برگزاری چهارمین نشست ایسا برای تبدیل نوآوری‌های دانشمندان جهان اسلام به محصول
کد خبر: 3837431
تاریخ انتشار : ۰۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۸

برگزاری چهارمین نشست ایسا برای تبدیل نوآوری‌های دانشمندان جهان اسلام به محصول

گروه جامعه - در چهارمین نشست بین‌المللی ایسا که با هدف تبدیل نوآوری‌های دانشمندان جهان اسلام به محصول، طی آبان‌ماه برگزار می‌شود، علاوه بر حضور نوآوران و سرمایه‌گذاران، شاهد حضور تسهیل‌گران که بتوانند ارتباط بهتر صنایع و نوآوران را فراهم کنند، خواهیم بود.

تسهیل‌گران در نشست ایسا حضور می‌یابند/ مشارکت هشت کشور آسیایی و اروپاییبه گزارش خبرنگار ایکنا؛ نشست خبری اعلام فراخوان چهارمین نشست بین‌المللی آشنایی صنایع با دستاورد‌های دانشمندان جهان اسلام (EISA) امروز یکشنبه سوم شهریورماه، با حضور مهدی صفری، معاون اسبق اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه و دبیر چهارمین نشست بین‌المللی ایسا در محل بنیاد علم و فناوری مصطفی(ص) برگزار شد.

مهدی صفری در این نشست با بیان اینکه در کنار برگزاری جایزه مصطفی(ص) که جایزه‌ای بین‌المللی است، بحث برای برگزاری نشستی برای ارتباط نوآوران و صنایع مطرح شد، بیان کرد: پس از برگزاری جایزه مصطفی(ص) در سه سال گذشته، نشستی برگزار شد و درباره این موضوع بحث شد که چه کاری می‌توان انجام داد تا نوآوری‌های دانشمندان جهان اسلام به محصول برسد و بتوان برای آن‌ها چه در کشور‌های اسلامی و حتی غیر اسلامی بازاریابی کرد.

وی در ادامه افزود: نشست ایسا بعد از نشست بررسی این موضوع، شکل گرفت. هدف از تشکیل دبیرخانه ایسا این بود که نوآوری‌های دانشمندان کشور‌های اسلامی و سرمایه گذار‌ها در جهت ارائه محصول در کشور‌های اسلامی و بعد‌ها در دنیا باشد. پس از برگزاری نشست اول، ۴۰ تفاهم‌نامه میان دانشمندان و شرکت‌های سرمایه‌گذاری منعقد شد که تا کنون ۱۵ مورد آن به طور جدی پیگیری شده است.

در نشست امسال و این دوره، حضور تسهیل‌گران ارتباط صنایع و نوآوران را خواهیم داشت. تلاش می‌شود این تسهیل‌گران ابتدا از کشور‌های اسلامی و پس از آن از کل دنیا در این نشست حضور داشته باشند
وی بیان کرد: نشست‌های قبلی ایسا که در طول دو سال و نیم گذشته برگزار شده است، به میزبانی کشور‌های عمان و پاکستان بوده است. ایسا به نوعی یک پلتفرم است تا در این پلتفرم، زمینه توسعه فعالیت شرکت‌های متوسط و کوچکی که نیاز به توسعه کار و محصول خود دارند، با معرفی به سرمایه‌گذاران، فراهم شود.

دبیر چهارمین نشست ایسا با بیان اینکه تاکنون و در نشست‌های قبلی، سرمایه گذاران، نوآوران و شرکت‌ها حضور داشته‌اند، اما تسهیل‌گر نداشته‌ایم، گفت: در نشست امسال و این دوره، حضور تسهیل‌گران ارتباط صنایع و نوآوران را خواهیم داشت. تلاش می‌شود این تسهیل‌گران ابتدا از کشور‌های اسلامی و پس از آن از کل دنیا در این نشست حضور داشته باشند.

به گفته دبیر نشست چهارم ایسا؛ علاقه‌مندی شرکت‌ها برای همکاری با این نشست گسترش یافته است. شاید این دیدگاه وجود داشته باشد که کشور‌های خارجی علاقه‌ای به سرمایه‌گذاری و مشارکت نداشته باشند، اما این نشست مانند یک پلتفرم امکان حضور و نقش‌آفرینی شرکت‌ها را فراهم می‌کند.

دبیر چهارمین نشست ایسا افزود: تا کنون ۱۰ تسهیل‌گر در زمینه‌های متعدد برای شرکت در این نشست تأیید شده و در این برنامه حضور خواهند داشت. ۵۰ شرکت‌کننده و سرمایه‌گذار تقاضا برای مشارکت داشتند که از میان آن‌ها تا کنون ۱۵ مورد انتخاب شده‌اند. روند مشارکت و انتخاب شرکت‌کنندگان تا زمان برگزاری نشست چهارم ادامه خواهد داشت.

مشارکت 8 کشور در نشست چهارم
صفری با بیان اینکه تعداد کشور‌های شرکت‌کننده در این نشست، تا کنون هشت مورد از قاره‌های آسیا، آفریقا و آمریکا هستند، افزود: تنها از کشور آمریکا تا کنون دو شرکت‌کننده، تقاضای شرکت در این نشست را داشته‌اند که در دست بررسی است. شرکت‌کنندگان خارجی برای شرکت در این نشست از کشور‌های عمان، پاکستان، قزاقستان، مالزی، ترکیه، سوئد، آلمان و نروژ بوده‌اند.

وی گفت: پارک پردیس، کارخانه نوآوری که بخشی از این پارک است، تمام صندوق‌های نوآوری در کشور، شبکه پارک‌های علم و فناوری جهان اسلام، مؤسسه خدمات نوآوری بازار ایرانیان، دانشگاه صنعتی شریف و دبیرخانه D ۸  از جمله سازمان‌ها و نهاد‌های همکار داخلی، در نشست چهارم هستند. نشست ایسا در جهت تقویت هم‌افزایی میان کشور‌های اسلامی از نوآوری تا اختراع و سرمایه‌گذاری و حتی ارائه محصول نهایی در بازار را پیگیری می‌کند. امید داریم در آینده‌ای نزدیک بسیاری از کشور‌های اسلامی با این پلتفرم همکاری کنند و فضایی بین‌المللی برای فعالیت شرکت‌های اسلامی فراهم شود.

صائم ستارزاده، دبیر اجرایی این نشست هم طی سخنانی با بیان اینکه ایسا به معنای آشنایی صنایع با دستاورد‌های دانشمندان جهان اسلام است، گفت: برای ما مهم است که شرکت‌کنندگان یک سطح از شاخصه‌های دانش را دارا باشند. این نشست با نمایشگاه اشتباه گرفته نشود! در این نشست شرکت‌های متناظر در حوزه‌های مختلف دور هم جمع می‌شوند و هر کدام جایگاه خاص خود را خواهند داشت. بخشی از این نشست برای ملاقات شرکت‌ها و نوآوران با سرمایه‌گذاران در نظر گرفته می‌شود. قسمتی هم برای ارزیابی نیاز‌ها و مشکلات شرکت‌ها و نوآوران خواهد بود. همچنین برگزاری کارگاه‌ها و ورکشاپ‌های متعدد، از دیگر برنامه‌های جانبی این نشست دو روزه خواهد بود.

به گفته دبیر اجرایی نشست چهارم ایسا؛ نوآورانه و علمی بودن اثر، قابلیت تجاری سازی، حجم بازار احتمالی، احتمال تنزل‌یابی، بحث امکان ارتباط با فناوری ایده از جمله شاخصه‌های اصلی پذیرش آثار و ایده‌ها در این نشست است. همچنین آثار رسیده نهایتا توسط کارشناسان در سه حوزه انرژی، آب و سلامت ارزیابی، تأیید و یا رد می‌شوند.

وی افزود: فراخوان از امروز، سوم شهریورماه، آغاز می‌شود و علاقه‌مندان می‌توانند برای شرکت در این نشست تا پایان شهریورماه به وب‌سایت نشست ایسا به نشانی eisa.mstfdn.org مراجعه کنند.
فراخوان از امروز، سوم شهریورماه، آغاز می‌شود و علاقه‌مندان می‌توانند برای شرکت در این نشست تا پایان شهریورماه به وب‌سایت نشست ایسا به نشانی eisa.mstfdn.org مراجعه کنند


۱۸ و ۱۹ آبان‌ماه سال جاری، نشست چهارم ایسا در محل پارک پردیس و کارخانه نوآوری که در این پارک مستقر است، برگزار خواهد شد. افتتاحیه این نشست هم در دانشگاه صنعتی شریف برگزار می‌شود. همچنین ورکشاپ‌های متعددی در ضمن برپایی این نشست برپا خواهد بود.

یادآور می‌شود، نشست ایسا، فرصتی را ایجاد می‌کند تا نیاز‌های گروهی از جامعه علمی و آکادمیک شرکت‌کننده در نشست برطرف شود و بتوانند دستاورد‌های خود را در حوزه تولیدات و خدمات فناوری به بازار‌های جدید با تمرکز بر جهان اسلام معرفی کند.

انتهای پیام
captcha