رئیس‌جمهور با اختیارات فعلی و حمایت‌های رهبری قادر به اداره بهتر کشور است
کد خبر: 3835031
تاریخ انتشار : ۲۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۷:۲۵
محمدجواد آرین‌منش:

رئیس‌جمهور با اختیارات فعلی و حمایت‌های رهبری قادر به اداره بهتر کشور است

گروه سیاسی ــ کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به درخواست رئیس‌جمهور برای داشتن اختیارات ویژه در شرایط جنگ اقتصادی، گفت: به اعتقاد من می‌توان با همین اختیارات و منابع موجود از فرصت‌های پدیدآمده به منظور حل مشکلات اقتصادی کشور استفاده کرد. همچنین در صورت لزوم مقام رهبری اختیارات مورد نظر را اگر در مسیر پیشبرد امور باشد، تفویض می‌کنند و این کار را هم البته امروز در قالب شورای عالی هماهنگی اقتصادی انجام داده‌اند.

محمدجواد آرین‌منش، نماینده سابق مجلس شورای اسلامی و کارشناس مسائل سیاسی، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا درباره نیاز امروز کشور به اعطای اختیارات ویژه به رئیس‌جمهور یا ضرورت استفاده بهتر از ظرفیت‌های قانون اساسی از سوی رئیس قوه مجریه گفت: اختیارات قانونی رؤسای قوای سه‌گانه در قانون اساسی دقیقاً مشخص و حدود و ثغور آن نیز تعیین شده است. در قانون اساسی اصل تفکیک قوا آورده شده و اختیارات حاکمیتی در کشور بین رهبری، رؤسای قوا، مجمع تشخیص، شورای نگهبان و برخی دیگر از نهادهای حاکمیتی تقسیم شده است و همه قدرت در اختیار و انحصار یک یا دو نهاد نیست.

داوطلبان ریاست جمهوری با شناخت اختیارات خود نامزد می‌شوند

وی ادامه داد: کسی که می‌خواهد رئیس‌جمهور شود، آگاهانه و با شناخت نسبت به قانون اساسی کشور، داوطلب اداره امور کشور شده و مردم هم انتظار دارند رئیس‌جمهور به وعده‌‌هایی که آگاهانه و براساس اختیارات خود در قانون اساسی داده عمل کند و در مسیر تحقق آنها گام بردارد.

آرین‌منش اظهار کرد: از طرفی امروز شرایط ویژه‌ای بر کشور حاکم بوده و با معضلات فراوان اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مواجه‌ایم؛ نرخ تورم و بیکاری رو به افزایش است، ارزش پول ملی به سرعت کم شده، رکود بی‌سابقه اقتصادی حاکم است، قدرت خرید مردم به شدت کاهش یافته و رشد اقتصادی منفی 5 درصد را تجربه می‌کنیم و صادرات نفتی به حداقل رسیده است. طبیعی است که در شرایط ویژه و خاص نیاز به تصمیمات متناسب بوده و لازم است از حداقل منابع حداکثر بهره‌وری صورت گیرد.

این کارشناس مسائل سیاسی بیان کرد: عقل حکم می‌کند در این شرایط نهادهای موازی کم شود و کارهای تکراری انجام نشود و از ثروت ملی با صرفه‌جویی صیانت شود. اگر این تصمیمات در شوراهای مربوطه اتخاذ شود و توافق و اجماعی بین نهادهای مختلف شکل بگیرد، آنگاه در موضع اجرا رئیس‌جمهور به منزله مجری اداره کشور می‌تواند از منابع حداقلی بهتر استفاده کند.

مسئولان فرافکنی نکنند

وی یادآور شد: از سوی دیگر هم اگر مشکلاتی در کشور وجود دارد مسئولان نباید به فرافکنی روی بیاورند و اگر توانایی لازم را ندارند، با کمبود منابع مواجه‌اند و یا امکان تحقق وعده‌ها را ندارند؛ بهتر است به جای اینکه جملات مبهمی را مانند «عده‌ای نمی‌گذارند کار کنیم» یا «اختیارات کافی نداریم» مطرح کنند، صادقانه علت مشکلات و عدم تحقق وعده‌ها را برای مردم بیان کنند. این مبهم‌گویی‌ها سؤالات بیشتری را در ذهن مردم ایجاد می‌کند و بر مشکلات می‌افزاید. در واقع مسئولان باید علت واقعی مشکلات مانند کاهش صادرات نفتی و کاهش درآمدهای کشور و امثال آن را صادقانه به مردم بگویند.

این نماینده سابق مجلس ابراز کرد: به اعتقاد من می‌توان با همین اختیارات و منابع موجود از فرصت‌های پدیدآمده به منظور حل مشکلات اقتصادی کشور استفاده کرد. همچنین در صورت لزوم مقام رهبری اختیارات مورد نظر را اگر در مسیر پیشبرد امور باشد، تفویض می‌کنند و این کار را هم البته امروز در قالب شورای عالی هماهنگی اقتصادی انجام داده‌اند.

آرین‌منش تصریح کرد: نکته مهم این است که مسئولان باید غیرعادی بودن شرایط کشور را باور کنند تا در این شرایط تصمیمات خاص اتخاذ کنند و نحوه اداره کشور، بودجه‌ریزی و کنار گذاشتن برخی مصارف و هزینه دستگاه‌ها متناسب با این اوضاع و احوال باشد.

وی بیان کرد: در کمال تعجب امروز با وجود آنکه کشور در شرایط غیرعادی است، میزان مصرف انرژی و هزینه‌های زائد هم از سوی دستگاه‌های دولتی در درجه اول و بعد مردم به‌گونه‌ای است که گویی کشور در وضعیت عادی بوده و با مشکلاتی مانند تحریم روبه‌رو نیست؛ دولت می‌تواند از همین اختیارات فعلی برای کاهش هزینه‌های دستگاه‌های حاکمیتی و مدیریت بهتر منابع استفاده کند.

گفت‌وگو از مهدی مخبری

انتهای پیام

captcha