چگونه خطرات و تهدید‌های شبکه‌های اجتماعی را کم کنیم
کد خبر: 3835348
تاریخ انتشار : ۲۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۸

چگونه خطرات و تهدید‌های شبکه‌های اجتماعی را کم کنیم

گروه فناوری اطلاعات ــ براساس گزارش رسمی سایت‌های بین‌المللی انتشار بدافزارها در شبکه‌های اجتماعی افزایش یافته و این امر باعث شده تا امنیت کاربران شبکه‌های اجتماعی به شدت آسیب دیده و مورد سوءاستفاده‌های گوناگون قرار گیرند، اما با رعایت مواردی می‌توان خطرات و تهدید‌های شبکه‌های اجتماعی را کم کرد.

به گزارش ایکنا؛ امروزه شبکه‌ها و سایت‌های اجتماعی میلیون‌ها کاربر را از سراسر دنیا به خود جلب کرده‌اند. کاربرانی که شاید کمترین اطلاع و آگاهی را از کارکرد این شبکه‌ها داشته باشند. براساس گزارش رسمی سایت‌های بین‌المللی انتشار بدافزارها در شبکه‌های اجتماعی افزایش یافته است و این امر باعث شده تا امنیت کاربران شبکه‌های اجتماعی به شدت آسیب دیده و مورد سوءاستفاده‌های گوناگون قرار گیرند. اما با رعایت مواردی که در ادامه اشاره شده است، می‌توانید خطرات و تهدید‌های شبکه‌های اجتماعی را کم کنید.
 
محدودیت انتشار اطلاعات شخصی
در مورد میزان اطلاعات شخصی که در شبکه‌های اجتماعی ارائه می‌دهید، مراقب و محتاط باشید. یک راه معمول مجرمان سایبری برای نفوذ به حساب کاربری شما به‌وسیله کلیک کردن بر روی لینک «رمز عبور خود را فراموش کرده‌اید؟» است. آنها با پاسخ به سؤال امنیتی می‌توانند به درون حساب کاربری راه یابند. مجرمان سایبری سعی می‌کنند پاسخ این سؤالات را در پروفایل شخصی و یا در پست‌هایی که فرد در صفحه شبکه اجتماعی قرار می‌دهد، پیدا کنند. در نتیجه اگر شما اطلاعات بیشتری را در پروفایل و یا صفحه خود ارائه کرده باشید کار را برای هکر جهت پیدا کردن جواب سوال‌های امنیتی و نفوذ به حساب کاربری راحت‌تر کرده‌اید. اگر شبکه‌های اجتماعی به شما اجازه می‌دهند که خودتان سؤال‌های امنیتی را ایجاد کنید، پرسش‌هایی مطرح کنید که مطمئن هستید جواب آن‌ها با یک جستجوی سریع در اینترنت بدست نمی‌آید.

رعایت احتیاط در مورد کلیک کردن بر روی لینک‌ها
حتی اگر لینک در پیامی است که از سوی دوست شما فرستاده شده است در هنگام کلیک کردن بر روی آن با احتیاط باشید، به این علت که ممکن است اطلاعات حساب کاربری دوست شما سرقت شده باشد و با استفاده از آن در حال ارسال لینک‌های مخرب به لیست تماس‌های او باشند.

در مورد شخصی که به عنوان دوست در شبکه‌های اجتماعی او را قبول می‌کنید، بیشتر دقت کنید
ممکن است سارقان هویت به منظور دریافت اطلاعات شما، پروفایل‌های جعلی ایجاد کنند. افراد همیشه آن چیزی که می‌گویند، نیستند.

نشانی سایت شبکه اجتماعی را خودتان به طور مستقیم در مرورگر تایپ کنید
اگر شما بر روی لینکی کلیک کنید که شما را به سمت وب سایت شبکه‌های اجتماعی از طریق یک ایمیل یا دیگر وب‌سایت‌ها هدایت کند، ممکن است در حقیقت آن یک مورد فیشینگ باشد که سایت اصلی را جعل کرده است و کاملا شبیه به سایت اصلی به منظور فریب کاربران طراحی شده است تا کلمات عبور و رمز آن‌ها را بدست آورد؛ این مسئله نه تنها در مورد شبکه‌های اجتماعی صدق می‌کند، بلکه در موارد دیگر نیز باید با احتیاط بود.

مراقب برنامه‌های جانبی که در شبکه‌های اجتماعی نصب می‌کنید، باشید
بسیاری از سایت‌های شبکه‌های اجتماعی به شما اجازه دانلود برنامه‌های جانبی را می‌دهند که شما می‌توانید از طریق آن‌ها کار‌های بیشتری را در صفحات شخصی خود انجام دهید. با این حال، مجرمان سایبری می‌توانند از این برنامه‌های جانبی برای سرقت اطلاعات افراد استفاده کنند بدون آن که فرد متوجه شود.
 
این را بدانید که هر اطلاعاتی که شما در شبکه‌های اجتماعی ارسال می‌کنید دائمی است. قبل از آن که هر مطلبی را ارسال کنید به خوبی در مورد آن فکر کنید.

تنظیمات حریم خصوصی
از تنظیمات حریم خصوصی به منظور اینکه بتوانید کنترل کنید چه کسانی اطلاعات شخصی شما را مشاهده کنند، استفاده کنید. سیاست‌های حریم خصوصی سایت و شبکه اجتماعی را که از آن استفاده می‌کنید، مطالعه نمایید و بدانید که آن شبکه اجتماعی از اطلاعات شما چه استفاده‌هایی می‌کند.

هرگز از رمز‌های یکسان برای چند حساب کاربری استفاده نکنید
این مسئله فقط مربوط به شبکه‌های اجتماعی نیست، بلکه برای تمامی حساب‌ها باید این امر رعایت شود. رعایت این مسئله باعث می‌شود، در صورتی که به یکی از حساب‌های شما نفوذ شود، حساب دیگر در معرض خطر قرار نگیرد.

اجازه ندهید سایت شبکه اجتماعی دفترچه نشانی ایمیل شما را اسکن کند

هنگامی که شما حساب کاربری خود را ایجاد می‌کنید، ممکن است از شما سؤال شود که آیا می‌خواهید دوستان خود را پیدا کنید؛ با ارائه آدرس ایمیل خود، سایت می‌تواند دفترچه آدرس ایمیل شما را به منظور پیدا کردن دوستان شما اگر در شبکه اجتماعی باشند برسی و اسکن کند. همچنین سایت از این اطلاعات استفاده می‌کند و اطلاعات را برای تمام افراد لیست تماس می‌فرستد.

استفاده از شبکه‌های اجتماعی در محل کار، اقدام درستی نیست
دسترسی به سایت‌های شبکه‌های اجتماعی در محل کار از طریق سیستم‌ها و کامپیوتر‌های محل کار شما را با ریسک حملات ویروسی مواجه می‌کند. برای مثال، با باز کردن پیوست یک ایمیل و یا با کلیک کردن بر روی لینک دانلود یک برنامه، کامپیوتر محل کار شما می‌تواند آلوده به بدافزار‌ها و برنامه‌های مخرب شود و اطلاعات مورد سرقت قرار گیرد.
 
در پایان باید گفت مهم‌ترین عامل ارتقای امنیت کاربران و خانواده در فضای مجازی افزایش مهارت خود کاربران در استفاده از فضای مجازی است. سواد رسانه‌ای کاربران نقشی بسیار اساسی در کاهش آسیب‌های فضای مجازی و افزایش امنیت و ایمنی خانواده‌ها دارد، چرا که اعضای خانواده با مهارت و سواد رسانه‌ای بیشتر می‌توانند امنیت بیشتری در فضای مجازی داشته باشند. کاربران دارای مهارت و دانایی بیشتری هنگام حضور در شبکه‌های اجتماعی و مرور وب سایت‌ها و ... و در باز نشر مطالب و محتوا در فضای مجازی دقت و وسواس بیشتری به کار می‌برند.
 
انتهای پیام
captcha