معنای دقیق کلمات عاشورا و تاسوعا چیست
کد خبر: 3839973
تعداد نظرات: ۲۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۰

معنای دقیق کلمات عاشورا و تاسوعا چیست

گروه اندیشه ـ عاشورا و تاسوعا فراتر از معنای ساده عددی، باریک‌اندیشی‌هایی دارند؛ التاسوعا یعنی جایی که بتوان ظرفیت را بالا برد و فراخی ایجاد کرد و العاشوراء نیز جایی است که میل به معاشرت و رفاقت و مصاحبت نمایان می‌شود؛ از این رو عاشورا یعنی روزی که میل معاشرت و رفاقت با امام(ع) به شدت بالا می‌رود.

اکثر قریب به اتفاق اهل لغت این تصور را داشته‌اند که چون عشر و عاشر از یک ریشه‌اند و واقعه کربلا هم در دهم ماه محرم اتفاق افتاده است پس عاشورا یعنی دهم محرم؛ و بر همین قیاس تاسوعا را نیز که با تسع و تاسع شباهت ظاهری دارند روز نهم ماه محرم گفته‌اند. اما این معنا به دلایل زیر اشتباه است:
 
- آیا واژه عاشورا برای دهم ماه‌ها دیگر نیز به کار می‌رود؟ مثلاً آیا شنیده شده است که کسی به دهم ماه رجب هم عاشورا گفته باشد؟ یا این مفهوم مختص دهم ماه محرم است؟
- آیا اگر امام حسین(ع) مثلاً در یازدهم محرم شهید می‌شد، آنگاه تاسوعا با عاشورا عوض می‌شد و عاشورا واژه دیگری داشت؟
- آیا اعراب قبل از این واقعه به دهم محرم عاشورا و نهم محرم تاسوعا گفته می‌شده است؟ در هیچ منبعی حداقل در مورد تاسوعا چنین چیزی وجود ندارد.

- در ریاضی اعداد قاعده خود را دارند و هر قاعده‌ای که بر شمارش اعداد حکم کند بر سلسله اعداد هم حاکم خواهد بود. اعداد بر خلاف کلمات استثناپذیر نیستند؛ به طور مثال در کلام عرب اعداد این گونه شمارش می‌شوند: اول – ثانی - ثالث - رابع ... و یا اولاً – ثانیاً - ثالثاً - رابعاً و... چنان چه تاسوعا و عاشورا در زمره اعداد باشند باید قاعده‌پذیر باشند؛ یعنی باید بتوان بقیه اعداد را هم به همان سیاق تلفظ کرد؛ مثل تاسوعا – عاشورا – ثامونا – سابوعا-..، اما می‌بینیم که بقیه اعداد از این قاعده پیروی نمی‌کنند؛ لذا نمی‌توانیم دلیلی داشته باشیم که تاسوعا و عاشورا عدد هستند تا از قاعده شمارش پیروی کنند و این دو روز هیچ ربطی به اعداد ندارد بلکه معنای دیگری دارند.

عاشورا؛ روز معاشرت با امام(ع)

عشر به کسر عین و عشرت، به معنای معاشرت و مصاحبت است. معاشر به ضم میم یعنی مصاحب و عاشر اسم فاعل عشر است که خودش ثلاثی مجرد اسم مصدر عشرت است. خداوند می‌فرماید: «وَ عاشِرُوهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ» (نساء/۱۹) با زنان آن گونه که شایسته آنان است معاشرت کنید. عشیر یعنی همدم و رفیق؛ «وَ لَبِئْسَ الْعَشِیر ُ» (حج/۱۳) چه بد دوستی انتخاب کرده‌اند و چه بد معاشر و رفیقی است.

العاشور از ریشه عشر به کسی گفته می‌شود که معاشرت خصلت او باشد. العاشوراء جایی که میل به معاشرت و رفاقت و مصاحبت نمایان می‌شود و افراد میل معاشرت خود را با کسی که مورد نظر است عرضه می‌کنند؛ و عاشورا مبالغه است از میل به معاشرت؛ یعنی روزی که میل معاشرت و رفاقت با امام(ع) به شدت بالا می‌رود.
 
تاسوعا؛ روزی برای وسعت ظرفیت
 
با خارج شدن عاشورا از سلسله اعداد، عدد بودن تاسوعا نیز مورد تردید قرار می‌گیرد و معنی نهم را از دست می‌دهد. اتسع به فتح الف یعنی گروه‌های ۹ نفره شدند. اما اتسع به کسر الف یعنی وسعت پیدا کرد - گشاد شد - فراخ گردید. اتساع یعنی گسترده شدن و گشاد شدن. بالا رفتن ظرفیت. اتساع شرائین؛ یعنی رگ‌ها گشاد شدند و ظرفیت شان برای عبور خون زیاد باشد. التاسوع چیزی که فراخی و گستردگی و ظرفیت اش زیاد باشد؛ و بالاخره التاسوعا یعنی جایی که بتوان ظرفیت را بالا برد و فراخی ایجاد کرد؛ و تاسوعا این معنی را پیدا می‌کند: روزی که ظرفیت بالا می‌رود و در سینه‌ها فراخی ایجاد می‌شود و به جای تنگی، وسعت می‌یابد.

این دو نام از ابداعات امام سجاد (علیه‌السلام) است و اگر در بعضی از روایات از پیامبر اکرم (صلوات الله علیه و آله) از عاشورا گفته شده است، اکثرا جعلیات بنی‌امیه برای کم کردن اثرات عاشورای امام حسین (علیه السلام) است، اما در مورد تاسوعا تقریباً نداریم که قبلاً از امام سجاد (علیه السلام) لغت تاسوعا به کار برده شده باشد و این معنا از عاشورا و تاسوعا خیلی عاشقانه است...

برگرفته از کتاب «سفری از عاشورا تا اربعین» تألیف عبدالله مستحسن
 
انتهای پیام
انتشار یافته: ۲۱
در انتظار بررسی: ۲۷
غیر قابل انتشار: ۱
علی خزایی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۰۶/۲۰ - ۲۰:۳۴
8
21
نویسنده این مقاله کیست و اگر بر گرفته از کتاب باشد چه کسی آن را بر گرفته است این جواب برای این حقیر بسیار مهمه .. لطفا پاسخ را برایم ارسال کنید. با تشکر از مطالب خوبتون.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴۰۲/۰۵/۰۶ - ۱۸:۱۱
متن تا آخر بخونید ، نوشته آخرش هم اسم کتاب و هم نویسنده
علیرضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۰۷/۱۰ - ۲۱:۴۲
12
24
کسی که این مطلب را نوشته از عربی بهره ندارد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳۹۹/۰۲/۲۲ - ۰۱:۳۶
چرا؟ اگر استدلالی بر ردش دارید لطفا بفرمایید.
سید محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۰۷/۲۷ - ۱۰:۵۴
20
12
باسلام وخدا قوت خیلی مفید وجالب بود باتشکر
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۹/۰۵/۲۳ - ۱۵:۳۰
18
13
عالی
زهرا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۹/۰۵/۲۳ - ۱۵:۳۰
8
1
عالی
زهرا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۹/۰۵/۲۳ - ۱۵:۳۰
6
3
عالی
فاژمه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۹/۰۶/۰۸ - ۰۵:۲۹
7
3
بسیاااار زیبا و عالی!

ان شاءالله به وسعت برسیم و بتوانیم معاشر امام شویم

باتشکر از شما
فریماه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۹/۰۶/۰۸ - ۱۷:۰۱
5
4
سلام 'خیلی مطلب برام مفید و جالب بود
سپاسگزارم
فاطمه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۹/۰۶/۰۹ - ۰۱:۱۹
4
5
کمی متنتون سردرگم بود ولی محتوای خوبی داشت ممنون
رضااسفندیاری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۱/۰۴/۲۶ - ۱۱:۵۷
5
8
عالی
پیام
|
Netherlands
|
۱۴۰۱/۰۵/۱۰ - ۱۲:۲۶
7
3
عالی
هادی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۱/۰۵/۱۶ - ۰۹:۴۱
2
4
به نظرم. نباید زیاد مسئله رو پیچیده کرد. احتمال قوی معنای عددی درست تر باشد. نمیشود تاسوعا و عاشورا را به ماههای دیگر سال تعمیم داد چون این دو روز خاص فقط در نهم و دهم ماه محرم رخداده اند.
پاسخ ها
علیرضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴۰۱/۰۵/۱۸ - ۰۰:۲۱
یک معنای ظاهری دارد و یک معنای باطنی . معنای ظاهری همان عدد هست و معنای باطنی هم همان که شرح داده شده . این هنر امام سجاد بوده که این دو را به هم ربط داده است .
ایرانی
|
Switzerland
|
۱۴۰۱/۰۵/۱۶ - ۱۲:۱۹
3
2
عالی بود
ترکی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۱/۰۵/۱۶ - ۲۳:۲۵
3
2
درود بر شما
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۱/۰۵/۱۷ - ۱۰:۴۴
4
3
عالی
علبرضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۱/۰۶/۰۲ - ۰۵:۳۱
1
0
میشه منبع این کلام امام سجاد رو بگید در کدوم کتاب تاریخی معتبر اومده
عباس خزاعی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۲/۰۵/۰۶ - ۱۷:۵۶
0
1
سلام.ازاینکه بادرج مطالب زیبا باعث روشنگری شدید.کمال تشکر وامتنان رادارم.آرزوی معرفت برای همه
را دارم.خیرتان دهد یزدان پاک
حمید شاملو
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۲/۰۵/۰۸ - ۱۱:۰۵
0
0
خوب کافی نبود ولی اگر توضیح بیشتر داده شود واز روایات معتبر استفاده شود
captcha