچنین، در همان گزارش از اعتبار دیگری معادل مبلغ سه میلیارد و ۶۹۹ میلیون و ۸۳۱ هزار تومان اطلاع‌رسانی شده که این مبلغ به حساب اتحادیه واریز شده است، ولی این مبلغ متعلق به اتحادیه نبوده و فقط به عنوان امانت به حساب اتحادیه واریز شده و اتحادیه نیز این مبلغ را به نهادها و دستگاه‌های مختلفی که باید تخصیص داده می‌شد پرداخت کرد.
مدیرعامل اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور در ادامه به سامانه شفافیت مالی اتحادیه اشاره و بیان کرد: در این رابطه برای اینکه هر سال نیازی به شفاف‌سازی حوزه مالی نباشد، سامانه‌ای طراحی شد که به صورت آنلاین میزان اعتبارات دریافتی و هزینه‌کرد اتحادیه را به رؤیت عموم مردم برساند. این سامانه طی چند ماه اخیر طراحی شد و روز 25 تیرماه نیز از آن رونمایی ‌شد.
بر اساس گزارش ایکنا در ادامه این برنامه، با حضور پنج نفر از اعضای هیئت رئیسه و توضیحاتی که ارائه شد، مصوبه‌ای از سوی مجمع در رابطه شرایط مورد نیاز اعضا و کارکنان اتحادیه برای حضور در انتخابات هیئت مدیره به تصویب رسید.
همچنین، در ادامه برگزاری اولین روز از این مجمع عمومی، طاهری، سخنگوی اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت نیز طی سخنانی به هیئت مدیره جدید و کمیته‌های جدید زیر نظر آن اشاره کرد و گفت: هیئت مدیره کمیته‌های جدیدی از جمله کمیته اقتصادی، کمیته استان‌ها، کمیته مناطق محروم و کمیته حقوقی را زیر نظر خود دارد و تمامی تلاش خود را به کار می‌بندد تا امور مربوط به کمیته‌ها و هیئت مدیره به خوبی پیش رود.
یکی از مهمترین برنامه‌های اولین روز از مجمع عمومی اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور تصویب تراز مالی اتحادیه بود که پس از ارائه توضیحات لازم از سوی مدیرعامل اتحادیه، به تصویب اعضای مجمع رسید.
در ادامه این برنامه نیز سیدعلی سرابی، رئیس هیئت مدیره اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور نیز طی سخنانی بیان کرد: عرصه فعالیت‌های قرآنی رو به پیشرفت است و اگرچه درسال‌ها‌ی اخیر مشکلات اقتصادی بر توسعه مؤسسات قرآنی سایه افکنده و فعالیت‌ها را دچار چالش کرده، ولی نیروهای قرآنی متوقف نیستند.
وی در ادامه به مسئله مهم ادغام اتحادیه‌ها در کشور اشاره و بیان کرد: اگر امر فرآیند ادغام به خود دو اتحادیه واگذار می‌شد، این مسئله بسیار ساده‌تر پیش می‌رفت. قاعدتا مؤسسات قرآنی در این مورد بی‌تقصیر هستند و باید این مشکلات حل شود. اگر بخواهیم به سمت ادغام و همدلی برویم، پیش از ادغام صوری، ثبتی و حقوقی، باید همدلی بین خودمان ایجاد کنیم و باید به همدیگر اعتماد کنیم.
سرابی اظهار کرد: لذا حضور دو اتحادیه، با عضویت مؤسساتی که از وزارت ارشاد مجوز گرفتند و مؤسساتی که از سازمان تبلیغات اسلامی مجوز دریافت کردند و همکاری برادرانه آن‌ها هیچ هرج و مرجی ایجاد نمی‌کند به شرطی که ما قرآنیان خودمان فضا را مشوش نکنیم و برای کار کردن جهت نشر فرهنگ قرآنی انحصارگرا نباشیم و فکر نکنیم که فقط ماییم که حق کار کردن برای قرآن را داریم.
در پایان اولین روز از مجمع عمومی اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور از مدیران مؤسسات مناطق سیل زده کشور در استان‌های لرستان، خوزستان و گلستان و نیز یکی از پیشکسوتان قرآنی کشور تجلیل و قدردانی شد.
انتهای پیام

captcha