بانوان طلبه و معضلات فراروی درس و زندگی
کد خبر: 3830764
تاریخ انتشار : ۲۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۵
یادداشت وارده؛

بانوان طلبه و معضلات فراروی درس و زندگی

گروه حوزه‌های علمیه ــ تطبیق نداشتن واحدهای آموزشی با نیازهای تبلیغی و نیازهای جامعه، نبود شغل و وضعیت بد اقتصادی، انجام توأمان رسالت طلبگی و انجام نقش اصلی مادری و همسری، نبود آموزش مهارت‌های ارتباطی، زندگی و مشکلات دختران مجرد طلبه از جمله آسیب‌هایی است که دامان جامعه را گرفته است.

یکشنبه***27 مرداد*** بانوان طلبه و معضلات فراروی درس و زندگی

زاهره سادات میرجعفری، عضو کارگروه پژوهش مرکز نخبگان حوزه‌های علمیه، در نوشتاری که در اختیار ایکنا قرار داده است می‌نویسد: صحبت راجع به دغدغه‌ها و مشکلات طلاب نیاز به بحث ریشه‌ای دارد، اما باید پذیرفت که مشکلات طلاب جدا از مشکلات جامعه نیست و باید طبق آن برنامه‌ریزی کرد. در این مسیر ضرورت دارد تا اقضائات آینده طلاب را شناسایی و طلاب را طبق آن پرورش داد. پذیرش طلاب خواهر در جامعه مشکلات خاص خودش را دارد و به راحتی میسر نیست. اکنون دیگر واضح است که تطبیق نداشتن واحدهای آموزشی با نیازهای تبلیغی و نیازهای جامعه بسیار آسیب‌زاست.

آموزش و پژوهشهای طلاب آنگونه که باید کاربردی نیست. از لحاظ علمی طلاب به‌گونه‌ای تحصیل نمی‌کنند که بتوانند در جامعه شغل مناسبی پیدا کنند. از سویی وضعیت بد اقتصادی، آمار بانوان طلبه جویای شغل بسیار بالاست، از سوی دیگر باید راهکارهای مناسبی برای طلاب در نظر گرفته شود که از هدف تبلیغی و رسالت طلبگی خود دور نشوند در عین حال بتوانند نیازهای اصلی خود و خانواده‌هایشان را تأمین کرده و از نقش اصلی مادری و همسری خود غافل نشوند.

مشکلات خانوادگی طلبه‌ها به دلیل توقعات و فشارهای جامعه و همین‌طور اقتضائات خاص طلبگی باید بیشتر اهمیت یابد و آموزش مهارت‌های ارتباطی و زندگی و توجه به سبک زندگی طلاب ضروری است. باید گفت برخی طلاب اول زندگی حرف از ایثار و از خودگذشتگی همسر می‌زنند، ولی وقتی به شهرتی دست پیدا می‌کنند به خانواده آنچنان که باید اهمیت نمی‌دهند.

دختران مجرد طلبه مشکلات خاص خود را دارند که باید توجه بیشتری به زمینه‌های ازدواج آن‌ها داشت. برخی طلاب به دلیل رعایت حجب و حیا خواستگاری ندارند و برخی به دلیل غرور بی‌جا هر کسی را لایق خود نمی‌دانند یا به‌دنبال کمالاتی‌اند که بطور مطلق در عالم واقع دست‌نیافتنی است. متأسفانه وجود آمار بالای دختران طلبه مجرد نشانگر آن است که هنوز نتوانسته‌ایم برخی آموزه‌های مهم دینی را بین طلاب درونی سازیم و این نوع نگرش بالطبع آثار خوبی در جامعه نخواهد داشت.

 

انتهای پیام

captcha