تدریس قرآن به زبان فارسی؛ مشکل سیستم آموزشی در حوزه قرآن
کد خبر: 3841535
تاریخ انتشار : ۲۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۹

تدریس قرآن به زبان فارسی؛ مشکل سیستم آموزشی در حوزه قرآن

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ یک نوجوان حافظ قرآن با بیان اینکه بر این باورم که باید آغاز کلاس‌های درس در همه مقاطع با قرآن باشد، گفت: یکی از مشکلات سیستم آموزشی کشور ما در حوزه قرآن عدم بهره‌گیری از معلمان متخصص قرآنی و تدریس به زبان فارسی و عدم رعایت تجوید در قرائت آیات است.

حفظ آیات تمام لحظات زندگی‌ام را با قرآن گره زده است/ عدم بهره‌گیری از معلمان متخصص قرآنی؛ یک خلأ آموزشیعلی زارعی‌مجد، نوجوان حافظ قرآن با حضور در دفتر خبرگزاری ایکنا از همدان، اظهار کرد: 17 سال سن دارم و اکنون حافظ 20 جزء قرآن کریم هستم.

وی با بیان اینکه حفظ قرآن را از جامعةالقرآن روستای زاغه و تحت آموزش‌های روشنیان آغاز کرده است، گفت: حفظ قرآن را از سن 7 سالگی آغاز کردم، در این بین 2 سال دوره‌های روخوانی و روان‌خوانی قرآن کریم را در جامعةالقرآن طی کردم.

زارعی با بیان اینکه طی 3 سال حافظ 14 جزء قرآن شده است، گفت: در سن 12 سالگی حافظ 14 جزء قرآن شدم در این بین مادرم به‌عنوان حافظ کل قرآن و خانم روشنیان به‌عنوان مربی جامعةالقرآن و هم‌چنین پدرم مهم‌ترین حامیان و مشوق من بودند.

وی با بیان اینکه طی 2 الی 3 سال اخیر موفق به حفظ 6 جزء قرآن شده است، گفت: درگیری با مسائل درس و مدرسه موجب شد تا از سن 12 تا 14 سالگی به مدت دو سال حفظ قرآنم با وقفه مواجه شود.

این حافظ قرآن با اشاره به اینکه مادرش نقش بسیار مهمی در قرار‌گیری او در این مسیر داشته است، ادامه داد: مرور محفوظات قرآنی‌ام در زمان‌های آغازین کار حفظ به عهده مادرم بود.

زارعی‌مجد با بیان اینکه در کنار حفظ‌، معانی و تفاسیر آیات را نیز به ذهن می‌سپارد، گفت: هنگام مرور محفوظات بسیاری از آیات فرار به‌واسطه معنا در ذهن نقش می‌بندد و ماندگار می‌شود.

مشکلات سیستم آموزشی در زمینه قرآن

وی با اشاره به اینکه حائز رتبه‌های برتر بسیاری در مسابقات قرآن نهادهای مختلف در مرحله شهرستانی شده است و کسب 6 رتبه اول استانی در مسابقات قرآن اوقاف، آموزش و پرورش و بسیج در رشته حفظ و کسب از افتخارات این نوجوان همدانی است.

این حافظ نوجوان ادامه داد: تا‌کنون 4 مرتبه به مسابقات کشوری قرآن اعزام شده‌ام که دستاورد آن کسب 3 رتبه چهارم و یک رتبه دوم در رشته حفظ قرآن بوده است.

زارعی‌مجد با بیان اینکه تمام لحظات زندگی‌اش با قرآن گره خورده است، اظهار کرد: آرامش، افزایش عزت و آبرو میان مردم و ارتقای قدرت ذهن از تأثیرات قرآن در زندگی‌ام است.

وی با بیان اینکه من بر این باورم که باید آغاز کلاس‌های درس در همه مقاطع با قرآن باشد، گفت: هر روز قبل از آغاز روز و در فصل درس و مدرسه قبل از شروع کلاس‌های درس روز خود را با تلاوت چند آیه از قرآن آغاز می‌کنم؛ چرا که معتقدم آیات نورانی کلام وحی موجب بالندگی و ارتقای ذهن و به تبع افزایش یادگیری انسان می‌شود.

تربیت بیش از 30 حافظ قرآن در روستا

زارعی با بیان اینکه متأسفانه در مدارس ما قرآن به زبان فارسی تدریس می‌شود، گفت: یکی از مشکلات سیستم آموزشی کشور ما در حوزه قرآن عدم بهره‌گیری از معلمان مجرب و متخصص قرآنی و تدریس به زبان فارسی و عدم رعایت تجوید در قرائت آیات است.

این حافظ قرآن با اشاره به اینکه اولین کسی بوده است که در میان دوستان خود در جامعةالقرآن روستای زاغه شهر بهار ثبت‌نام کرده است، گفت: ثبت نام من در کلاس‌‌های جامعة‌القرآن موجب حضور چند تن از دوستان دیگرم نیز در کلاس‌های این مرکز قرآنی شد.

وی با بیان اینکه روستای زاغه یکی از مناطق قوی در حوزه قرآن است، گفت: در حال حاضر بیش از 30 حافظ کل قرآن در این روستا وجود دارد که اکثر آن‌ها تربیت یافته جامعةالقرآن روستا هستند.

زارعی با اشاره به اینکه 2 سالی است که با تمام وجود متوجه شده‌ام که تمام موفقیت‌های تحصیلی و زندگی‌ام را مدیون قرآن هستم، گفت: نوجوانان با ورود به عرصه قرآن به این واسطه مسئولیتی بر عهده آن‌ها گذاشته می‌شود که دیگر همچون افراد معمولی هم سن و سال خود نمی‌توانند آزاد و بدون هیچ محدودیتی باشند.

این حافظ قرآن ادامه داد: از این رو قرآنیان دوست دارند تا آن حال و هوای دوستان معمولی خود را تجربه کنند که همین وقفه در بسیاری افراد موجب دوری همیشگی و دل کندن از قرآن می‌شود.

وی گفت: بی‌شک هر یک از آیات قرآن گره‌گشای یکی از مشکلات انسان است، من هرگاه در زندگی به‌دنبال آرامش باشم «آیه‌الکرسی» را تلاوت می‌کنم، «و ان یکاد» نیز موجب قوت قلب و از بین رفتن استرسم در مواقع شرکت در مسابقات می‌شود.

زیباترین آیه قرآن

زارعی با اشاره به اینکه تمام آیات قرآن زیبا و در زندگی انسان کاربردی است، گفت: به نظر من آیه شریفه «قل هو الله احد» زیبا‌ترین آیه قرآن است؛ چرا که انسان را به یکتاپرستی و تعظیم او در برابر خالقش دعوت می‌کند با فهم این مهم انسان خواهد فهمید که حل تمام مشکلات و مسائل زندگی او در دستان خداوند است.

وی با بیان اینکه اگر کسی به سمت قرآن بیاید هیچگاه پشیمان نخواهد شد، گفت: آنچه به مدارس به‌عنوان مراکز پرورش و تربیت انسان، در حوزه قرآن و مباحث دینی و مذهبی توصیه می‌شود توجه و اهمیت بالا به این مسائل است؛ چرا که پس از گذشت چندین سال، نتیجه این مهم را در افراد مستقر در پست‌های دولتی و کارکرد آن‌ها و به تبع ایجاد جامعه‌ای سالم خواهند دید.

وی با بیان اینکه در حوزه مداحی نیز فعالیت دارد، گفت: مداحی را از 4 سال پیش آغاز کردم، در ابتدای امر همراه با عمویم که مداح است در هیئات شرکت می‌کردم بعدها با تهیه لوح فشرده و کتاب در تمرین‌های خود اهتمام ویژه ورزیدم.

این حافظ قرآن با اشاره به اینکه در حال حاضر در هیئت‌های روستا مداحی می‌کند، گفت: مهم‌ترین ویژگی‌های یک مداح انقلابی، قبل از برخورداری از صدایی خوش، رفتار و گفتار اوست که باید حسینی‌وار و مبنی بر منش و رفتار امام حسین(ع) و اهل بیت(ع) باشد.

این مداح جوان داشتن سواد مداحی و دوری از بیان مطالب غیر مستند و باورپذیر و همچنین عدم دریافت حق‌الزحمه‌های هنگفت جهت ذکر اهل بیت(ع) را از دیگر ویژگی‌های یک مداح خوب و مورد پسند خالق و مخلوق عنوان کرد.

انتهای پیام

captcha