انتقاد یک ناشر از غفلت مسئولان برای حضور در نمایشگاه کتاب کشورهای فارسی زیان
کد خبر: 3836088
تاریخ انتشار : ۲۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۸

انتقاد یک ناشر از غفلت مسئولان برای حضور در نمایشگاه کتاب کشورهای فارسی زیان

حاجی آبادی از غفلت چندین ساله مسئولان برای حضور در نمایشگاه کتاب کشورهای فارسی زبان انتقاد کرد.

به گزارش ایکنا، باشگاه خبرنگاران جوان نوشت: رضا حاجی آبادی مدیر مسئول انتشارات هزاره ققنوس درباره حضور ایران در نمایشگاه های کتاب کشورهای همسایه، فارسی زبان و کشورهایی که در حوزه تمدنی ایران اسلامی هستند، گفت: برای حضور در نمایشگاه های کتاب کشورهای دیگر نباید نفع ناشران را در نظر بگیریم بلکه باید نفع ادبیات را هم در نظر بگیریم و ببینیم اقدامات مسئولان به نفع ادبیات این مرز و بوم هست یا نه؛ این تصمیمی که برای حضور ایران در نمایشگاه های کتاب کشورهای همسایه، فارسی زبان و کشورهایی که در حوزه تمدنی ایران اسلامی هستند همان بخشی بود که از آن غافل شده بودیم.

وی با بیان اینکه  به جای حضور در نمایشگاه های کتاب کشورهای هم زبان بیشتر سراغ کشورهای اروپایی رفتیم که در آنجا موفق نبودیم، گفت: همزمان و با توجه به اهمیت حضور در کشورهای هم زبان که مورد غفلت واقع شده است  از حضور در نمایشگاه های کشورهای دیگر غفلت نکنیم.

حاجی آبادی گفت:بحث ترویج ادبیات فرهنگی مملکت را در کشورهای دیگر فراموش نکنیم.چون هدفمان این است که ادبیات فرهنگ و هنر این مرز و بوم در جهان معرفی شود و  باید جنبه جهانی حضور ایران در نمایشگاه های کتاب کشورهای دیگر درنظر گرفته شود.

مدیر مسئول انتشارات هزاره ققنوس از لزوم حضور ایران در نمایشگاه های کتاب منطقه و حضور قوی تر در نمایشگاه های کتاب منطقه و جهانی گفت: اگرچه کشورهای آسیایی و خاورمیانه از نظر فرهنگی به ما نزدیک تر هستند و حضور در نمایشگاه های کتاب این کشورها راحت تر است و هزینه زیادی ندارد  اما تنها نباید در نمایشگاه های کتاب این منطقه حاضر شویم بلکه باید در نمایشگاه هایی هم حاضر شویم که در آن می توان تبادل فرهنگی انجام داد و به ترویج فرهنگ کشورمان در جهان هم توجه کرد.

حاجی آبادی با اشاره به لزوم اولویت بندی برای حضور در نمایشگاه های کتاب کشورهای دیگر اشاره و بیان کرد: ما از سر عادت به نمایشگاه های کتاب کشورهای دیگر می رفتیم همانطور که هر ساله از سر عادت در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران حاضر می شویم بدون آنکه هیچ برآوردی از نتایج شرکت در این نمایشگاه ها داشته باشیم. اولویت بندی برای حضور در نمایشگاه های کتاب کشورهای دیگر لازم است اما نباید این اولویت بندی براساس  صرفه جویی های اقتصادی  برای حضور در نمایشگاه های کتاب کشورهای دیگر پیش برود بلکه باید به ترویج فرهنگ و هنر ایرانی در نمایشگاه های کتاب کشورهای دیگر توجه کنیم.

وی ادامه داد: گاهی حضور در نمایشگاه کتاب کشورهای عربی بیشتر از حضور در نمایشگاه کتاب بولونیا برایمان سودمند است و نتایج بهتری در اثر این حضور نصیبمان می شود.مدت زمان زیادی است به حضور ایران در نمایشگاه کتاب کشورهای آفریقای جنوبی به دلیل دوری این کشورها از ایران و مسائل مالی حاضر نمی شویم درصورتی که ادبیات این کشورها در حوزه های شعر سپید و رمان به ادبیات کشور ما نزدیک است. اگر کتاب های ایرانی درست ترجمه و در نمایشگاه های کتاب این کشورها عرضه شود به معرفی ادبیات ایران کمک می کند. 

مدیر مسئول انتشارات هزاره ققنوس تصریح کرد: نمایشگاه هایی که جنبه جهانی دارد در اولویت حضور ایران در نمایشگاه های کتاب کشورهای دیگر قرار بگیرد و این نمایشگاه ها نباید از فهرست اولویت هایمان خارج شود از این رو با تعامل با ناشران در این نمایشگاه ها حاضر شویم.

حاجی آبادی گفت:اگر نمی توانیم به نمایشگاهی مانند شانگهای چین برویم یک حمایت مختصر از ناشران مختلف انجام شود. چهار ناشر به طور مستقل در نمایشگاه حاضر باشند تا نیازی به حضور دولت در نمایشگاه نباشد و به معرفی فرهنگ این مملکت کمک شود.

انتهای پیام

captcha