نگاهی به دلایل افزایش قدرت داعش در افغانستان
کد خبر: 3835865
تاریخ انتشار : ۲۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۲

نگاهی به دلایل افزایش قدرت داعش در افغانستان

گروه هنر ــ نگاهی به حضور داعش در افغانستان و مروری بر دلایل قدرت گرفتن این گروه تروریستی در این کشور عنوان موضوعی است که در مستند این هفته «10 دقیقه» (10 minutes) مورد نقد و بررسی قرار می‌گیرد.

به گزارش ایکنا، مستند «10 دقیقه» ضمن اشاره به تاریخچه حضور داعش در افغانستان از سال ۲۰۱۴ به بحث و گفت‌‌وگو پیرامون دلایل این حضور از جمله شکست این گروه تروریستی و عدم موفقیت آن‌ها در عراق و سوریه و در نتیجه افزایش توجه آن‌ها به شرق می‌پردازد. در این برنامه راه‌اندازی شاخه داعش در افغانستان توسط حافظ سعیدخان تحت عنوان «داعش خراسان» و پوشش فعالیت‌های آن در گستره وسیعی شامل افغانستان، جمهوری‌های تازه استقلال یافته و بخش‌هایی از پاکستان، ایران، هند و چین مورد نقد و تبادل نظر قرار می‌گیرد.

در ادامه این گزارش آمده، عوامل قدرتمند شدن داعش در این منطقه از جمله فقر گسترده، دولت مرکزی ضعیف، حضور نیرو‌های خارجی و دخالت بازیگران بین‌المللی به منظور تامین منافع متنوع از جمله آمریکا مورد واکاوی قرار خواهد گرفت. حمایت عربستان از حضور داعش در راستای شعله‌ور کردن آتش فرقه‌گرایی و ترویج وهابیت در این منطقه، مخالفت روسیه با این حضور به دلیل تهدید‌های امنیتی احتمالی از سوی جمهوری‌های تازه استقلال یافته و مخالفت ایران با فعالیت داعش و هر گروه تروریستی دیگر در منطقه به دلیل برهم زدن صلاح و امنیت کشور‌های منطقه از جمله محور‌های مورد بحث در این برنامه به شمار می‌رود.
 
مستند «۱۰ دقیقه» به تهیه‌کنندگی مهدی عرب دوشنبه، 28 مردادماه، ساعت ۲۱:۱۵ از شبکه پرس تی وی پخش می‌شود و تکرار آن چهارشنبه، 30 مردادماه ساعت ۰۳:۱۵، پنجشنبه ساعت ۰۹:۱۵، جمعه ساعت ۰۸:۰۰ و شنبه ساعت ۱۷:۱۵ پخش خواهد شد.
 
انتهای پیام
captcha