اگر استرس دارید، با شماره تلفن امدادی ۵۳۷ تماس بگیرید!
کد خبر: 3837462
تاریخ انتشار : ۰۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۹:۱۲
در کارگاه مهارتی مقابله با تنش‌ها شغلی مطرح شد

اگر استرس دارید، با شماره تلفن امدادی ۵۳۷ تماس بگیرید!

یک روانشناس با آموزش یک نوع مهارت تنفسی مبتنی بر ۵ ثانیه دم، ۳ ثانیه حبس هوا و ۷ ثانیه بازدم آن را شبیه یک تلفن امداد‌رسان برای مقابله با استرس دانست.

به گزارش ایکنا؛ عصر یکشنبه در قالب یک کارگاه مهارت آموزی مشارکتی برای مدیران و کارکنان خبرگزاری مهر، شیوه هایی برای مدیریت استرس در موقعیت های مختلف زندگی به ویژه در موقعیت های شغلی آموزش داده شد. در این کارگاه محسن لواسانی، عضو هیأت علمی دانشگاه در رشته روانشناسی و مشاوره خانواده با اشاره به اینکه کل زندگی شبیه به حلقه ای است که در بیرونی ترین بخش آن ارتباطات هر فرد قرار گرفته و در حلقه های درونی تر وضعیت جسمی و عصبی جای دارد، گفت: بیرونی ترین حلقه که ارتباطات است از همه مهم تر است و مدیریت ارتباطات فردی کمک می کند تا از پس موقعیت های مختلف از جمله استرس بربیاییم.

سه مهارت برای شروع ارتباط

وی افزود: بهترین شیوه ارتباطات فردی نوع صمیمانه است، با این حال صمیمیت باید همراه با صراحت و صداقت باشد. به نوعی برای شروع فرایند ارتباط با هر شخصی (نزدیکان، همکاران و اعضای خانواده) باید با صراحت و صداقت شروع کرد و ارتباط را صمیمانه به پیش برد. البته پیشبرد این فرایند باید در ۹۰ ثانیه انجام شود، چرا که افراد در شروع هر ارتباط تنها در ۹۰ ثانیه اول است که خوب به صحبت های مخاطب گوش می دهند. [اشاره به تمرکز افراد در برقراری ارتباط و آمادگی برای برقراری یک رابطه]

رابطه میان استرس و عزت نفس

سپس لواسانی به موضوع استرس پرداخت و با مرتبط دانستن میزان «استرس» و «عزت نفس» افراد به طرح این موضوع پرداخت که میزانی از استرس در زندگی لازم است و اگر استرس نداشته باشیم زندگی یکنواخت می شد و گفت: هنگامی که بین توانایی فرد با مسأله ای که با آن مواجه می شود یک هماهنگی و توازن (تعادل) برقرار باشد، فرد در شرایط استرس تعادلی است. اما اگر توانایی فرد ضعیف تر از حل مسأله اش باشد دچار استرس می شود. برعکس آن هم صادق است و در صورتی که توانایی مان بیشتر از نیاز حل یک مسأله باشد فرد را آرامش در بر می گیرد که این حالت هم نمودی از یک «استرس خوب» است.

دو نوع استرس را بشناسید

در ادامه این استاد دانشگاه با تفکیک بین استرس حاد و مزمن گفت: استرس حاد زمانی است که در یک شرایط خاص دچار استرس می شویم و این حالت در زمان کوتاهی (به عنوان مثال ۲۰ دقیقه) در فرد ماندگار است. اما استرس های مزمن مربوط به شرایطی است که فرد مسأله ای دارد که همواره با آن دست به گریبان است. به عنوان مثال رئیسی که شرایط استرس زایی در محیط کارتحمیل می کند یا همسری که برای شریک زندگی اش شرایط استرس زای مزمنی را بوجود می آورد.

لواسانی با اشاره به اینکه یکی از نشانه های استرس فکری درگیر بودن با یک نوع مسابقه ذهنی و تمایل به زیاد کار کردن است، ادامه داد: مشکلاتی برای خوابیدن یا بیدار شدن، تمرکز نداشتن، توانایی نداشتن در مورد کنترل افکار و زودرنجی هم نشانه هایی از همین استرس فکری است.

یک تقسیم بندی سه گانه از خانواده ها

وی با تعریف سه نوع خانواده «اجتنابی»، «اضطرابی» و «امن» گفت: در خانواده های اجتنابی افراد به کسی اعتماد نمی کنند و حرفی میان اعضای آن رد و بدل نمی شود. در نوع اضطرابی افراد حرف می زنند تا تنها مشکل حل شود و در نوع سوم افراد حتی دیدگاه های انتقادی شان را نسبت به هم بیان می کنند و هیچ نوع حالتی از ترس در میان اعضای آن مشاهده نمی شود.

شماره تلفن امدادی ۵۳۷ چیست؟

این استاد دانشگاه همچنین با اشاره به اینکه ارتباطی میان نوع تنفس افراد و استرس وجود دارد، گفت: یکی از تکنیک های مناسب برای مقابله با استرس توانایی درست نفس کشیدن است. اگر افراد تنفس شان را بهبود بخشند شرایط استرس زا را هم بهتر تحمل می کنند.

وی ادامه داد: در مورد بهتر تنفس کردن یک کد وجود دارد با عنوان «۵۳۷» که شبیه به شماره تلفن های سه رقمی امدادی است با این تفاوت که در صورت به کار بردن آن خود فرد به امدادرسانی حال خود می پردازد. استفاده از این کد به این شکل است که فرد تمرین کند تا در ۵ ثانیه عمل دم را از راه بینی انجام دهد، ۳ ثانیه نفس خود را حبس کند و در ۷ ثانیه هوای بازدم را به آهستگی از دهان خود خارج کند.

سه راهکار الف برای مقابله با استرس

در بخش های دیگری از این کارگاه مهارت آموزی مدیران و کارکنان به طرح سوالات خود پرداختند و چند تست شناسایی میزان استرس شخصی را انجام دادند. لواسانی در این بخش با اشاره به اینکه یکی از بهترین راه های مقابله با استرس، اقدام کردن به جای دست دست کردن است، گفت: سه راهکار اقدام کردن، ارزیابی کردن درست از خود و رسیدن به آگاهی بیشتر می تواند به هر فردی کمک کند تا استرس را از خود دور کند. به ویژه که با رسیدن به آگاهی فرد به شناخت بهتری از خود و محیط می رسد و استرس در فرد نمی ماند.

انتهای پیام

captcha