نظام پادشاهی مطلقه؛ ریشه اصلی فساد سیستماتیک بنی‌امیه
کد خبر: 3840123
تاریخ انتشار : ۱۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۰:۳۹
آیت‌الله کعبی در تشریح دلایل قیام عاشورا بیان کرد:

نظام پادشاهی مطلقه؛ ریشه اصلی فساد سیستماتیک بنی‌امیه

گروه سیاسی ــ عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری، جابه‌جایی کلان ارزش‌ها را علت اصلی نهضت امام حسین(ع) خواند و گفت: فساد سیستماتیک دوره اموی ریشه در نظام پادشاهی مطلقه داشت که ساحت‌های فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی را مبتلا به این نوع فساد کرده بود و نهضت امام حسین(ع) برای مبارزه با آن و براندازی حکومت یزید و احیای ارزش‌ها و معروف‌های واقعی برپا شد.

آیت‌الله عباس کعبی، عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا درباره چرایی دچار شدن جامعه اسلامی به انحطاط و فساد در دوره اموی و ضرورت اجتناب‌ناپذیر قیام علیه حکومت یزید از سوی امام حسین(ع) گفت: آنچه در آن دوره به منزله یک منکر بزرگ اتفاق افتاد و زمینه نهضت حضرت سیدالشهدا(ع) را فراهم کرد جابه‌جایی کلان ارزش‌ها بود؛ به گونه‌ای که معروف، منکر و منکر، معروف شد و در صدر معروف‌ها نظام ولایی رسول الله(ص) بود که باید به امام علی(ع) منتقل می‌شد که این کار انجام نشد.

ریشه فساد سیستماتیک دوره اموی چه بود

وی ادامه داد: متأسفانه نظام ولایی به نظام پادشاهی مطلقه معاویه تبدیل شد و نظام معاویه به مدت 10 سال از طریق تهدید، تطمیع، تزویر و چرخه باطل ثروت و قدرت، ویژه‌خواری و فساد نخبگان تداوم پیدا کرد و یک نظام و سیستم فاسد شده بود. در واقع ریشه فساد سیستماتیک در دوره بنی‌امیه نظام پادشاهی مطلقه بود که به نام اسلام بر کرسی رسول الله(ص) نشسته بود و آن‌ها به دنبال نابودی اسلام بودند. به تعبیر قرآن کریم منشأ همه مفاسد و تبعیض‌ها و ظلم‌ها، نظام پادشاهی مطلقه است؛ «إِنَّ الْمُلُوكَ إِذَا دَخَلُوا قَرْيَةً أَفْسَدُوهَا وَجَعَلُوا أَعِزَّةَ أَهْلِهَا أَذِلَّةً وَكَذَٰلِكَ يَفْعَلُونَ» (پادشاهان چون به شهرى درآيند، آن را تباه و عزيزانش را خوار مى‌گردانند و اين گونه مى‌كنند.)

آیت‌الله کعبی با بیان اینکه فساد سیستماتیک در آن دوران با نظام پادشاهی ظالمانه و غصبی معاویه گره خورده بود، گفت: در ادامه حکومت معاویه  که بعد به یزید منتقل شد که به معنی واقعی کلمه فردی فاسد و منحط بود. در واقع مشکل اساسی و پایه‌ای که باعث انحطاط جامعه اسلامی و از بین رفتن اسلام شده بود تغییر نظام ارزشی با کنار گذاشته شدن نظام ولایی پیامبر(ص) و جانشینان بر حق او و جایگزینی نظام پادشاهی مطلقه بود و در بستر چنین نظامی، ساحت‌های فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی دچار فساد سیستماتیک شده بود و لذا امام حسین(ع) برای مبارزه با فساد سیستماتیک قیام کردند تا نظام پادشاهی مطلقه یزید را براندازند.

ریشه‌کنی نظام نامشروع یزید؛ آرمان اصلی نهضت امام حسین(ع)

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری اظهار کرد: این قیام می‌توانست دو نتیجه داشته باشد؛ تشکیل حکومت اسلامی یا شهادت. اما آرمان اصلی امام حسین(ع) براندازی و ریشه‌کنی این نظام مطلقه نامشروع و ظالم بود که می‌خواست به نام اسلام ریشه بدواند و ماندگار شود. به عبارت دیگر امام حسین(ع) با برپایی نهضت به دنبال احیای اسلام ناب و از حاشیه به متن آوردن ارزش‌های واقعی بود که در نهایت به شهادت امام حسین(ع) و یارانش منتهی شد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ابراز کرد: در دوره معاصر، انقلاب اسلامی با الهام از عاشورا باعث براندازی پادشاهی مطلقه و نظام پوسیده 2500 ساله شاهنشاهی در ایران و برچیدن فساد سیستماتیک نظام پهلوی برپایی بزرگ‎ترین معروف، نظام جمهوری اسلامی، به مثابه یک نظام انقلابی شد.

استحاله و تضعیف وجه انقلابی نظام؛ آفت بی‌توجهی به مبارزه با فساد

آیت‌الله کعبی درباره ضرورت توجه به مسئله امر به معروف و نهی از منکر مسئولان با عبرت‌گیری از قیام عاشورا برای دچار نشدن نظام به فساد سیستماتیک گفت: جمهوری اسلامی ایران برای اینکه بر پایه باورها و ارزش‌های اصیل اسلامی تداوم پیدا کند باید با فساد، فقر، تبعیض و بی‌عدالتی مبارزه کند و نهضت عدالت‌خواهی به منزله محتوای جمهوری اسلامی در کنار تقویت باورها و ارزش‌های اسلامی در جامعه باید حرکت کند.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان با تأکید بر اینکه فساد مانند موریانه به شکل تدریجی باعث استحاله نظام اسلامی و تضعیف روحیه و وجه انقلابی آن می‌شود، گفت: لذا مبارزه با فساد و امر به معروف و نهی از منکر مسئولان به مثابه یک جهاد است که از حرکت و نهضت امام حسین(ع) الگو گرفته و باید هم از سوی مردم و هم از سوی مسئولان جدی گرفته شود.

گفت‌وگو از مهدی مخبری

انتهای پیام

captcha