خطر ترویج اسلام بدون عمل در برخی مجالس عزاداری
کد خبر: 3839399
تاریخ انتشار : ۱۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۳
مدیرگروه سیره‌نگاری پژوهشکده علوم حدیث بیان کرد:

خطر ترویج اسلام بدون عمل در برخی مجالس عزاداری

گروه حوزه‌های علمیه ــ مدیرگروه سیره‌نگاری پژوهشکده علوم حدیث گفت: اولین آسیب در عزاداری‌ها، ترویج اسلام بدون عمل در برخی مجالس است؛ یعنی گاهی گفته می‌شود که مهم‎‌ترین کار گریه و عزاداری است، در حالی که عزاداری باید انسان را مؤمن‌تر، راستگوتر و وفادارتر به عهد کند و برخی گناهان رایج در جامعه را کاهش دهد، در غیر این صورت باید بیندیشیم که شاید راه را اشتباه می‌رویم.

سیدمحمود طباطبایی‌نژادحجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمود طباطبایی‌نژاد، مدیرگروه سیره‌نگاری پژوهشکده علوم حدیث مؤسسه دارالحدیث، در گفت‌وگو با ایکنا؛ با تأکید بر اینکه هر کار خوبی می‌تواند آسیب‌ها و رهزن‌هایی داشته باشد، گفت: شیطان وقتی از درگاه الهی رانده شد، از خداوند مهلت خواست تا مدتی معین بتواند همه انسان‌ها را، جز انسان‌های مخلص، گمراه و منحرف کند؛ بنابراین انسان‌های غیرمعصوم حتی در کارهای خوبی هم که انجام می‌دهند می‌توانند در معرض خطر باشند.

وی افزود: افراد منحرف خودشان به شیطان درس می‌دهند و نیازی به راهنمایی او ندارند، ولی مؤمنان همیشه در معرض خطر وساوس شیطانی و هواهای نفسانی هستند؛ بنابراین دائماً امور خیری را هم که انجام می‌دهیم باید پایش کنیم.

نظارت و پایش مجالس

طباطبایی‌نژاد با بیان اینکه برخی مناسک مانند عزاداری برای محرم، منسکی اجتماعی، اثرگذار، پرمخاطب و به ویژه مؤثر در اقشار اثرگذار اجتماعی یعنی جوانان و نوجوانان هستند، اظهار کرد: این مجالس از حساسیت بیشتری برخوردارند و باید کنترل و پایش بیشتری داشته باشند.

مدیرگروه سیره‌نگاری پژوهشکده علوم حدیث مؤسسه دارالحدیث با بیان اینکه عزاداری برای امام حسین(ع) با آسیب‌هایی مواجه بوده و امروز هم این مسئله وجود دارد و باید از آن جلوگیری شود، بیان کرد: اولین آسیب پیرامون این مناسک ترویج اسلام بدون عمل است؛ گاهی گفته می‌شود که مهم‎‌ترین کار گریه و عزاداری صرف است و با گریه گناهان انسان پاک می‌شود.

وی افزود: عزاداری و حتی خود اهل بیت(ع) وسیله برای رسیدن به خدا هستند و نه هدف؛ بنابراین نمی‌توان گفت که گریه بدون پایبندی به عمل می‌تواند مورد پسند باشد؛ حتی اگر توسل به اهل بیت(ع) واجب است به خاطر رسیدن به توحید و قرب الهی است؛ بنابراین عزاداری و گریه‌ای که انسان را مؤمن‌تر نکند و او را به وادی بی‌عملی سوق دهد مورد پسند اهل بیت(ع) نیست.

ترویج ولایت بدون عمل

طباطبایی‌نژاد تأکید کرد: عزاداری باید ما را مؤمن‌تر از قبل، نمازخوان‌تر، راستگوتر و وفامندتر به عهد و پیمان کند و دوری از دروغ و برخی گناهان رایج در جامعه را کاهش دهد و اخلاق را تقویت کند، وگرنه در غیر این صورت باید بیندیشیم که شاید راه را اشتباه می‌رویم.

مدیرگروه سیره‌نگاری پژوهشکده علوم حدیث مؤسسه دارالحدیث با بیان اینکه برخی به بعضی از روایات استناد می‌کنند که تنها قبول ولایت ائمه(ع) برای سعادتمند شدن کافی است، تصریح کرد: قطعاً پذیرش ولایت ائمه(ع) لوازمی دارد که مهم‌ترین آن عمل در راستای فرمایش آنان است که در قرآن از آن به عمل صالح تعبیر می‌شود؛ ائمه(ع) بیشترین سختی و رنج را برای دین و برای ترویج اعمال صالح در جامعه متحمل شده‌اند؛ امام حسین(ع) این همه سختی و در نهایت شهادت را به جان خرید تا نماز، امر به معروف و نهی از منکر، مبارزه با ظلم و طاغوت و ترویج قرائت قرآن در جامعه رواج یابد؛ بنابراین آیا درست است که ولایت بدون عمل ترویج شود؟

غلو و سخنان خلاف واقع

این پژوهشگر و محقق حوزه علمیه  بیان مطالب خلاف واقع و گاه دروغ را از دیگر آفات متوجه این منسک اجتماعی برشمرد و بیان کرد: باید روش عزاداری خود را هم مبتنی بر سیره ائمه(ع) قرار دهیم؛ هیچ کسی در طول زندگانی ائمه(ع) از ایشان سخن خلاف واقعی نشنیده است؛ به تعبیر عباس عقاد، بنی‌امیه 60 سال پدر امام حسین(ع) را سب کردند، ولی دشمن حتی یک اشکال نتوانست بر امام حسین(ع) بگیرد و تنها جرمی که سبب شد تا این رفتار را با او و خاندانش بکنند شورش علیه حکومت بود؛ بنابراین وقتی ائمه(ع) حاضر نیستند برای اقامه واجبات و ترک محرمات سخنی خلاف واقع بگویند، برخی با چه مجوزی برای عزاداری که مستحب است سخنان خلاف واقع را برای خود تجویز می‌کنند.

مدیرگروه سیره‌نگاری اهل بیت(ع) پژوهشکده علوم حدیث با بیان اینکه غلو از دیگر آفات در این زمینه است، اظهار کرد: اینکه برخی، صفات الهی برای ائمه(ع) می‌تراشند سبب می‌شوند تا هم شیعه متهم شود و هم شأن اهل بیت(ع) مورد اهانت قرار گیرد؛ برای توصیف ائمه(ع) چه نیازی به غلو داریم؛ شأن ایشان حتی اگر براساس منابع اهل سنت مثل تاریخ طبری هم بیان شود، باز آن قدر بالا و والاست که نیازی به این نوع کارها نیست. 

بیان احکام در مجالس عزا

طباطبایی‌نژاد با تأکید بر اینکه باید شور مراسم عزا همراه با شعور باشد، تصریح کرد: خوب است در مجالس عزا مقداری احکام مبتلابه برای مردم بیان شود؛ معرفت مردم را بالا ببریم، نماز اول وقت مورد توصیه و تأکید قرار بگیرد و مهم‌تر اینکه وعاظ و مداحان هر چه می‌گویند، خودشان بیشتر و پیشتر از مردم به آن پایبند باشد.

این محقق و پژوهشگر ادامه داد: اگر انبیا و ائمه(ع) از زهد، پرهیز از دنیاطلبی، معنویت و عبادت و اخلاق سخن می‌گفتند، خودشان بیشتر و پیشتر از مردم به آن متعهد بوده و عمل می‌کردند.

وی با بیان اینکه عزاداری که بار آن بر دوش مادحان است تهییج بُعد احساسی انسان است، اظهار کرد: معرفت دینی و تقویت بعد عقلانی با به‌کارگیری روحانیون و واعظان فرهیخته حوزه باید در کنار این بُعد احساسی قرار بگیرد، وگرنه انحرافات فکری و اخلاقی در کمین مجالس خواهد بود.

طباطبایی‌نژاد تأکید کرد: برخی از مردم تنها در همین ایام به مسجد و حسینیه و مجالس پا می‌گذارند و در طول سال اهل این مکان‌ها نیستند. بنابراین باید فرصت را خیلی غنیمت بدانیم و برای تأثیرگذاری دائمی، برنامه‌ریزی داشته باشیم و لازمه آن تقویت معرفت فرد به خدا، ائمه(ع) و دستورات دینی و همچنین احکام شرعی است.

انتهای پیام 

captcha