تهران به 500 آمبولانس اورژانس نیاز دارد/ 3 تا 5 حمله در روز به پرسنل فوریت‌های پزشکی تهران
کد خبر: 3834623
تاریخ انتشار : ۲۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۶
صابریان در نشست خبری:

تهران به 500 آمبولانس اورژانس نیاز دارد/ 3 تا 5 حمله در روز به پرسنل فوریت‌های پزشکی تهران

گروه سلامت ــ رئیس اورژانس تهران با اشاره به افزایش مأموریت‌های این سازمان در تهران، از نیاز به آمبولانس‌های بیشتر در پایتخت خبر داد.

تهران به 500 آمبولانس اورژانس نیاز دارد/ روزانه 3 تا 5 حمله به پرسنل فوریت‌های پزشکی در تهران صورت می‌گیردبه گزارش خبرنگار ایکنا؛ پیمان صابریان، رئیس اورژانس تهران، در نشست خبری این سازمان به مناسبت روز خبرنگار که صبح امروز در مرکز اطلاع‌رسانی اورژانس برگزار شد، با بیان اینکه روزانه ۳ هزار و ۳۰۰ اعزام بر بالین بیمار از سوی اورژانس انجام می‌شود، گفت: هزار مورد از این مأموریت‌ها به اعزام به بیمارستان ختم می‌شود.
 
وی با بیان اینکه‌ مأموریت‌های اورژانس نسبت به سال گذشته حدود ۳۸ درصد افزایش پیدا کرده، در حالی‌که هیچ افزایش نیرویی نداشته‌ایم، تصریح کرد: تعداد تماس‌ها با اورژانس روزانه بین ۷ هزار و ۵۰۰ تا ۹ هزار و ۵۰۰ مورد است که ۲۰ درصد از این تماس‌ها مزاحم تلفنی هستند. برای مزاحم‌های تلفنی شکایت کردیم و امیدواریم این افراد معرفی شوند. ضمن اینکه یکی از مزاحمین تاکنون نزدیک ۱۵۰ بار به اورژانس زنگ زده است.
 
صابریان در ادامه با اشاره به کاهش زمان اعزام بر بالین بیمار، گفت: این کاهش زمان که از سال گذشته تا کنون اتفاق افتاده منجر به افزایش آمبولانس در انتظار مأموریت شده است. در حال حاضر زمان رسیدن بر بالین بیمار بین ۱۴ تا ۱۶ دقیقه در ساعت‌های مختلف روز است که زمان مناسبی محسوب می‌شود. ضمن اینکه زمان کل مأموریت اورژانس قبلاً ۶۰ دقیقه بود، در حالی‌ که الان به ۵۱ دقیقه رسیده است.
 
رئیس اورژانس تهران یادآور شد: در حال حاضر۲۵۰ آمبولانس و حدود ۲۰۰ موتورلانس در خدمت اورژانس تهران هستند و روزانه تعداد زیادی استقرار آمبولانس در سراسر شهر تهران رخ می‌دهد و با توجه به شرایط مختلف، تعداد این آمبولانس‌ها اضافه یا کم می‌شود.
 
صابریان از افتتاح دویست و سومین پایگاه اورژانس تهران خبر داد و افزود: از سال ۹۶ تاکنون توانسته‌ایم ۷۰ درصد نیاز به پایگاه‌های داخل شهری را رفع کنیم.

وی افزود: در حوزه امداد هوایی هم امسال عملکرد درخشانی داشته و علاوه بر آن خدمات اورژانسی در حوزه پیوند اعضا نیز فعالیت‌های مهمی را انجام داده است؛ در روز گذشته اورژانس هوایی توانست با انتقال دو قلب از یزد به بیمارستان شهید رجایی تهران جان دو نفر را نجات دهد.

کد‌های ۲۴۷ و ۷۲۴ اورژانس
وی با اشاره به اهمیت کد‌های اورژانس برای نجات بیماران و موفقیت‌آمیز بودن این کد‌ها، گفت: کد ۲۴۷ روزانه بین ۸ تا ۱۲ نفر را از مرگ حتمی نجات می‌دهد. این کار با کشور‌های اروپایی برابری می‌کند. سکته‌های مغزی در گذشته منجر به عوارض زیادی برای بیماران می‌شد، در حالی‌که امروزه از طریق اعلام کد ۷۲۴ از سوی پرسنل فوریت‌های پزشکی، روزانه حدود ۱۰ نفر از مرگ حتمی نجات پیدا می‌کنند.

صابریان تصریح کرد: کد ۲۴۷ برای سکته حاد قلبی است، قبلاً فرد با خانواده به اورژانس بیمارستان مراجعه می‌کرد و معمولاً زمان طلایی یک ساعته برای نجات قلب از دست می‌رفت. امروز وقتی فردی دچار سکته قلبی می‌شود، پرسنل اورژانس از او نوار قلب گرفته و نوار او را هما‌ن‌جا به دیسپچ اورژانس ارسال می‌کنند. پس از بررسی نوار از سوی متخصص قلب کشیک در دیسپچ اورژانس چنانچه نوار به نفع سکته حاد باشد به جای اینکه فرد را به اورژانس بیمارستان انتقال دهند مستقیم بیمار را به قسمت کت‌لب فرستاده و بدون اینکه زمان از دست برود فرد نجات پیدا می‌کند.

رئیس مرکز اورژانس تهران ادامه داد: کد ۷۲۴ نیز مربوط به سکته حاد مغزی بوده و وقتی فردی که دچار علائم سکته مغزی شده در تریاژ تشخیص می‌دهند که آیا فرد دچار سکته حاد مغزی شده یا خیر و کارشناس اورژانس این کد را اعلام می‌کند. سپس بیمارستان مقصد فعال شده و بدون هیچ گونه تأخیری بیمار به سی‌تی‌اسکن ارجاع داده می‌شود.

صابریان درباره امدادرسانی ریلی گفت: تعدادی از بیمارستان‌ها نزدیک خطوط مترو هستند. قرار بر این شد که از مترو تونلی به بیمارستان‌های جنرال باز شود تا بتوانیم مجروحان و مصدومان را به بیمارستان منتقل کنیم. قسمتی که مربوط به اورژانس می‌شود تقریبا انجام شده، اما این کار نیازمند همکاری تیمی و بین بخشی است که باید سه دانشگاه علوم پزشکی تهران با یکدیگر همکاری کنند. اورژانس آمادگی کامل برای انجام این کار دارد.

اهمیت آموزش امدادرسانی 
رئیس اورژانس تهران در رابطه با حمله افراد و همراهان بیمار به نیرو‌های اورژانس نیز گفت: روزانه حدود ۳ تا ۵ حمله به نیرو‌های اورژانس صورت می‌گیرد، زیرا اصولاً نیرو‌های اورژانس در صحنه استرس‌زا حاضر می‌شوند که افراد دچار شک شده‌اند. این فضا گاهی منجر به اتفاقاتی برای نیرو‌های اورژانس حاضر در صحنه می‌شود. برای جلوگیری از این کار در درجه اول باید فرهنگ‌سازی کنیم. در ابتدا باید فکر کنیم که آیا کسی می‌تواند کاری انجام دهد یا خیر، باید انتظارات خود را معقول کنیم، برای فردی که دچار حادثه شدید شده یا کهولت سن دارد، نمی‌توان انتظار زیادی داشت. برخی از این حوادث نیز به این دلیل است که نمی‌توانیم قبول کنیم عزیزمان از دست رفته و بخشی هم به دلیل انتظارات غیرمعقول بیماران از پرسنل اورژانس است.

صابریان در ادامه با اشاره به اهمیت آموزش مردم برای نجات جان یکدیگر گفت: یکی از اقداماتی که به شدت پیگیری می‌کنیم، آموزش‌ همگانی است تا اگر فردی از کنار مصدوم عبور می‌کند، بتواند اقدامات لازم را انجام دهد تا نیرو‌های اورژانس بتوانند خود را بر بالین مصدوم برسانند. در این زمینه بهترین کاری که انجام دادیم مربوط به چهارشنبه آخر سال است که نتیجه مناسبی هم داشت.

رئیس مرکز اورژانس تهران در رابطه با مقصد آمبولانس‌های اورژانس به بیمارستان‌ها نیز گفت: انتقال بیمار به وسیله اورژانس باید به سمت بیمارستان دولتی باشد، مگر این‌که بیمار بسیار بدحال باشد که در این صورت به اولین مرکز درمانی منتقل می‌شود. این در شرایطی است که پراکندگی بیمارستان‌ها استاندارد نیست. ضمن اینکه بیمار بدحال فقط از سوی اورژانس تهران انتقال داده می‌شود و بیماری که شرایط نامناسب داشته باشد به هیچ وجه با آمبولانس خصوصی منتقل نمی‌شود.

رئیس مرکز اورژانس تهران یادآور شد: باید به ازای هر ۲۰ هزار نفر یک کد داشته باشیم و می‌توان حساب کرد که تهران به ۵۰۰ دستگاه آمبولانس نیاز دارد. در حال حاضر فقط ۵۰ درصد میزان استاندارد آمبولانس در اختیار اورژانس تهران است.

وی در رابطه با همکاری آتش‌نشانی تهران برای استقرار آمبولانس‌ها گفت: ۱۳۲ پایگاه آتش‌نشانی در تهران وجود دارد که با موافقت شهردار تهران قرار است این پایگاه‌ها در اختیار اورژانس قرار داده شود. در حال حاضر در برخی از پایگاه‌های آتش‌نشانی استقرار آمبولانس داریم و با توجه به اینکه ایستگاه‌های آتش‎نشانی در نقاط استراتژیک واقع شده‌اند، می‌توانند به نیرو‌های اورژانس برای کاهش زمان رسیدن بر بالین بیمار کمک بسیار زیادی کنند و دیگر نیازی به افزایش پایگاه‌های اورژانس نداشته باشیم.

انتهای پیام
captcha