نماز‌ جمعه تجلی امامت است/ نقد منصفانه و دفاع واقع‌بینانه؛ ویژگی امام‌جمعه
کد خبر: 3830071
تاریخ انتشار : ۰۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۰
در گفت‌وگوی ایکنا با‌ کارشناسان بیان شد:

نماز‌ جمعه تجلی امامت است/ نقد منصفانه و دفاع واقع‌بینانه؛ ویژگی امام‌جمعه

گروه اجتماعی ــ نماز جمعه از سنت‌های بی‌بدیل اسلامی است که گرچه مانند نمازهای واجب، فریضه نشد اما حداقل یک آیه قرآن در سوره مبارکه جمعه با صراحت بر آن توصیه مؤکد کرده و یک سوره به این نام است؛ به مناسبت سالروز اقامه اولین نماز جمعه در کشور سراغ دو تن از صاحبنظران رفته‌ایم تا در مورد جایگاه نماز جمعه و آسیب‌های احتمالی کندوکاوی داشته باشیم.

نماز جمعه تجلی امامت است/ نقد منصفانه و دفاع واقع‌بینانه؛ ویژگی امام جمعه5 مرداد ۱۳۵۸ اولین نماز جمعه تهران به فرمان امام خمینی(ره) و به امامت مرحوم آیت‌الله طالقانی(ره) در دانشگاه تهران برگزار شد. متعاقب آن پیرو درخواست و پیشنهاد علمای بلاد، حضرت امام(ره) نیز به‌ عنوان ولی امر مسلمین، امام‌جمعه اکثر شهرهای مهم ایران را تعیین کردند. بعد از رحلت حضرت امام خمینی(ره) نیز، با درخواست علمای شهرها و بررسی و پیشنهاد دبیرخانه ائمه‌جمعه کشور، امامان جمعه شهرها، از سوی امام المسلمین حضرت آیت‌الله‌العظمی امام خامنه‌ای منصوب‌ شده و می‌شوند. اکنون در حدود ۹۰۰ نقطه کشور هر جمعه نماز وحدت‌آفرین و دشمن‌شکن جمعه برگزار می‌شود.

در سالروز تشکیل و برگزاری اولین نماز جمعه کشور با حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدباقر ولدان، مسئول شورای سیاست‌گذاری ائمه‌جمعه قم و آیت‌الله قوامی، امام جماعت پردیسان قم گفت‌وگویی داشته‌ایم که مشروح آن در ادامه می‌آید.

حجت‌الاسلام محمدباقر ولدان، مسئول شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه قم در گفت‌وگو با ایکنا از قم، اظهار کرد: مقام معظم رهبری امام‌جمعه تراز انقلاب هستند که از سال 1369 تاکنون منصب امامت جمعه را با حکم امام راحل دنبال می‌کنند و افتخار جامعه این است که ولی‌فقیه ما امام‌جمعه پایتخت نظام است.

وی با اشاره به اینکه برای اعتلا و ارتقا کمی و کیفی نماز جمعه باید از چند منظر به آن نگاه کرد، ادامه داد: ابتدا مسائل مربوط به درون نماز جمعه سپس مسائل مربوط به برون نماز جمعه را باید مورد بررسی قرارداد.

مسئول شورای سیاست‌گذاری ائمه‌جمعه قم افزود: در مسئله درون نماز جمعه، بحث خطیب، خطبه و مخاطب را داریم؛ خطیب باید دارای روحیه جوان‌گرایی و نظام منطقی در مباحث اندیشه‌ای و مردم‌داری باشد.

ویژگی‌های امام‌جمعه تراز انقلاب
‌ولدان با اشاره به سخنرانی مقام معظم رهبری در جمع ائمه‌جمعه در 25 تیرماه، گفت: خطبه‌ها باید آموزنده، غنی، بلیغ، کوتاه و رسا باشد و خطیب جمعه باید به‌گونه‌ای باشد که مردم از رفتار او دین، تقوا و انقلابی‌گری را دریابند و امام‌جمعه باید پیگیر مشکلات مردم با چهره گشاده باشد.

وی تأکید کرد: خطیب جمعه باید مردم، مسئولان، نخبگان و جوانان را مخاطبان خاص خود بداند، با مسئولان ارتباط خوبی داشته باشد و به دنبال تسویه‌حساب با دستگاه‌های اجرایی نباشد، واقعیت‌های امیدبخش را برای مردم بیان کند و از ناکارآمد نشان دادن نظام دوری کند؛ یعنی به فرموده مقام معظم رهبری نقد منصفانه و دفاع واقع‌بینانه داشته باشند.

مسئول شورای سیاست‌گذاری ائمه‌جمعه قم گفت: ما باید در نماز جمعه حضور نخبگان را داشته باشیم و به‌گونه‌ای با آنان رفتار کنیم که نخبه احساس کند می‌تواند با حضور در نماز جمعه برای کشورش مفیدتر باشد.

نماز جمعه؛ قرارگاه عظیم فرهنگی / از باید و نباید‌های نماز جمعه تا راه‌های جذاب سازی آن

‌ولدان با اشاره به مسائل مربوط به برون نماز جمعه، ابراز کرد: مسئولان باید نماز جمعه را کارنامه عملکرد هفتگی خود قلمداد کنند و مردم نیز در نماز جمعه منتظر پاسخ‌گویی مسئولان باشند؛ هم‌چنین بازتاب رسانه‌ای تأثیر زیادی در جایگاه واقعی نماز جمعه میان مردم دارد.

وی خدمات اجتماعی را از راه‌های جذاب‌سازی نماز جمعه برای مردم دانست و ادامه داد: نماز جمعه می‌تواند کارکردهای اجتماعی مختلف مانند کمک به سیل‌زدگان و همدردی با مظلومان داشته باشد تا مردم احساس قرابت و نزدیکی بیشتری با این فریضه کنند.

آسیب‌های خطبه‌های نماز جمعه
مسئول شورای سیاست‌گذاری ائمه‌جمعه قم در بخش دیگری از سخنانش در پاسخ به این سؤال که چه آسیب‌هایی متوجه خطبه‌های نماز جمعه است، اظهار کرد: طولانی بودن، اقناعی نبودن، برخورد سیاسی با دستگاه‌ها، عمق علمی نداشتن، توصیه کلی به تقوا و ذکر نکردن مصادیق آن از جمله آسیب‌های خطبه‌های نماز جمعه است.

‌ولدان با اشاره به اینکه مردم، اقشار مختلف و به خصوص جوانان بعد از پایان خطبه‌ها باید احساس کنند به جواب سؤالاتشان رسیده‌اند، اضافه کرد: در این راستا باید هر هفته با جوانان نشست داشته باشند تا سؤالات ذهنی آنان را دریابند؛ باید با دستگاه‌ها و افراد مسئول در خطبه‌ها با لسان لین و نرم و منطقی سخن گفت.

وی ‌اظهار کرد: به لحاظ ام‌القری بودن و حساسیت جایگاه و موقعیت شهر قم می‌طلبد که مباحث آرمانی را با واقعیت‌های میدانی دنبال کنیم؛ در همین راستا در جلسه با ائمه جمعه، افق چشم‌انداز نماز جمعه قم ترسیم‌شده و برنامه‌هایی برای تبیین و تحقق گام دوم انقلاب در شهر قم پی‌ریزی شده است.

نماز جمعه؛ قرارگاه عظیم فرهنگی / از باید و نباید‌های نماز جمعه تا راه‌های جذاب سازی آن

هم‌چنین آیت‌الله سید‌صمصام‌الدین قوامی، امام‌جمعه پردیسان قم در گفت‌وگو با ایکنا از قم، اظهار کرد: نماز جمعه یک نهاد تأثیرگذار و تجلی نظام امامت است، امامت یک منظومه و شبکه است که فرهنگ اهل‌بیت(ع) آن را برای ما به یادگار گذاشته است.

وی ادامه داد: امامت به معنای این است که انسان‌های عادل، صالح و معصوم و پیشتاز در این مقام قرار گیرند و این نظام مسلسل از امام علی(ع) شروع می‌شود و بعد از ایشان جانشینان معصومشان تا امام زمان(عج) و بعد از آن نایبان عام، امام امت اسلامی هستند.

امام‌جمعه پردیسان با اشاره به اینکه پس از امام امت، امام استان، امام شهر، امام روستا، امام محله در این مقام قرار می‌گیرند، افزود: اینان همگی مأموریت واحد و روش مدیریت واحد دارند و این امام‌ها باید به هم متصل باشند تا شبکه مهم امامت در کشور برقرار باشد.

قوامی نماز جمعه را قرارگاه عظیمی دانست و گفت: نماز جمعه انسجام خاصی دارد و معنوی است، با رویکرد فرهنگی، فرهنگ جامعه را پیش می‌برد اما متأسفانه در برخی استان‌ها و شهرستان‌ها از سرمایه عظیم و مؤثر اتصال امام‌جمعه و امام‌جماعت غافل هستیم.

امامت؛ وجه تمایز نظام اسلامی
وی تأکید کرد: طرح شبکه عظیم اتصال بیشتر امام‌جماعت و امام‌جمعه را امسال با جدیت بیشتری دنبال کردیم چرا که این دو در طول هم هستند نه موازی و ساختارمند و روش‌مند هستند که اهدافشان را دنبال می‌کنند؛ مردم نیز تمایز این انقلاب را با دیگر نظامات سیاسی در همین امامت می‌دانند و مایه پیروزی ماست که انقلاب را با عزت روبه‌جلو می‌برد.

امام‌جمعه پردیسان با اشاره به نماز جمعه قم و بهره‌مندی از تنوع، گفت: ائمه‌جمعه قم دارای چهره مردمی هستند و خطبه‌های هر سه ائمه‌جمعه قم بی‌نظیر است و امام‌جمعه‌های استان در رأس این قرارگاه فرهنگی هستند و بنده و سایر ائمه‌جمعه بخش‌های قم زیر نظر قرارگاه استان هستیم.

قوامی ابراز کرد: نسل جوان که گام دوم انقلاب را به دست گرفتند و این نسل مسجد، امام‌جماعت و ائمه‌جمعه را یکی و همراه می‌بیند و این نقطه شکوفایی این شبکه عظیم است و قوی‌ترین و آماده‌ترین شبکه امامت در پردیسان و کاملاً مردمی است.

وی با اشاره به طرح نظریه مدیریت اسلامی و فقه‌الاداره، ادامه داد: این نظریه قوی در اجرا با چالش‌هایی هم روبه‌رو شده که به‌ مرورزمان رفع می‌شوند؛ هم اکنون پردیسان دارای یک امام‌جمعه، سه امام ناحیه و 20 امام محله و 500 امام مجتمع است.

نماز جمعه؛ تجلی نظام امامت
امام‌جمعه پردیسان نبود سالن‌های اجتماعات در مجتمع‌های آپارتمانی پردیسان را یک ضعف دانست و اظهار کرد: در بازدید از برخی مجتمع‌ها دیدم که خودشان مکانی را برای تجمع فرهنگی، نماز جماعت، برگزاری مناسبت‌ها و مجالس انتخاب کرده‌اند و آن را به‌خوبی اداره می‌کنند؛ باید حداقل هر 600 نفر در پردیسان یک امام داشته باشند که این شبکه در حال تکمیل است و تأثیراتش در پردیسان آشکار می‌شود.

قوامی در پایان با اشاره به اینکه شبکه امامت در پردیسان باید الگوی کشوری و پایلوت شود، یادآور کرد: آسیب‌ها و نقاط ضعف پردیسان را هم در نظر داریم و تمام تلاشمان را می‌کنیم تا ریشه‌کن شوند.

انتهای پیام

captcha