ضرورت ادغام اکثر بانک‌های دولتی/ چرا نیروی انتظامی باید بانکداری کند؟
کد خبر: 3835447
تاریخ انتشار : ۲۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۷
تقوی بیان کرد:

ضرورت ادغام اکثر بانک‌های دولتی/ چرا نیروی انتظامی باید بانکداری کند؟

گروه اقتصاد ــ استاد بازنشسته اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی بیان کرد: باید اکثر بانک‌های دولتی ادغام شوند و توجه بیشتری هم به بانک‌های خصوصی شود، چراکه بانک‌های خصوصی کارآمدتر هستند.

کمیته ادغام بانک‌های نظامی، الصاق برچسب وابستگی به بانک سپه را در دستور کار بانک‌های انصار، قوامین، مهر اقتصاد، حکمت ایرانیان و مؤسسه کوثر قرار داده و به آنان ابلاغ کرده که لازم است تا اوایل شهریورماه جاری، این برچسب در زیر تابلوها و پشت شیشه تمام بانک‌های نظامی نصب شود. طبق ابلاغیه فوق قرار شده تمام شعب بانک‌های ادغامی از ۲۹ مرداد تا اول شهریور به صورت همزمان تابلوی خود را تغییر داده و عبارت وابسته به بانک سپه را نصب کنند.

مشکل تعدد بانک‌ها در کشور ما و همچنین تعدد شعبات آنها که به طرز عجیبی بسیار زیاد است برای مدت مدیدی مورد انتقاد برخی فعالان اقتصادی و کارشناسان این حوزه بوده است. بنابراین اکنون این امید وجود دارد که با ادغام تعدادی از این بانک‌ها اندکی از بار مشکلات اقتصادی و بانکی کشور کاهش پیدا کند.

مهدی تقوی، کارشناس مسائل اقتصادی و استاد بازنشسته اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره اقدام دولت برای ادغام بانک‌ها و مزایای این اقدام اظهار کرد: بانک‌هایی که ادغام می‌شوند در واقع بانک‌های ضعیفی هستند و به صرفه نیست که به فعالیت خود ادامه دهند. از سوی دیگر این اقدام باعث صرفه‌جویی در اقتصاد و کاهش هزینه‌ها نیز خواهد شد. از سوی دیگر وقتی بانک‌ها ادغام شوند تعدادی از شعبات آنها به فروش می‌رسد. بنابراین معتقدم اقدام خوبی در حال انجام است.

مزایای ادغام بانک‌ها

وی با بیان اینکه ادغام بانک‌ها منجر به ارائه خدمات بهتر به مشتریان خواهد شد، ادامه داد: وقتی بانک‌ها ادغام شوند، بانک‌های پرقدرتی ایجاد خواهند شد. بانک‌هایی همانند قوامین، حکمت ایرانیان و ... بانک‌های کوچکی هستند، اما هرچقدر که یک بانک بزرگتر شود پرقدرت‌تر هم خواهد شد و به سودآوری بیشتری هم می‌رسد. بنابراین خواهد توانست خدمات بهتری ارائه دهد و مشتریان نیز به میزان بیشتری از تسهیلات بانکی برخوردار شوند.

تقوی با اشاره به مشکلات بانکداری برخی نهادهای نظامی و غیراقتصادی یادآور شد: از سوی دیگر موضوع این است که چرا برخی نهادها که ماهیت آنها فعالیت بانکی و اقتصادی نیست باید بانکداری کنند. برای مثال بانک قوامین متعلق به نیروی انتظامی است، اما سؤال این است که چرا نیروی انتظامی باید بانکداری کند؟

تعدد بانک‌های خصوصی منجر به ایجاد رقابت می‌شود

این کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به مشکلاتی که بانک‌های کشور با آن مواجه هستند، بیان کرد: بسیاری از بانک‌ها با چنین مشکلاتی مواجه هستند که دولت به فکر ادغام آنها افتاده است. بانک سپه هم متعلق به نظامی‌هاست. بنابراین اگر این بانک‌ها ادغام شوند و بانک‌های پرقدرتی شکل بگیرند بهتر از آن است که هر نهادی برای خودش یک بانک تأسیس کند.

وی درباره نتایج تعدد بانک‌ها در کشور گفت: البته تعدد بانک‌ها لزوماً چیز بدی نیست بلکه مشکل این است که اکثر بانک‌ها، دولتی و یا متعلق به برخی نهادها باشند. اتفاقاً هرچقدر بانک‌ها بیشتر باشند رقابت بین آنها زیادتر خواهد شد و هنگامی‌که این رقابت ایجاد شد آنها هم سرویس خوب به مشتری ارائه خواهند داد. بنابراین خصوصی بودن بانک‌ها مشکلی ایجاد نمی‌کند، بلکه این بانک‌های دولتی هستند که باعث ایجاد مشکل در اقتصاد کشور ما شده‌اند.

اکثر بانک‌های دولتی باید ادغام شوند

استاد بازنشسته اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به کارایی بیشتر بانک‌های خصوصی نسبت به بانک‌های دولتی تصریح کرد: معتقدم باید اکثر بانک‌های دولتی ادغام شوند. البته بانک‌های خصوصی بانک‌های کارآمدتری هستند. همیشه بخش خصوصی کارایی بیشتری از بخش دولتی در اقتصاد دارد بنابراین دولت باید توجه بیشتری به این بخش داشته باشد که خیلی خوب هم کار می‌کند.

تقوی با اشاره به وضعیت تعدد بانک‌ها در کشورهای پیشرفته یادآور شد: بنده لندن را می‌توانم مثال بزنم که وضعیت بانک‌های آن را از نزدیک مشاهده کرد‌ه‌ام. آنجا بانک‌های متعددی وجود دارد و رقابت بین آنها هم زیاد است و در نتیجه همه آنها سرویس‌های خوبی به مشتری ارائه می‌دهند و هم اینکه این رقابت منجر به این خواهد شد که وضع مشتریان هم بهتر شود.

دولت توجه بیشتری به بانک‌های خصوصی کند

وی ادامه داد: در ایران هم از اولین باری که بانک اقتصاد نوین به عنوان یک بانک خصوصی شکل گرفت تا به امروز ثابت شده که بانک‌های خصوصی به خوبی در اقتصاد کشور کار می‌کنند. بنابراین لازم است توجه بیشتری به این بخش کار شود، چراکه بهتر از آن است که بانک‌های کشور ما محدود شده یا تک‌بانک داشته باشیم.

این کارشناس مسائل اقتصادی در پایان در پاسخ به این سؤال که این اقدام تا چه اندازه می‌تواند به دخالت برخی نهادها در اقتصاد پایان دهد؟ گفت: در واقع یکی از اهداف اصلی این اقدام همین است. وقتی هم که ادغام شوند می‌توانند سرویس‌های بهتری ارائه دهند و دخالت آن نهادها در اقتصاد هم کاهش پیدا کند.

انتهای پیام

captcha