مشارکت اجتماعی وظیفه‌ای شرعی است
کد خبر: 3830247
تاریخ انتشار : ۰۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۶
در سلسله مباحث قرآنی حلقه یاوران همت مطرح شد؛

مشارکت اجتماعی وظیفه‌ای شرعی است

کانون خبرنگاران نبأ ــ مدیر دارالقرآن ولایت بصیر ماهشهر گفت: مشارکت در سرنوشت برای افراد از نظر اسلام، نه تنها یک حق بلکه وظیفه‌ای شرعی است.

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ؛ سردار بازنشسته امیر حیات‌مقدم، مدیر دارالقرآن ولایت بصیر ماهشهر، چهارم مردادماه در نشست سلسله مباحث قرآنی حلقه یاوران همت که در این دارالقرآن برگزار شد؛ با اشاره به موضوع مشارکت از منظر قرآن، گفت: مشارکت در سرنوشت برای افراد از نظر اسلام، نه تنها یک حق بلکه یک وظیفه شرعی است.
وی بیان کرد: حضور در امور اجتماعی از جمله انتخابات، امری مشارکتی است که در تعیین سرنوشت جامعه همانند فریضه امر به معروف و نهی از منکر یک تکلیف و وظیفه شرعی محسوب می‌شود.
حیات‌مقدم با بیان اینکه قرآن باید شاخص رفتاری ما باشد، اظهار کرد: کسانی که از مشارکت در صحنه‌های اجتماعی و سیاسی جامعه شانه خالی می‌کنند باید در روز قیامت پاسخ‌گوی این عدم مشارکت باشند؛ چراکه سرنوشت جمعی انسان‌ها همانند کشتی‌نشینان به دست همگی رقم می‌خورد و سعادت و بدبختی انسان‌ها و رهایی از خسران در مشارکت فعال اجتماعی است.
استاندار سابق خوزستان ادامه داد: هر انسانی نسبت به سرنوشت خود و دیگران تکالیف و وظایفی دارد که عدم انجام آن به معنای سقوط و عذاب الهی است؛ زیرا همان‌طوری که شخص نسبت به سرنوشت خود، مسئول است نسبت به سرنوشت دیگران نیز تکلیف دارد.
در ادامه این نشست، فرهاد دورقی از فعالان قرآنی گفت: از نظر قرآن و اسلام، نه تنها تعیین سرنوشت جمعی و مدیریت و تغییر آن، همانند تعیین سرنوشت شخصی خویش یک حق الهی است، بلکه یک مسئولیت و تلکیف الهی و شرعی هم هست.
وی با بیان اینکه انسان هر چند می‌تواند حق فردی و اجتماعی خود را نادیده بگیرد، ولی نمی‌تواند از تکلیف فردی و اجتماعی خویش بگذرد، بیان کرد: مسئولیت به معنای بازخواست و پاسخ‌گویی است و شخص باید پاسخ‌گوی هر انتخاب و رفتاری باشد که در حوزه تکالیف و مسئولیت‌هایش انجام می‌دهد.
این فعال قرآنی اظهار کرد: خداوند در بسیاری از احکام و آموزه‌های دستوری، تعیین سرنوشت فردی و اجتماعی را تکلیف و وظیفه‌ای شرعی قرار داده است. در حوزه عمل اجتماعی از مردم خواسته است تا همان‌گونه که برای تعیین و تغییر سرنوشت خویش به‌سوی سعادت تلاش می‌کنند، نسبت به سرنوشت جمعی حساس باشند و آن را به‌عنوان یک تکلیف و وظیفه برای خود بدانند.
وی گفت: نمی‌توان از بار مسئولیت اجتماعی شانه خالی کرد و به عزلت و گوشه‌نشینی روی آورد، زیرا چنین گوشه‌نشینی به معنای فرار از تکالیف اجتماعی شرعی است و موجب خسران در دنیا و آخرت می‌شود.
حمیدرضا اکبری
انتهای پیام
captcha