چرا باید «کودتای نقاب به روایت اسناد» را بخوانیم
کد خبر: 3836034
تاریخ انتشار : ۲۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۰
هفت نکته درباره «قدر مطلق یک توطئه»؛

چرا باید «کودتای نقاب به روایت اسناد» را بخوانیم

گروه ادب ــ کتاب «کودتای نقاب به روایت اسناد» که به همت مؤسسه فرهنگی ــ هنری مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شده، ویژگی‌هایی دارد که خواندن آن در سالروز کودتای نوژه فرصت مناسبی است.

چرا باید «کودتای نقاب به روایت اسناد» را بخوانیمبه گزارش خبرنگار ایکنا؛ کتاب «قدر مطلق یک توطئه (کودتای نقاب به روایت اسناد)»، تألیف شاداب عسگری و اسماعیل قمریان معمره به همت مؤسسه فرهنگی ــ هنری مرکز اسناد انقلاب اسلامی روانه بازار نشر شد. این کتاب، که حاوی اسناد تازه منتشر شده درباره کودتای نقاب (نوژه) است، چند ویژگی حائز اهمیت دارد که مطالعه آن را ضرورت می‌بخشد:

۱- مهم‌ترین ویژگی این کتاب، سند محوری آن است. «قدر مطلق یک توطئه» با محوریت اسناد کودتای نقاب، به تحلیل، تبیین و واکاوی این واقعه مهم تاریخی می‌پردازد و می‌کوشد از لابه‌لای اسناد دیده نشده، این کودتا را بررسی کند. در این رابطه بیش از ۱۷۰ عنوان سند در کتاب منتشر شده که می‌تواند گره‌های تاریخی فراوانی را باز کند.

۲- در این کتاب برای نخستین بار درباره اولین کودتایی که از طریق یک گروه از خلبانان نیروی هوایی حدود یک سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی در شرف تکوین بود و نیز درباره عوامل و عناصر شرکت‌کننده در آن که به همت نهاد‌های انقلاب شناسایی و دستگیر شدند به صورت مبسوط صحبت شده است.

۳- یکی دیگر از ویژگی‌هایی که کتاب «قدر مطلق یک توطئه» را متمایز کرده، بررسی نقش بازیگران اصلی کودتا با تکیه بر اسناد است. برای اولین بار در این مجموعه اسامی ۳۵۹ نفر از کودتاچیان با ذکر رده سازمانی‌شان و نیز جزئیاتی از سوابق آن‌ها منتشر شده است که می‌تواند برای خوانندگان جذاب باشد.

۴- توجه و تمرکز بر عملکرد مؤثر نیرو‌های ارتش که نقش اصلی را در کشف و خنثی کردن کودتای نقاب داشتند، دیگر ویژگی ممیزه این اثر است.

۵- در این کتاب بهره‌گیری از اعترافات کودتاچیان، که برای اولین بار به طور مبسوط منتشر می‌شود، هم حائز اهمیت است. اعترافات و مصاحبه‌ها که به گونه‌‌ای جزء به جزء در کتاب آورده شده، خواننده را در حال و هوای دادگاه‌های کودتاچیان قرار می‌دهد.

۶- ویژگی دیگر «قدر مطلق یک توطئه» آن است که در خلال صفحات آن به بیان نکات مغفولی پرداخته می‌شود که تاکنون در کتب دیگر بدان اشاره نشده است. برای مثال می‌توان به بررسی نقش بهائیان در کودتا، حضور و نقش مستشاران آمریکایی در هدایت عملیات، چگونگی و معیار انتخاب افراد کودتاچی، نقش سران ساواک و ارتش شاهنشاهی در این توطئه و... اشاره کرد.

۷- رفع ابهامات درباره کودتای موسوم به نوژه هم از دیگر ویژگی‌های این کتاب است، به طوری که در صفحات این مجموعه و با تکیه بر اسناد، بر شبهات موجود درباره افشای کودتای نقاب از طریق حزب توده یا سایر احزاب و گروهک‌های معاند، چگونگی رفتار با خانواده کودتاچیان بعد از محرز شدن اتهام آنها، تعداد خلبانان محکوم به اعدام و ... پاسخ داده می‌شود. از این‌ رو خط پایانی بر شبهات موجود درباره کودتای نقاب از دیگر ویژگی‌های برجسته «قدر مطلق یک توطئه» است که ما را ترغیب می‌کند این کتاب را بخوانیم.

انتهای پیام

captcha