نظام اخلاقی ابن‌سینا مغفول مانده است/ پذیرش 71 مقاله از 135 اثر ارسالی
کد خبر: 3837076
تاریخ انتشار : ۰۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۰

نظام اخلاقی ابن‌سینا مغفول مانده است/ پذیرش 71 مقاله از 135 اثر ارسالی

گروه فرهنگی ـ معاون فرهنگی دانشگاه بوعلی سینا با اشاره به اینکه نظام اخلاق ابن‌سینا از ابعادی است که مغفول مانده است، گفت: باید نظام اخلاقی ابن‌سینا موردتوجه، بررسی و معارفه قرار گیرد تا همگان نسبت به شخصیت والای این حکیم و به‌طور خاص نظام اخلاقی ایشان آگاهی یابند.

نظام اخلاقی ابن‌سینا مغفول مانده است/ پذیرش 71 مقاله از 135 اثر ارسالی به دبیرخانه همایشبه گزارش ایکنا از همدان، اکبر عروتی موثق، معاون فرهنگی دانشگاه بوعلی سینا، امروز، 2 شهریورماه، در همایش ملی اخلاق علمی و کاربردی با محوریت اندیشه‌های حکیم بوعلی سینا گفت: ابن‌سینا از مفاخر بین‌المللی است.

معاون فرهنگی دانشگاه بوعلی سینا ادامه داد: امروزه یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین مسئولیت‌های علمی و پژوهشی دانشگاه‌ها و مراکز علمی بازنشر و تکریم شخصیت‌های علمی است.

دبیر علمی همایش بابیان اینکه آثار حکیم بوعلی به زبان‌های مختلف فرانسوی، روسی، انگلیسی، لاتین و ... ترجمه‌شده است، افزود: شخصیت فیلسوف و نابغه مشرق زمین بوعلی‌سینا شخصیتی تأثیرگذار در دنیا محسوب می‌شود به‌گونه‌ای که بسیاری از شخصیت‌های قرون‌وسطی متأثر از اندیشه‌های این حکیم بزرگ است.

وی با اشاره به اینکه ابن رشد به‌عنوان یکی از فیلسوفان مطرح مغرب زمین است، گفت: بااین‌وجود گرایش بسیاری از اندیشمندان قرون‌وسطی متأثر از ابن‌سینا است که این گرایش تا به امروز نیز ادامه‌دار بوده است.

عروتی با اشاره به اینکه بخش گسترده‌ای از اندیشه‌های ابن‌سینا برآمده از اندیشه دینی، اسلامی و تفکر خود حکیم است، بیان کرد: بر اساس تحقیقات دانشمندان 25 درصد از متافیزیک ابن‌سینا برگرفته از فلسفه ارسطو بوده و مابقی به فلسفه اسلامی این دانشمند بازمی‌گردد.

وی با طرح این مسئله که امروز تا چه اندازه قدردان چنین گوهری ارزشمندی هستیم، گفت: امروز چندین کلاس ابن‌سینا شناسی در سطح دانشگاه و حوزه‌های علمیه ما برگزار و تا چه اندازه اقدامات جدی در این راستا صورت می‌پذیرد!! به‌حق که این سینا در کشور خود مظلوم است حال‌آنکه در کشور‌های غربی روزبه‌روز شاهد ترجمه و چاپ آثار این حکیم دانشمند هستیم.

معاون فرهنگی دانشگاه بوعلی سینا با اشاره به اینکه نظام اخلاق ابن‌سینا از ابعادی است که مغفول مانده است ادامه داد: باید نظام اخلاقی ابن‌سینا موردتوجه، بررسی و معارفه قرار گیرد تا همگان نسبت به شخصیت والای این حکیم و به‌طور خاص نظام اخلاقی ایشان آگاهی یابند.

این عضو هیئت‌علمی دانشگاه بوعلی ادامه داد: کمیته علمی اولین همایش ملی اخلاق علمی و کاربردی با محوریت اندیشه‌های حکیم بوعلی سینا از 26 دی‌ماه در دانشگاه بوعلی راه‌اندازی و ارسال مقالات آغاز شد که با استقبال خوبی نیز مواجه شد.

وی بیان کرد: طی زمان ارسال آثار تا هفته نخست مردادماه، 135 مقاله به دبیرخانه همایش ارسال شد که از این تعداد 71 مقاله موردپذیرش قرار گرفت از این تعداد 15 مقاله به‌صورت پوستر و مابقی به‌صورت ارائه در همایش امروز انجام می‌گیرد.

انتهای پیام

captcha