هشدار‌های مربوط به فضای سایبری گسترش می‎‏یابد
کد خبر: 3835202
تاریخ انتشار : ۲۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۱:۱۲
رئیس پلیس فتا در گفت‏‏‎وگو با ایکنا:

هشدار‌های مربوط به فضای سایبری گسترش می‎‏یابد

گروه فناوری اطلاعات ــ رئیس پلیس فتا با بیان اینکه هشدار‌های مربوط به فضای سایبری گسترش پیدا می‎‏کند، گفت: مدیریت استفاده صحیح از فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی نیازمند آشنایی خانواده‌ها و نوجوانان با آسیب‌ها و تهدید‌های این بستر الکترونیکی بوده و ارائه برنامه‌های لازم آموزشی در مدارس در بهره‌گیری از این امکانات نقش مهم تربیتی و آگاه‌سازی ایفا خواهد کرد.

سردار وحید مجید، رئیس پلیس فتا، در گفت‎وگو با ایکنا؛ با اشاره به اهمیت آموزش مواجهه با فضای مجازی برای خانواده‌ها و صیانت از کودکان در برخورد با آسیب‌ها وخطرات این فضا و همچنین اقدامات پلیس در این زمینه گفت: امروزه والدین باید بدانند که قبل از ورود کودک به فضای مجازی باید فرصت‌ها و تهدید‌ها‌ی این فضا را به کودکشان آموزش دهند تا با آگاهی وارد فضای مجازی شود.

وی افزود: والدین باید بدانند همانطور که در فضای واقعی مراقب فرزند خود هستند، در فضای مجازی هم باید مراقب آن‌ها باشند. برای این مراقبت ضمن آموزش از نرم افزار‌های کنترل کودک هم می‌توانند استفاده کنند. البته اپراتور‌های خدمات مخابراتی نیز در بهبود وضعیت کودکان آنلاین تلاش‌هایی را در سال‌های اخیر داشته‌اند تا آینده کودکان برخط امروزی، امن و صیانت از آن‌ها از یک دغدغه و معضل به تدریج به یک موضوع عادی روزمره تبدیل شود.

رئیس پلیس فتا با بیان اینکه برنامه‌های بسیار متعددی در حوزه اطلاع‌رسانی و ارتقای سطح آگاهی و سواد اینترنتی در لایحه‌های مختلف برای خانواده‌ها و کودکان پیش‌بینی و اجرا کرده‌ایم، ادامه داد: حوزه‌های آموزشی پلیس فتا در ستاد پلیس تبیین و به صورت گسترده در تمام استان‌ها توزیع می‌شود. در بخشی از استان‌ها هم آموزش‌ها با توجه به حوزه جرایم‌ سایبری خاص، شیوع و پراکندگی و با توجه به شدت و ضعفی که جرایم دارد، تعریف می‌شود.

مجید با تأکید بر اینکه این آموزش‌ها در حوزه نمایشگاه‌ها و مقاطع مختلف تحصیلی و در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی به صورت عمومی و تخصصی در سطح جامعه ادامه دارد، به ایکنا گفت: در سایت پلیس هم این آموزش‌ها را برای استفاده همگان قرار داده‌ایم.

با مشارکت و همکاری دستگاه‌های مرتبط از جمله وزارت ارتباطات، طرح کوآ با هدف آگاه‌سازی خانواده‌ها و دانش‌آموزان از عواقب استفاده نامناسب از فضای مجازی و راه‌های کنترل مخاطرات شبکه‌های اجتماعی اجرا شد
وی در خصوص ارتباط و تعامل پلیس فتا و آموزش و پرورش در خصوص ارتقای سواد رسانه‌ای و مجازی دانش‌آموزان هم گفت: ارتباطات و تعاملات خوب و متعددی را با وزارت آموزش و پرورش داشته‌ایم و سعی کردیم به صورت استانی این ارتباطات را تقویت کنیم. برای مثال در آذربایجان غربی ارتباط خوبی در سطح مدارس برای ارائه آموزش‌ها برقرار شده است.

مجید ادامه داد: همچنین با توجه به هماهنگی‌های انجام شده مقرر شد تا هشدار‌های مربوط به فضای سایبری گسترش پیدا کند. با مشارکت و همکاری دستگاه‌های مرتبط از جمله وزارت ارتباطات، طرح کوآ با هدف آگاه‌سازی خانواده‌ها و دانش‌آموزان از عواقب استفاده نامناسب از فضای مجازی و راه‌های کنترل مخاطرات شبکه‌های اجتماعی اجرا شد.

رییس پلیس فتا با بیان اینکه این طرح برای تمامی دانش‌آموزان مقاطع ابتدایی تا دبیرستان ادامه دارد، افزود: متناسب با مقاطع تحصیلی و گروه‌های سنی دانش‌آموزان، برنامه‌های این طرح در راستای افزایش مهارت مقابه با آسیب‌های فضای مجازی با بهره‌گیری از اساتید و کارشناسان مجرب اجرایی می‌شود. با توجه به اینکه آموزش نقش اساسی در هویت‌بخشی و آشنایی نسل جوان با بهره‌گیری صحیح از ارتباطات ایجاد شده در فضا‌های مجازی ایجاد خواهد کرد، در این راستا طرح کوآ با هدف صیانت از دانش‌آموزان و والدین در بهره‌گیری از فضای مجازی در نظر گرفته شد.

وی تأکید کرد: مدیریت استفاده صحیح از فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی نیازمند آشنایی خانواده‌ها و نوجوانان با آسیب‌ها و تهدید‌های این بستر الکترونیکی است و ارائه برنامه‌های لازم آموزشی در مدارس در بهره‌گیری از این امکانات نقش مهم تربیتی و آگاه‌سازی را ایفا خواهد کرد.

انتهای پیام
captcha