هفته‌ای برای تجلیل از حافظان کل قرآن/ اوج‌گیری مسابقات سراسری
کد خبر: 3835128
تاریخ انتشار : ۲۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۲:۴۷
مروری بر رویدادهای قرآنی هفته /

هفته‌ای برای تجلیل از حافظان کل قرآن/ اوج‌گیری مسابقات سراسری

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ در هفته‌ای که پشت سر گذاشته شد، شاهد تجلیل از 17 حافظ کل قرآن مؤسسه بیت‌الاحزان حضرت زهرا(س) و همچنین آزمون سراسری حفظ کل قرآن مؤسسه مهد قرآن به منظور معرفی و تجلیل از برگزیدگان این طرح بودیم.

جمعه ////// هفته‌ای برای تجلیل از حافظان کل قرآن / اوج‌گیری مسابقات سراسری

به گزارش ایکنا؛ سومین هفته مردادماه در حالی به پایان رسید که در این هفته شاهد شکل‌گیری رویدادهای قرآنی متنوعی در سراسر کشور بودیم؛ رویدادهایی از مسابقات سراسری قرآن کریم، تا تجلیل از حافظان کل قرآن و نیز معرفی اولین فینالیست‌های چهل و دومین دوره مسابقات سراسری قرآن، در این هفته و با توجه به نزدیک شدن به عید سعید قربان و نیز چهارمین سالگرد شهدای قرآنی فاجعه منا، یاد و خاطره این شهدا نه در مراسم‌های رسمی که در اخبار و پیام‌هایی گرامی داشته شد. در ادامه نگاهی گذرا به مهم‌ترین رویدادهای قرآنی این هفته انداخته‌ایم:
اوج‌گیری مسابقات سراسری قرآن
مرحله مقدماتی چهل و دومین دوره مسابقات سراسری قرآن که از روز دهم مردادماه در رشته‌های اذان، مدیحه‌سرایی و دعاخوانی در شهر قم آغاز شده بود در این هفته نیز ادامه یافت، در این هفته متسابقان در رشته‌های قرائت ترتیل، حفظ 10، 20 و کل قرآن کریم رقابت خود را برگزار کردند. بر همین اساس در روز ۲۱ مردادماه رقابت‌ها در رشته قرائت ترتیل برگزار شد، رقابت‌های این رشته تا صبح روز ۲۲ مرداد ادامه دارد. در ادامه نیز شاهد برگزاری مسابقات رشته حفظ کل قرآن کریم طی بازه زمانی ۲۲ تا ۲۶ مردادماه برگزار شد. مسابقات در رشته قرائت تحقیق نیز که آخرین رشته این مسابقات است از روز ۲۶ تا ۳۰ مردادماه در جریان خواهد بود. مسابقات این مرحله در دو نوبت صبح و عصر برگزار می‌شود.

برپایی المپیاد قرآنی عروج
دومین مرحله المپیاد قرآنی «عروج» جامعةالقرآن الکریم و اهل‌البیت(ع)، به صورت همزمان از روز ۱۹ مردادماه در استان‌های تهران، فارس، اصفهان، قم، کرمان، گلستان، همدان، سمنان و سایر شعب تخصصی کشور برگزار شد. طی این آزمون خواهران و برادران در سنین مختلف خردسالان، نوجوانان و بزرگسالان در رشته مفاهیم به صورت کتبی و رشته حفظ هم به صورت کتبی و هم شفاهی با اجزای مشخص شده از سوی مؤسسه با هم به رقابت پرداختند، نتایج این آزمون، همراه با جزئیات و کارنامه شرکت‌کنندگان ۴۸ ساعت پس از برگزاری در پایگاه اینترنتی مؤسسه به نشانی www.jqk.ir قابل دریافت شد.

آغاز پخش تلویزیونی مسابقات سراسری قرآن
پخش تلویزیونی مرحله مقدماتی چهل و دومین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم از صبح روز ۱۹ مردادماه از شبکه قرآن و معارف سیما آغاز شد. بر همین اساس، این دوره از مسابقات به صورت روزانه و هر روز در دو نوبت پخش می‌شود، زمان پخش این مسابقات ساعت ۱۱ صبح و ۱۶ بعدازظهر در نظر گرفته شده است. چهل و دومین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم از روز ۱۰ مردادماه آغاز شده و تا ۳۰ مردادماه ادامه دارد. مرحله مقدماتی این مسابقات تاکنون در رشته‌های اذان، همسرایی و هم‌‌خوانی، دعاخوانی،‌ حفظ ۱۰ و ۲۰ جز و حفظ کل قرآن کریم برگزار شده و طی روزهای آینده مسابقات رشته‌ قرائت، تحقیق نیز برگزار خواهد شد.

غیرحضوری شدن جشنواره قرآنی دانشگاه جامع علمی - کاربردی
جشنواره قرآن و عترت دانشگاه جامع علمی – کاربردی امسال در حالی وارد پانزدهمین دوره خود شده که با تغییرات گسترده‌ای همراه شده است؛ تغییراتی که عمده آن، حول غیرحضوری شدن مسابقات بوده است. در این دوره مسابقات حتی در بخش آوایی (قرائت تحقیق،‌ قرائت ترتیل و حفظ قرآن کریم) که عمدتاً مبتنی بر حضور متسابق و داوران است نیز به صورت غیرحضوری برگزار خواهد شد، تا به این ترتیب شیوه جدیدی از برگزاری مسابقات را شاهد باشیم. جواد محمدزاده، مسئول مرکز فعالیت‌های قرآنی دانشگاه جامع علمی – کاربردی، در مورد دلایل غیرحضوری شدن این جشنواره گفت: بر اساس تصمیمی که اتخاذ شده، امسال بخش‌های آوایی، پژوهشی، فناوری، ادبی و هنری به صورت غیرحضوری و تنها بخش کتبی به صورت حضوری برگزار می‌شود.

بازدید مدیر شبکه قرآن از ایکنا
جواد شیخ‌اکبری، مدیر شبکه قرآن و معارف سیما، صبح روز یکشنبه، ۲۰ مردادماه، با حضور در تحریریه خبرگزاری ایکنا، از سرویس‌های مختلف این خبرگزاری و بخش‌های مختلف سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور بازدید کرد. طی این دیدار مدیر شبکه قرآن و معارف سیما در جریان فعالیت‌های گروه‌های مختلف خبری در ایکنا و نحوه تولید و انتشار اخبار قرآنی قرار گرفت. شیخ اکبری 15 تیرماه طی حکمی از سوی معاون سیمای سازمان صداوسیما به عنوان مدیر شبکه قرآن و معارف سیما معرفی شد.

پیام خادم القرآن به مناسبت سالگرد فاجعه منا
خادم‌القرآن عباس سلیمی، پیشکسوت قرآنی کشور، در این هفته و به مناسبت سالگرد فاجعه منا در پیامی یاد و خاطره شهدای مظلوم فاجعه منا به ویژه شهدای قرآنی این فاجعه، را گرامی داشت. در بخشی از این پیام آمده است: «کینه و عداوت حکام سعودی با امت اسلامی کمتر از بغض و کینه یهود صهیونیست نیست. ما یاد و خاطره یکایک حجاج شهید بیت‌الله‌الحرام به ویژه قرآنیان سرافراز شهید را که با جامه سپید احرام و ترنم آیات قرآن بر لب به دیدار حضرت معبود شتافتند، گرامی داشته و با عرض تبریک و تسلیت مجدد به ملت بزرگ ایران اسلامی به ویژه خانواده محترم حجاج شهید، بر ضرورت پاسخگویی و مسئولیت قاتلان و عاملان کشتار آن کبوتران سپید حرم امن الهی تأکید می‌نمائیم. قرآنیان شهید بیت‌الله‌الحرام! شما مشمول قاعده مرور زمان نیستید و یاد و خاطره شما همواره زنده و جاوید خواهد بود».

برگزاری آزمون اعطای مدرک به حفاظ قرآن
در این هفته همچنین سازمان دارالقرآن الکریم، از برگزاری دومین مرحله چهاردهمین آزمون اعطای مدرک تخصصی به حفاظ قرآن کریم طی نیمه دوم مردادماه سال جاری و به صورت متناوب در استان‌های مختلف کشور خبر داد. بر همین اساس این مرحله از آزمون که به صورت شفاهی برگزار می‌شود، بنا به شرایط استان‌های مختلف و تعداد شرکت‌کنندگان در هر استان در زمان معین شده برپا شده است. در همین راستا نیز آزمون حفاظ در استان تهران در دو بخش آقایان و بانوان برگزار شد که آزمون آقایان طی روز سه‌شنبه، ۲۲ مردادماه و آزمون بانوان نیز از ۲۳ تا ۲۸ مردادماه در محل سازمان دارالقرآن الکریم برگزار می‌شود.

پاسخی به اشکالات وارد شده به انتشار اسامی شرکت کنندگان در مسابقات سراسری قرآن
محمدتقی میرزاجانی، مسئول کمیته فنی چهل و دومین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم، پاسخ برخی ایرادات وارد شده به اسامی و سهمیه شرکت کنندگان در مسابقات سراسری قرآن کریم به خصوص در رشته قرائت تحقیق را داد. وی در این زمینه به خبرنگار ایکنا گفت: بر اساس اسامی اولیه‌ای که از سوی ستاد اجرایی مسابقات در اختیار کمیته فنی قرار گرفت، جدول زمانبندی اولیه یا یک پیش‌نویس تهیه شد. نکته عجیب انتشار این پیش‌نویس بود که نباید این کار صورت می‌گرفت و در مراحل بعد که اسامی کامل شد، یک جدول زمان‌بندی مستند شکل گرفت و همان مبنای برنامه قرار گرفت. میرزاجانی در مورد سهمیه‌ای که برای برگزیده جشنواره مدهامتان در نظر گرفته شده و ایرادی که در این راستا در اسامی منتشر شده وجود دارد نیز بیان کرد: در جدول اسامی و نوبت اجرای شرکت‌کنندگان در رشته قرائت تحقیق یک سهمیه برای نفر اول جشنواره قرآنی مدهامتان و یک سهمیه دیگر با عنوان کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد نگارش یافته بود، در حالی که این سهمیه در جدول باید با نام سهمیه جشنواره قرآنی فرهنگیان آموزش و پرورش درج می‌شد.

برگزاری آزمون ترنم وحی
یازدهمین دوره آزمون سراسری حفظ کل قرآن همراه با ترجمه و تدبر در قرآن «ترنم وحی»، از روز ۲۲ مردادماه، طی بازه زمانی سه روزه و با رقابت حدود ۱۲۰ نفر به میزبانی شهرهای خوانسار و گلپایگان برگزار شد. همچنین در حاشیه این آزمون نهمین همایش ستادی، تخصصی و آموزشی مدیران شعب مهد قرآن استان‌ها و کانون‌های شهرستان‌ها نیز برگزار شد. آیین‌ اختتامیه این آزمون نیز روز پنج‌شنبه ۲۴ مردادماه از ساعت ۹ تا ۱۱ صبح با حضور عبدالهادی فقهی‌زاده، معاونت قرآن و عترت ارشاد در سالن اجتماعات اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلپایگان برگزار شد. معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخشی از صحبت‌های خود در مراسم اختتامیه این آزمون گفت: اگر قرآن کریم را حفظ کردیم و به آن عمل نکردیم، بهره‌ای از معنویت قرآن نبرده‌ایم؛ فهم صحیح قرآن، تلاوت مدبرانه و فهم عالمانه آن است.

اعلام اولین فینالیست های مسابقات سراسری قرآن
ظهر روز ۲۳ مردادماه نتایج مرحله مقدماتی و اسامی راه‌یافتگان به فینال چهل و دومین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم در رشته اذان اعلام شد. بر همین اساس هشت فینالیست رشته اذان در چهل و دومین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم از استان‌های، مازندران، تهران(دو نفر)، قم، گیلان، خوزستان، آذربایجان غربی و یزد هستند. در رشته اذان مسابقات سراسری قرآن کریم مجموعاً ۳۳ نفر از سراسر کشور حضور داشتند که رقابت‌های خود را طی روز دهم و یازدهم مردادماه برگزار کرده بودند.

تجلیل از 17 حافظ کل قرآن
مراسم اختتامیه دوره‌های حفظ تخصصی قرآن‌ کریم موسسه قرآن و عترت بیت الاحزان حضرت زهرا(س) عصر روز ۲۳ مردادماه در مسجد جابری تهران و با حضور جمعی از مدیران این موسسه و نیز مدیران قرآنی کشور برگزار شد. در بخشی از این مراسم حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا شاهسونی با تأکید بر اینکه باید پنج نفر وارد حفظ قرآن شود تا از بین آنها یک نفر موفق به حفظ کل قرآن کریم شود، گفت: برای اینکه ۱۰ میلیون حافظ قرآن کریم داشته باشیم باید ۵۰ میلیون نفر وارد این کار شوند، آیا این موضوع یک سازمان عریض و طویل را نمی‌طلبد؟‌ جالب است که هر روز شنیده می‌شود که فلان وزارتخانه جدید راه‌اندازی خواهد شد، اما زمانی که اسم قرآن می‌آید، بحث تحمیل بودجه به کشور و موضوعاتی از این دست را پیش می‌کشند. من اعتقاد دارم برای تحول عظیم قرآنی در کشور به چنین جایگاه و وزارتخانه‌ای نیاز داریم. در بخش دیگری از این مراسم، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمصطفی حسینی، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه به بیان سخنان کوتاهی پرداخت و گفت: در قرآن کریم بر این موضوع که اشراف امت پیامبر حاملان قرآن هستند، گفت: شریف‌ترین افراد امت پیامبر(ص) افرادی هستند که قرآن را در سینه دارند. در آیه ۴۹ سوره مبارکه عنکبوت جایگاه قرآن سینه مؤمنان بیان شده است. اینکه انسان در محضر قرآن باشد و روزانه این آیات را بخواند، خیلی خوب است، اما افرادی که قرآن را در سینه دارند، درجات بزرگی دارند. در قرآن آمده است که بعد از انبیاء، علما و سپس حاملان قرآن گرامی‌ترین افراد هستند. این سعادت بزرگی است که انسان صبح و شام در محضر قرآن کریم باشد.

انتهای پیام

captcha